• 1
  • 2
2019-07-16, 20:47
Bannlyst
Är det smart att låna 500.000 från icabanken och investera långsiktigt i fonder? Får man mer ränta på börsen än vad räntan kostar?

www.Icabanken.se/lana

Vad kostar lånet för mig per år med långsammaste återbetalningsplanen?
Citera
2019-07-16, 21:06
Medlem
Med tanke på de frågor du ställer skulle jag avråda dig från att ta lånet och satsa på börsen.
Citera
2019-07-16, 21:07
Medlem
Greateds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stagioni
Vad kostar lånet för mig per år med långsammaste återbetalningsplanen?

Det står ju rätt framför näsan på dig via din länk?

Kan du noll om investering kan du slänga din idé i soptunnan
Citera
2019-07-16, 21:12
Medlem
SYSTEMexes avatar
Nej det är inte smart.
Citera
2019-07-16, 21:14
Medlem
Detta är en riktigt dålig ide.
Ska man belåna sig för att investera i börsen ska man ha en räntesats på max 2% och köpa säkra aktier eller indexfonder med avkastning på kanske 5-6%

Blancolån har en hög räntesats för att du är en högriskkund, du har ingen säkerhet.
Alltså måste du investera i högrisk fonder/aktier för att tjäna pengar och därför är risken stor att det skiter sig och du sitter med ett stort lån med betalningar varje månad utan avkastning som täcker upp.
Citera
2019-07-16, 21:18
Medlem
constants avatar
Citat:
Är det smart att låna 500.000 från icabanken och investera långsiktigt i fonder?
Sällar mig till övriga i tråden, och avråder starkt.

Dels vet du inte hur börsen kommer att gå, dels vet du inte hur räntan kommer att utvecklas.

Kolla istället vad du skulle kunna avstå till ränta och amortering per månad, och lägg sedan dessa pengar på köp av fonder eller aktier.
Citera
2019-07-16, 21:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Sällar mig till övriga i tråden, och avråder starkt.

Dels vet du inte hur börsen kommer att gå, dels vet du inte hur räntan kommer att utvecklas.

Kolla istället vad du skulle kunna avstå till ränta och amortering per månad, och lägg sedan dessa pengar på köp av fonder eller aktier.
Ok, men planen är att investera i USA då jag tror på ytterligare kronförsvagning pch jag räknar med att börsen ökar kraftigt, omkring 12 - 15 % per år kommande åren.

Hur mycket behöver jag få per år för att gå breakeven?
Citera
2019-07-16, 21:44
Medlem
constants avatar
Citat:
Ok, men planen är att investera i USA då jag tror på ytterligare kronförsvagning pch jag räknar med att börsen ökar kraftigt, omkring 12 - 15 % per år kommande åren.
Du vet inte hur kronkursen kommer att stå sig mot dollar. Du vet inte utvecklingen på dina investeringar i USA.
Citat:
Hur mycket behöver jag få per år för att gå breakeven?
Hur ska någon kunna svara på det, när ingen (förutom möjligen ICA-banken) kan svara på vad du kommer att få för ränta?

Är du ens säker på att du kan få ett lån där på en halv miljon?

Mitt råd om att investera de pengar du i dag kan tänka dig att avstå och lägga på lån och amorteringar till köp av aktier eller/och fonder istället kvarstår. Om du sedan vill handla i USA, så gör så.
Citera
2019-07-16, 21:51
Bannlyst
Citat:
Du vet inte hur kronkursen kommer att stå sig mot dollar. Du vet inte utvecklingen på dina investeringar i USA.
Hur ska någon kunna svara på det, när ingen (förutom möjligen ICA-banken) kan svara på vad du kommer att få för ränta?

Är du ens säker på att du kan få ett lån där på en halv miljon?

Mitt råd om att investera de pengar du i dag kan tänka dig att avstå och lägga på lån och amorteringar till köp av aktier eller/och fonder kvarstår. Om du sedan vill handla i USA, så gör så.
Ok.

Kraven är att vara över 18, fast anställning och inga betalningsanmärkningar.

Jag kan spara omkring 20.000 i månaden och skulle inte ha något problem att betala tillbaka. Men jag ser möjlighet att ta lån i höst när dow jones rasat till 23.000 och därefter köpa och behålla. Vad är billig ränta på 500.000?
Citera
2019-07-16, 21:57
Medlem
constants avatar
Citat:
Kraven är att vara över 18, fast anställning och inga betalningsanmärkningar.
Det är grundkraven. Och som sagt, även om du får ett lån på en halv miljon beviljat, så vet du inte i nuläget vad de kommer att erbjuda för ränta.
Citat:
Vad är billig ränta på 500.000?
Jag kan få lån mot säkerhet med en ränta på 1.3% och uppåt en halv miljon skulle nog gå att fixa. Och jag har redan fonder/aktier (extra säkerhet), dock inte för så mycket som 500.000:-, men avstår ändå från att låna. Kanske lite fegt - Men hur som, pratar vi då om helt andra förutsättningar för att kunna gå med vinst.
Citera
2019-07-16, 22:09
Bannlyst
Citat:
Det är grundkraven. Och som sagt, även om du får ett lån på en halv miljon beviljat, så vet du inte i nuläget vad de kommer att erbjuda för ränta.
Jag kan få lån mot säkerhet med en ränta på 1.3% och uppåt en halv miljon skulle nog gå att fixa. Och jag har redan fonder/aktier (extra säkerhet), dock inte för så mycket som 500.000:-, men avstår ändå från att låna. Kanske lite fegt - Men hur som, pratar vi då om helt andra förutsättningar för att kunna gå med vinst.
Man kan binda räntorna? De kan inte höja räntorna särskilt mycket då marknaden blivit beroende av låga räntor.

Förresten, jag struntar i det. Även med orimliga 100 procent avkastning blir nettovinsten omkring 300.000 med räntan och lånet avbetalat.
Senast redigerad av stagioni 2019-07-16 kl. 22:11.
Citera
2019-07-16, 22:13
Medlem
Citat:
Jag kan spara omkring 20.000 i månaden och skulle inte ha något problem att betala tillbaka. Men jag ser möjlighet att ta lån i höst när dow jones rasat till 23.000 och därefter köpa och behålla. Vad är billig ränta på 500.000?

Du vet aldrig hur Dow Jones ligger i höst! Bara rena spekulationer.
Själv har jag värdepappersbelåning hos Nordnet ( upp till 750 000 kr ) med mina aktier och fonder som säkerhet,
räntan är 1,18 %.

Länk till Nordnet https://www.nordnet.se/mux/web/nordnet/index.html

Att ta et lån via ica-banken med 5,7 % för att satsa på börsen verkar inte så smart.
Visserligen har du god marginal men det är ändå ett dyrt sätt att låna pengar.

Detta skrivet av en som varit med på börsen i snart 40 år.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in