Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-06-27, 06:57
  #157
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Friidrotts-VM skulle ha hållits i Oregon i år. Med bakgrund av NOP-skandalen hade man aldrig tillåtit det om t.ex Ryssland arrangerat. Nu sker tävlingarna nästa år i stället.

Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Du har verkligen svårt för att förstå anledningen till Rysslands avstängning. Är det bara pengarna du får som gör det så svårt eller är du förståndshandikappad också?
Är USA:s idrottsministerium eller liknande ansvarig för NOP? Hade den amerikanska staten på något sätt varit inblandat i den systematiska dopingen så är det självklart att USA skulle stängts av på liknande sätt som Ryssland nu är avstängt.
Nu talar jag inte om att stänga av USA. Men en skandal inträffade i Nike Oregon Project och nu hålls Friidrotts-VM i Oregon. Det hade fått en annan utveckling bl.a i media om det inträffat i Ryssland. Mycket möjligt hade man fått flytta tävlingarna. Men det är en detalj i inlägget. Jag lämnar den diskussionen för att inte bidra till att tråden svämmar över i spekulationer.
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-06-27 kl. 07:21.
Citera
2021-06-27, 10:42
  #158
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Hade den amerikanska staten på något sätt varit inblandat i den systematiska dopingen så är det självklart att USA skulle stängts av på liknande sätt som Ryssland nu är avstängt.

Självklart? SJÄLVKLART!? Sannolikheten att torska för dopning minskar dramatiskt i takt med din/ditt förbunds makt och inflytande. Heter du Ben Jonson och kommer från Kanada är du körd, heter du Carl Lewis och kommer från USA blir du hjälte.

Alla vet hur jävla genomkorrupta stora internationella idrottsförbund som IOK och FIFA är, hur man kan köpa delegater mer eller mindre öppet. Eller små förbund för den delen, som IWF - vars ordförande tog mutor i 20 års tid. Därför blir det direkt komiskt när så många tror att antidopingarbetet som genom ett mirakel däremot skulle vara helt obefläckat och fritt från fuffens.
Citera
2021-06-29, 14:27
  #159
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Nu kan man ju såklart misstänka Mo Farah, hans koppling till Salazar är ju lite problematisk om man säger så, men att lägga fram en 38:årings vikande prestationer som ett indicium på doping är ju inte direkt stabilt. I så fall är varenda människa i hela världen misstänkta för doping, det är inte många 38:åringar som är i lika god form som dom var när dom var 28.

Du har verkligen svårt för att förstå anledningen till Rysslands avstängning. Är det bara pengarna du får som gör det så svårt eller är du förståndshandikappad också?
Är USA:s idrottsministerium eller liknande ansvarig för NOP? Hade den amerikanska staten på något sätt varit inblandat i den systematiska dopingen så är det självklart att USA skulle stängts av på liknande sätt som Ryssland nu är avstängt.
Nu talar jag som sagt inte om avstängning av USA för dopingskandalen som uppdagades 2019 vid Nike Oregon Project. Men det vore intressant att se vilket "case" som hade byggts om USA hade bedömts efter samma mall som Ryssland de senaste åren. Systemen är ju annorlunda. I det privata systemet har ju presidenten, liksom maffialedare, många "buffertar" som tar fallet.

Nike hade fått hundratals miljoner i böter och förbud i 10 år att annonsera. Tävlingarna hade aldrig hållits i Oregon, alla kopplingar mellan Nike och den arrangerande orten hade utretts.

(Det är nog ingen slump att det var Nike som åkte dit. De vill bara sälja skor till de som hatar den amerikanska flaggan, enligt senator Cruz ) Nike är woke och går alltid på gränsen med annonser med Kaepernick, Semenya (speaker: Serena V) vad jag minns)

- De amerikanska proffsligorna där dopingstraffen nästa bara är formella. Nu får väl MMA röka på för att komma i form. Även collegeidrotten har diskuterats.

- Drogkulturen med Musk som röker på trots att han är högste chef för en militär contractor och vistas på militäranläggningar, Presidentens son blir sparkad ur flottan för knarkande.

Tänk om Putins döttrar hade torskat för knark. Tidningarna i västvärlden hade fått slut på trycksvärta

- Hur progressiv press som New York Times och Guardian ofta på ett smygande sätt tar den dopades parti.

Men nu verkar rysshetsen ha lugnat sig lite. De värsta tokstraffen av Seb Coe och Rune Andersen verkar ha frusit inne. IAAF böt namn till WA och instiftade AIU för att undandra sig WADA:s inflytande, gissar jag. Det började lite allmänt politiskt men det har inte blivit helt fel. AIU har ju t.ex överklagat hur WA såg mellan fingrarna med Naser. Ryssarna får delta i Tokyo nästan utan restriktioner. Man fick i alla fall bort Coleman och SunYang från ett OS.

Jag följer inte detta konsekvent. Men i mitt nyhetsflöde har det dykt upp många fler amerikaner än ryssar de senaste 6-12 månaderna. Kanske det har bidragit till att man inte kunnat köra så ensidigt mot ryssarna. Senaste WADA vs Ryssland hölls ju utan media trots att "båda parterna ville ha öppna förhandlingar". Det var nog då WADA fick backa. Men den nye ordf. polacken Banka är ingen speciell ryssälskare. Han verkade köra på i samma spår som den gamle lorden, i alla fall till att börja med.

Man har även börjat ge 4 år för förstagångsförseelser. Det tycker jag är fel eftersom det inte ges konsekvent. Det gäller att ha bra advokater och kunna snacka sig ur det hela. Jag tror man t.o.m. i vissa fall kan ha mutat företag som gör kosttillskott att påvisa att de inte rengjort maskinerna. Shayna Jack missar OS med en hårsmån men hon lyckades prata ned 4 år till två. Det har skett en del diskussion runt den domen, rent allmänt hur straffen nu blir allt mer "anpassade".

Det vore bättre att ta mycket fler prover och bara ge två år till alla som har anabola i urinen utan snack. Farah (inte löparen utan Wimbledonmästaren) undgick helt straff eftersom han hade intyg från mamma (!) att han ätit mycket biff! Vi behöver inte höra mer om biff, kosttillskott eller sex med dopande pojkvän.

Det blev en liten utvikning. Be mig inte om länkar till allt, jag kan ha glömt detaljer
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-06-29 kl. 15:19.
Citera
2021-06-30, 00:49
  #160
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Tror du verkligen det?
Om dom hade åkt dit, absolut. Sen att dom hade kämpat med näbbar och klor och mutat varenda jävel inom räckhåll för att inte åka dit tvivlar jag inte på. Precis som Ryssland kämpade med näbbar och klor för att dölja det dom hade gjort. Men hade dom åkt dit så hade dom inte kunnat låtsas som ingenting. Sen om det hade blivit samma straff, det är omöjligt att säga. Men att säga att USA:s pengar är något som gör dom immuna, då glömmer man bort att ryska pengar är bra potenta dom också.

Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Självklart? SJÄLVKLART!? Sannolikheten att torska för dopning minskar dramatiskt i takt med din/ditt förbunds makt och inflytande. Heter du Ben Jonson och kommer från Kanada är du körd, heter du Carl Lewis och kommer från USA blir du hjälte.

Alla vet hur jävla genomkorrupta stora internationella idrottsförbund som IOK och FIFA är, hur man kan köpa delegater mer eller mindre öppet. Eller små förbund för den delen, som IWF - vars ordförande tog mutor i 20 års tid. Därför blir det direkt komiskt när så många tror att antidopingarbetet som genom ett mirakel däremot skulle vara helt obefläckat och fritt från fuffens.
Som jag skrev ovan, självklart hade USA i det läget också gjort allt för att ducka det hela, precis som Ryssland gjorde. Men om man torskar, då torskar man. USA:s pengar är inte nått som gör dom immuna, precis som Rysslands pengar inte är nått som gör dom immuna.

Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Svammel
Har du verkligen så svårt att förstå hur världen fungerar? Är det inte svårt att leva ute i verkligheten för dig? Eller är det nått som inte är så viktigt, för du får ändå betalt av Putin?

USA är vad vi vet inte det minsta inblandade i Nike Oregon Project. Så varför låtsas du som att dom är det? Förstår du inte skillnaden mellan ett privat företag och en stat? Om din pizzeria nere på hörnet sponsrar doping till ett gäng svenska atleter, tycker du då att Sverige ska bestraffas? Är det att likställa med att svenska idrottsministeriet och den svenska staten har ett dopingprogram?

Eller är du en sån extremkommunist så att du anser att allt som sker inom statens gränser är statens ansvar, oavsett vad eller hur?

Och inte för att det har det minsta med saken att göra, men eftersom du tog upp det, du vet väl att marijuana är lagligt i väldigt många stater i USA? Dina attacker är alltså ungefär lika vettiga som att anklaga Putins döttrar för att dricka vodka...
Citera
2021-06-30, 06:37
  #161
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Som jag skrev ovan, självklart hade USA i det läget också gjort allt för att ducka det hela, precis som Ryssland gjorde. Men om man torskar, då torskar man. USA:s pengar är inte nått som gör dom immuna, precis som Rysslands pengar inte är nått som gör dom immuna.

Har du verkligen så svårt att förstå hur världen fungerar? Är det inte svårt att leva ute i verkligheten för dig? Eller är det nått som inte är så viktigt, för du får ändå betalt av Putin?

USA är vad vi vet inte det minsta inblandade i Nike Oregon Project. Så varför låtsas du som att dom är det? Förstår du inte skillnaden mellan ett privat företag och en stat? Om din pizzeria nere på hörnet sponsrar doping till ett gäng svenska atleter, tycker du då att Sverige ska bestraffas? Är det att likställa med att svenska idrottsministeriet och den svenska staten har ett dopingprogram?

Eller är du en sån extremkommunist så att du anser att allt som sker inom statens gränser är statens ansvar, oavsett vad eller hur?

Och inte för att det har det minsta med saken att göra, men eftersom du tog upp det, du vet väl att marijuana är lagligt i väldigt många stater i USA? Dina attacker är alltså ungefär lika vettiga som att anklaga Putins döttrar för att dricka vodka...
Det finns många substanser som är tillåtna i samhället men inte är tillåtna vid idrottsutövning.

Orsaken att jag tog upp Putins döttrar var bara ett tänkt exempel. President Bildens son fick sparken från flottan för att han testat positivt för kokain. Det hade gjorts till en betydligt större sak om det t.ex hade hänt Putin istället. Inställningen till droganvändning påverkar inställningen till doping.

Mitt inlägg vill beskriva att man hanterar dopingfrågor olika beroende på i vilket land fallen uppträder. Det anser jag att inlägget gör. Det skildrar även lite av hur jag ser på några av den senare tidens dopingfall.

För tillfället lämnar jag diskussionen med det så att inte tråden svämmar över med det politiska även om det naturligtvis tillhör ämnet.

...

Det har ännu inte kommit någon dom gällande Naser. Det är bara drygt tre veckor kvar till OS. Den borde komma snart, förhandlingarna skedde i april.
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-06-30 kl. 06:56.
Citera
2021-07-01, 07:32
  #162
Avstängd
wwrs avatar
Naser fick två år. Hon missar OS och VM nästa år. Hon får behålla VM-titeln 2019 då hon sprang den snabbaste tiden sedan Marita Koch, Östtyskland, 1985.

CAS har ännu inte motiverat beslutet. Men en av de tre missade testerna berodde ju på att kontrollanten knackat på en skåpsdörr och inte gått in genom glasdörren bredvid.

Friidrottsförbundet, WA vill ju sköta sin egen antidoping och har instiftat AIU. Det var "en kommitté" under WA som först frikände Naser.

Fallet har sedan i medierna ibland presenterats som att "AIU överklagade". AIU överklagade ett beslut inom den organisation de jobbar för. Men i denna artikel ser man att även WADA överklagade.

Kanske är det så att AIU aldrig hade överklagat beslutet om inte WADA gjort det?

Jag tror att antidoping fungerade bättre när WADA hade mer inflytande. Man kan fråga sig om AIU kan vara mer beroende av WA och inte vilja ta itu med doping inom friidrotten lika kraftfullt.

https://www.insidethegames.biz/artic...s-two-year-ban
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-07-01 kl. 08:09.
Citera
2021-07-01, 08:38
  #163
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Naser fick två år. Hon missar OS och VM nästa år. Hon får behålla VM-titeln 2019 då hon sprang den snabbaste tiden sedan Marita Koch, Östtyskland, 1985.

CAS har ännu inte motiverat beslutet. Men en av de tre missade testerna berodde ju på att kontrollanten knackat på en skåpsdörr och inte gått in genom glasdörren bredvid.

Friidrottsförbundet, WA vill ju sköta sin egen antidoping och har instiftat AIU. Det var "en kommitté" under WA som först frikände Naser.

Fallet har sedan i medierna ibland presenterats som att "AIU överklagade". AIU överklagade ett beslut inom den organisation de jobbar för. Men i denna artikel ser man att även WADA överklagade.

Kanske är det så att AIU aldrig hade överklagat beslutet om inte WADA gjort det?

Jag tror att antidoping fungerade bättre när WADA hade mer inflytande. Man kan fråga sig om AIU kan vara mer beroende av WA och inte vilja ta itu med doping inom friidrotten lika kraftfullt.

https://www.insidethegames.biz/artic...s-two-year-ban

Jag anser att det snarare är tvärtom, att antidopingarbetet i friidrotten har blivit bättre sedan AIU bildades.
Citera
2021-07-01, 16:57
  #164
Avstängd
wwrs avatar
CAS skriver även detta om Naser

Citat:
“She attempted to escape the consequences of her actions by giving evidence which this panel found to be untruthful. Such an approach from a top-level athlete is seriously undermining of the whole anti-doping program and is sanctioned accordingly.”

https://aazkanews.com/sports/salwa-e...-two-year-ban/

Jag har inte hört detta tidigare. Jag har ännu inte sett vad som avses.

Men manipulation av provtagning skall ge 4 år. (Ibland 8)

Att bara ljuga ger nog inte automatiskt 4 år. Men att t.ex lämna in en förfalskad rapport borde kanske vara att jämställa med manipulation av provtagning.
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-07-01 kl. 17:13.
Citera
2021-07-02, 08:40
  #165
Avstängd
wwrs avatar
Det verkar som om Sha’Carri Richardson rökt på och blir borta från OS. Om de går i rehab kan de få bara en månads avstängning men detta skedde under USA-kvalen och hennes tid verkar bli ogiltigförklarad.

Två USA-stjärnor borta från 100 m. Även Coleman.

Citat:
Sha’Carri Richardson reportedly out of Olympic 100m after positive cannabis test
https://www.theguardian.com/sport/20...itive-olympics

Citat:
Sha’Carri Richardson is the most exciting, compelling, and intriguing sprinter since Usain Bolt. The world just doesn’t know it yet. It’s not only that the 21-year-old has sonic boom speed – last month in Florida she ran 100m in 10.72 sec, the sixth quickest time in history – and mesmerising acceleration. It’s everything else, too. The look. The backstory. The attitude. And, yes, the baggage – although more of that later.
https://www.theguardian.com/sport/20...tar-usain-bolt
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-07-02 kl. 08:44.
Citera
2021-07-02, 17:41
  #166
Avstängd
wwrs avatar
Nu har det till slut kommit fram varför Brianna McNeal fick 5 år. Hon gjorde abort 10/1 och sade sedan att hon inte kunde dopingtestas 12/1 pga psykiska besvär från aborten.

Men i flera dokument som hon skickade in hade hon ändrat datum för aborten i sjukhusjournalen till 11/1.

Hon vann korta häcken i Rio och fick springa USA-kvalet fast hon var avstängd. Men nu är det fastställt att hon blir borta i 5 år.

https://www.nytimes.com/2021/07/01/s...cs-mcneal.html

Man kan också notera att abort påstås användas som "laglig" doping.

Naser verkar också ha gjort något mer än missat tester. Men det är inte klart ännu vad det är. När nyheten presenterades var inte detaljerna med. Vi får se om det kommer mer om det. Men hon har nog gjort något mindre allvarligt eftersom hon fick 2 år.
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-07-02 kl. 18:08.
Citera
2021-07-02, 23:43
  #167
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Naser verkar också ha gjort något mer än missat tester. Men det är inte klart ännu vad det är. När nyheten presenterades var inte detaljerna med. Vi får se om det kommer mer om det. Men hon har nog gjort något mindre allvarligt eftersom hon fick 2 år.

Är inte just två år straffet för att missa tre tester? Men många lyckas påvisa omständigheter som mildrar straffet, räcker väl i princip att det är lite oklara omständigheter runt en av prickarna för att lyckas med det. Hon har väl inte lyckats med det helt enkelt, alltså uppsåtligt och rakt av missat sin rapportering. Är väl också ungefär det som insinueras i uttalandet av CAS.
Citera
2021-07-03, 05:37
  #168
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Är inte just två år straffet för att missa tre tester? Men många lyckas påvisa omständigheter som mildrar straffet, räcker väl i princip att det är lite oklara omständigheter runt en av prickarna för att lyckas med det. Hon har väl inte lyckats med det helt enkelt, alltså uppsåtligt och rakt av missat sin rapportering. Är väl också ungefär det som insinueras i uttalandet av CAS.
Men så här brukar de inte skriva om idrottaren "bara" missat tester, vad jag vet. Det låter som något som skulle kunna ge mer än de två år hon fick, men jag har inte hunnit kolla vad som avses. (Man talar om Naser.)
Citat:
"She attempted to escape the consequences of her actions by giving evidence which this panel found to be untruthful. Such an approach from a top-level athlete is seriously undermining of the whole anti-doping program and is sanctioned accordingly."
https://www.reuters.com/lifestyle/sp...an-2021-06-30/

Det låter ju mer som något som passar in på Brianna McNeal, OS-guldmedaljör som lämnade in förfalskade dokument från sjukhuset flera gånger och fick 5 år.
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-07-03 kl. 06:33.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback