2019-07-14, 22:01
Medlem
Secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knarklyft
Exakt. Varför skulle en stabbe brytas av, den tål ju jäkligt mkt mer stryk än vingarna. Det märkligaste är att ingen hoppare hann lämna (vad vi vet).
Teori: Hoppfinal, alla samlas vid dörren, trångt, en skärm löser ut och river med sig stabben, kanske hopparen hann kapa huvudskärmen så han ändå blev kvar. Efter stabben borta okontrollerat läge, höga g-krafter och en trist attityd med nos ner med nästan 90 grader. Ökande fart, alla hoppare trycks ner mot intrumentpanelen, ingen orkar klättra bakåt/uppåt med allt mer ökande g-krafter.

Låter som ett väldigt troligt scenario
Citera
2019-07-14, 22:01
Medlem
Gospel.of.Lukes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Man borde ju kunna lita på detta:

"Vi kan konstatera att två vingar är kvar och en gående motor, säger avdelningschef Peter Swaffer som leder haveriutredningen till TT."

En gående motor efter den kraschen..
Om Swaffer menar att motorn fortfarande var igång när de kom fram till vraket kan man undra över det vittne som sade att planet föll tyst ned mot marken ---> (FB) Flygplan har kraschat utanför Umeå – nio personer döda (14 juli 2019)

Om planet föll tyst sista biten föreställer jag mig att motorn lagt av.
Citera
2019-07-14, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 9och0
"Men enligt Statens Haverikommission, som utreder olyckan, har personer som varit på nedslagsplatsen konstaterat att vingarna sitter kvar på olycksplanet.
Vad som har hänt kan jag inte svara på ännu. Vi kan konstatera att två vingar är kvar och en gående motor, säger avdelningschef Peter Swaffer som leder haveriutredningen till TT."
Suddig film vs flertal personer som varit på nedslagsplatsen.

Citat:
Samtliga som DN har talat med är ense om att flygplanet tappade ena vingen. Trots vittnesuppgifterna finns det ännu ingen bekräftelse på att planet brutits sönder i luften:
– Vad vi kan bedöma av bildunderlaget som finns så verkar det som att vingarna är på plats, säger Peter Swaffer från Statens haverikommission.
– Men det är för tidigt att säga något helt säkert.

Haverikommissionen har inte fastslagit något, ingen utredning är klar.
Citera
2019-07-14, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballekallekobra
Lugn, leta igenom bilderna så ser du att man bärgar yttre delen av höger vinge/skevroder i vattnet.
Filmerna visar tydligt att flyplanet faller med sidan nedåt och vänstervingen uppåt.
Vill du skicka en bild/länk på den hela huvudvingen? Finns inte....

Frågar igen. Varför skulle de dementera detta? Vad finns det att mörka?
Citera
2019-07-14, 22:05
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gospel.of.Luke
Om Swaffer menar att motorn fortfarande var igång när de kom fram till vraket kan man undra över det vittne som sade att planet föll tyst ned mot marken ---> (FB) Flygplan har kraschat utanför Umeå – nio personer döda (14 juli 2019)

Tror inte vittnet hörde motorn bara. Om den puttrade på tomgång sista biten ned innan döden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av t3000
Haverikommissionen har inte fastslagit något, ingen utredning är klar.

Du får ju utgå från presskonferensen som var nu ikväll och inte nyheter som kommit under dagen. Och jo, då bekräftade de att båda vingarna var kvar.
Citera
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Lugn, leta igenom bilderna så ser du att man bärgar yttre delen av höger vinge/skevroder i vattnet.
Filmerna visar tydligt att flyplanet faller med sidan nedåt och vänstervingen uppåt.
Titta på ritningen av fpltypen, vingen ser oproportionerligt lång ut jmf flygplanskroppen på de bilder du länkar.
Om det däremot sitter en fallskärm och fladdrar bakom planet så stämmer proportionerna bättre( med att planet dök med nosen ned).

https://en.m.wikipedia.org/wiki/GippsAero_GA8_Airvan#/media/File:Ga83view.jpg
Citera
2019-07-14, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 9och0
Varför tror du det?

För hur kan planet gå sönder i bitar i luften?
Citera
2019-07-14, 22:06
Medlem
Vindpinads avatar
Vittnet i trädgården nämnde att hon hörde en smäll, sedan motorer som rusar. Därefter kommer flygplanet genom molnbanken med nosen pekandes nedåt.

Kan en spänd vajer till stabilisatorn orsaka en smäll om den brister? Bitarna som träffade vattnet måste ha varit delar av stabilisatorn.

Citat:
Ursprungligen postat av CharlieFoxtrot01
För hur kan planet gå sönder i bitar i luften?

Metal fatique, eller materialutmattning.
Citera
2019-07-14, 22:07
Medlem
Citat:
Var har du en länk till detta? Jag har bara sett bilder på stabilisatorn. Nu hittar jag givetvis inte länken, men om du menar den bild där rodret är ca 40% av totalarean så är det inte ett skevroder på en huvudvinge, utan höjdroder (och/eller trim?) på en stabilisator.

Men jag kan ju ge dig det att det faktiskt ser ut som du säger på filmen. Jag lade bilden över planformen på planet och jämförde: https://cdn-07.minfil.com/1e166fz7n6/2e9a9f36-1563131192/Plan.png (edit: Ja, jag har tagit en frame där de horisontella delarna skjuter ut som mest)

Men, vad havkom säger har självklart större tyngd än att någon amatör som jag sitter och klipper och klistrar i Pinta (linux-motsvarighet till MS Paint). Till saken hör också att planet beter sig som nosen först nedåt i spinn. Jag vet inte hur planet skulle bete sig om det föll på sidan, men troligtvis inte riktigt på detta vis. Så det talar nog att du (och jag) har fel, även om jag givetvis är jättestolt över min lilla matchning. :P
Senast redigerad av DjILY 2019-07-14 kl. 22:11.
Citera
2019-07-14, 22:08
Avstängd
Ksenia74s avatar
Citat:
Nej, det är flygkroppen som ligger horisontellt. Vänstervingen pekar rakt upp.

Du ser ju att planet spinner runt med flygplans-nosen ner i skogspartiet
Citera
2019-07-14, 22:08
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gospel.of.Luke

Om planet bromsades upp av något( ex en fallskärm) och piloten försöker öka farten om den är på g att minska till stallfart. Då gasar piloten allt vad tygen håller. Men om stabilisatorn slits av om planet börjar dyka nedåt så kanske piloten drar av på motorkraften. Då ” tystnar” motorn, men är i gång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in