Flashback bygger pepparkakshus!
2019-07-16, 22:14
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stagioni
Man kan binda räntorna?
Inte på ett lån hos ICA-banken.
Citat:
De kan inte höja räntorna särskilt mycket då marknaden blivit beroende av låga räntor.
Jag var med 1992, så jag vet att "de" kan det.
Senast redigerad av constant 2019-07-16 kl. 22:17.
Citera
2019-07-16, 22:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Inte på ett lån hos ICA-banken.
Jag var med 1992, så jag vet att "de" kan det.
För min ålder har jag fruktansvärt dålig ekonomi, vill få ordning på ekonomin snabbt och enkelt och bara vänta på skörden. Vad är rimligast metod?
Jag kan som sagt lägga undan rätt mycket i månaden.
Citera
2019-07-16, 22:29
Medlem
constants avatar
Citat:
För min ålder har jag fruktansvärt dålig ekonomi, vill få ordning på ekonomin snabbt och enkelt och bara vänta på skörden. Vad är rimligast metod?
Jag kan som sagt lägga undan rätt mycket i månaden.
Du säger att du kan lägga undan 20.000:- i månaden. Om fyra år har du en miljon med ett vanligt sparkonto. Köper du indexaktier har du troligen mer - Men man vet aldrig.
Citera
2019-07-16, 23:07
Medlem
JagSkaTaDigs avatar
Ladda ner appen Stock Trainer är mitt råd, det är en träningsapp för trading.
Riktiga kurser med låtsaspengar.
Kör på den ett tag och känn efter om det är något du småskaligt kan tänka dig satsa pengar på.
Ta inga lån, iallafall inte som nybörjare.

Du behöver komplettera appen med appen Stock Screener är värt att tilläggas.
Citera
2019-07-16, 23:20
Medlem
Avengerssons avatar
Citat:
Är det smart att låna 500.000 från icabanken och investera långsiktigt i fonder? Får man mer ränta på börsen än vad räntan kostar?

www.Icabanken.se/lana

Vad kostar lånet för mig per år med långsammaste återbetalningsplanen?

Jag lånade ca 60 000kr för att satsa i aktier, utöver detta hade jag sedan tidigare ca 120 000 som "säkerhet" placerade i aktier och annan "säkerhet".
Efter ca 1 månad hade jag dubblat pengarna, men det var en chansning...eller???

Ska man göra denna form av affärer gäller det att veta vad man kan och är villig att förlora och stå för det 100% om det går åt helvete. Rådet är alltså att endast låna ca hälften av det du redan har som "buffert" och kan avvara utan att gråta floder, inte mer. Då kan du fortfarande ha chans att få hyfsad avkastning, betala ev ränta och ha en viss "säkerhet".

Men det gäller att vara ganska påläst innan man gör affärer med lånade pengar.
Du bör alltså ta det lilla lugna och tänk dig 1/10-del istället OM du har ca 100 000kr redan i buffertsparande, annars avråder jag dig absolut!
Citera
2019-07-16, 23:23
Medlem
tuffkatts avatar
Citat:
Du säger att du kan lägga undan 20.000:- i månaden. Om fyra år har du en miljon med ett vanligt sparkonto. Köper du indexaktier har du troligen mer - Men man vet aldrig.

En miljon på fyra år på ett vanligt sparkonto? Med 20 000 i månadssparande?
Citera
2019-07-16, 23:25
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tuffkatt
En miljon på fyra år på ett vanligt sparkonto? Med 20 000 i månadssparande?
Ungefär. 48 månader * 20.000:- = 960.000:-. Och så lite ränta på det.
Citera
2019-07-16, 23:28
Medlem
tuffkatts avatar
Ts: istället för att blancolåna till höga räntor, varför inte bara investera med hävstång? I praktiken som att belåna din investering. Om du tror på fortsatt kronförsvagning, ta en position i dollarn motsvarande allt kapital du kan avvara med en hävstång tillräckligt stor att du känner dig nöjd. Voila!
Citera
2019-07-16, 23:31
Medlem
tuffkatts avatar
Citat:
Ungefär. 48 månader * 20.000:- = 960.000:-. Och så lite ränta på det.

Naturligtvis, jag satt och räknade på 10 000 * 48 mån med lite ränta och fick inte ihop det. Dags att gå och lägga sig.
Citera
2019-07-16, 23:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Avengersson
Jag lånade ca 60 000kr för att satsa i aktier, utöver detta hade jag sedan tidigare ca 120 000 som "säkerhet" placerade i aktier och annan "säkerhet".
Efter ca 1 månad hade jag dubblat pengarna, men det var en chansning...eller???

Ska man göra denna form av affärer gäller det att veta vad man kan och är villig att förlora och stå för det 100% om det går åt helvete. Rådet är alltså att endast låna ca hälften av det du redan har som "buffert" och kan avvara utan att gråta floder, inte mer. Då kan du fortfarande ha chans att få hyfsad avkastning, betala ev ränta och ha en viss "säkerhet".

Men det gäller att vara ganska påläst innan man gör affärer med lånade pengar.
Du bör alltså ta det lilla lugna och tänk dig 1/10-del istället OM du har ca 100 000kr redan i buffertsparande, annars avråder jag dig absolut!
Jag vill inte ta några stora risker annat än att jag ser betydande dollarförstärkning. Tror på en kronförsvagning och vill därför investera i USA. Och bevisligen går de bra.

Kommer nog låta bli att låna. När jag inte är rädd för att förlora så brukar jag tjäna men när jag är rädd så dras jag mot min vilja mot målet. På något sätt beter jag mig tvångsmässigt som att jag ska rasa ner i avgrunden och det blir så pga att jag tror det och är impulsiv.
Citat:
Ursprungligen postat av tuffkatt
Ts: istället för att blancolåna till höga räntor, varför inte bara investera med hävstång? I praktiken som att belåna din investering. Om du tror på fortsatt kronförsvagning, ta en position i dollarn motsvarande allt kapital du kan avvara med en hävstång tillräckligt stor att du känner dig nöjd. Voila!
För tillfället har jag ca 50.000 som jag använder med hävstång men det går inte bra. På lång sikt har jag dock alltid tjänat pengar men blivit för riskbenägen och dum och gjort förhastade beslut och förlorat rejält. Lång sikt har dock som sagt allt levererat.
Citera
2019-07-17, 08:18
Medlem
Keonels avatar
Dålig idé. Man ska sällan investera lånade pengar
Citera
2019-07-17, 11:17
Medlem
Stones avatar
Citat:
Är det smart att låna 500.000 från icabanken och investera långsiktigt i fonder? Får man mer ränta på börsen än vad räntan kostar?

www.Icabanken.se/lana

Vad kostar lånet för mig per år med långsammaste återbetalningsplanen?

Absolut inte. Vi är påå peaken just nu. Det kan bara gå aningen uppåt men sen blir det helt naturligt en större eller mindre krasch. Lånekalaset kommer också brista snart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in