Citat:
Ursprungligen postat av
kamikazeklanten
Jag är fortfarande nyfiken på om de omkomna hopparna skulle öva formationshoppning. Flera av dem hade tidigare tävlat i sån där synkroniserad luftsimning.
Den havererade maskinen är väl på gränsen till lämplig för en oerfaren pilot om klubben ofta vill lasta åtta hoppare? Till slut skiter det ju sig om potentialen till det finns...
@OmedelSvensson: Hade du klarat ut en vikning som den i haveriet? Nu kanske du iofs inte sysslar med såna där ogenomtänkta handlingar.
Jag vet inte varför maskintypen skulle vart olämplig för nybörjare. Oerfarna/nybörjare släppte i vart fall vi ofta på väg upp eftersom man hade lägre hopphöjder i utbildningen är fullhöjd. Stanna på 2k meter, släng ut en elev eller två, fortsätt till 3k, släng ut en till och sedan fullhöjd.
Oavsett formationshoppning brukar hopparna vilja lämna så samtidigt det går, för att det är mer kul...
En normal vikning eller spinn VMC är man ju rätt säker på att reda ut. Stall och vikning IMC har jag vara gjort i simulator av förståeliga skäl. Tanken är att man ska klara ut det om man är I-rated. ( tanken är
betyder inte att alla klarar det, eller att alla klarar det alla gånger).
All flygning handlar om SA, korrekt uppfattning om vad man håller på med, flygläge och förståelse för situationen, tex att man är tungt lastad och att stallfarten inte är samma som när man är lättlastad.
Det verkar förhållandevis vanligt att folk stallar fallskärmskärror. Vi hade i vart fall en operativ manual som beskrev hur man skulle göra själva fällfinalen för att allt skulle vara safe inklusive att vara rädd om motorerna etc.
Rent krasst; följde man den stallade man inte utan hade riktigt god marginal mot stall. Jag har inte flugit på ett sånt sätt att jag riskerat att stalla. Jag har aldrig genomfört fällning inifrån moln.
Att svara på frågan med ”Skulle inte hända mig, eller säga ”jag hade klarat det” är inte rätt. Men jag kan nog säga att jag inte hade satt mig i den sitsen.