• 2
  • 3
2019-07-17, 11:57
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Trolltråd, men ändå:

TS förslag är riktigt uruselt eftersom räntan på lånet är väl hög i förhållande till risken!

Har man en bostad som är lågt belånad så kan man låna för att investera på börsen och sedan belåna aktierna för att få ytterligare utväxling men för att detta ska vara intressant så ska räntan vara under 1% vilket den är för många kunder hos tex Avanza och Nordnet.
Citera
2019-07-17, 15:29
Medlem
Puffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stagioni
Är det smart att låna 500.000 från icabanken och investera långsiktigt i fonder? Får man mer ränta på börsen än vad räntan kostar?

www.Icabanken.se/lana

Vad kostar lånet för mig per år med långsammaste återbetalningsplanen?

Ja i snitt tjänar folk pengar på att investera lånade pengar...jag tjänar själv pengar på detta sätt. (Men min ränta ligger på 1,29%)

Däremot kan det vara bra att ha marginaler att kunna förlora pengarna som alltid när man investerar.

Att investera ett blancolån är inte helt fy skam men inte det smartaste då vi i Sverige kan få betydligt billigare räntor.

Har följt ett par som köper och hyr ut bostäder i staterna samt tre stycken som köper hus,renoverar och säljer dem.
Låneräntorna de får ligger på mellan 6-7%

Blancolån brukar bli hiskeligt dyrt har jag sett på Lyxfällan... Är du medlem i facket kan du ta ett medlemslån på 4,8% istället.
Halva befolkningen köper ju bilar på lån med 5-6% som bara går ner i värde så varför inte investera istället?
Citera
2019-07-17, 16:08
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omaskeradmask
...så ska räntan vara under 1% vilket den är för många kunder hos tex Avanza och Nordnet.
På Avanza kan du belåna vissa aktier och till en viss procentsats. Sjunker värdet på de aktier du belånat så hamnar delar av lånet genast på en annan räntesats.

I ts fall så kan hen enligt egna uppgifter få ihop till den där halvmiljonen på ett par år. Varför har hen inte sparat något innan?
Citera
2019-07-17, 16:13
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
På Avanza kan du belåna vissa aktier och till en viss procentsats. Sjunker värdet på de aktier du belånat så hamnar delar av lånet genast på en annan räntesats.

I ts fall så kan hen enligt egna uppgifter få ihop till den där halvmiljonen på ett par år. Varför har hen inte sparat något innan?

Nej, det räcker inte med att värdet på aktierna sjunker för att räntan ska stiga, det måste sjunka så man kommer över sin kreditgräns i belåning innan räntan stiger, har man bara lånat upp till halva kreditgränsen så kan aktierna rasa 50% utan att räntan blir högre.
Citera
2019-07-17, 16:19
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omaskeradmask
Nej, det räcker inte med att värdet på aktierna sjunker för att räntan ska stiga, det måste sjunka så man kommer över sin kreditgräns i belåning innan räntan stiger, har man bara lånat upp till halva kreditgränsen så kan aktierna rasa 50% utan att räntan blir högre.
Eh, är inte det ganska självklart?

Naturligtvis måste belåningsvärdet av aktierna sjunka under det man har belånat innan den högre räntan slår in.

Men sorry om jag inte skrev det, tyckte nog att det var mer än självklart, men visst: Det kan missförstås.
Citera
2019-07-17, 16:47
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Eh, är inte det ganska självklart?

Naturligtvis måste belåningsvärdet av aktierna sjunka under det man har belånat innan den högre räntan slår in.

Men sorry om jag inte skrev det, tyckte nog att det var mer än självklart, men visst: Det kan missförstås.

Varsågod! Vi skriver inte för varandra utan för de som läser i tråden för att lära sig!

Sensmoral: Ha bra marginaler när ni belånar aktier annars kan räntan bli väl hög om kurserna går ner och då kan banken till och med tvångsförsälja aktierna för att få tillbaka de utlånade pengarna!
Citera
2019-07-18, 01:04
Medlem
Betala av skulder först, där har du garanterad avkastning. Pengarna som du får över efter du betalat alla dåliga skulder (ränta över 2-3%) kan du helhjärtat lägga på dina USA fonder. Då sitter du inte i skiten om du råkar ha fel.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in