2019-07-17, 15:25
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Den jämförelsen håller inte. Kraven på piloter är generellt mycket högre än på bussförare, för att inte tala om privatbilister. Nya piloter på stora passagerarflygplan ("airliners"), har t.ex. 100 timmar bredvid en specialutbildad "träningskapten" (i alla fall är det så på Lufthansa). Och efter det flyger de ju inte heller passagerare ensamma, utan bredvid en kapten som har det största ansvaret, i många år. Och innan de hundra timmarna med träningskaptenen har de flugit mycket redan, det är inte möjligt att få ett jobb som styrman på en airliner utan att först ha flugit fraktflyg, postflyg och liknande - vet dock inte hur många timmar nu, men det vet säkert någon annan här.

Jag skulle ha tagit för givet, att man hade behövt åtskilliga tusen timmar som pilot på fraktflyg av olika slag, innan man anförtroddes människor? Åtta unga, friska människor i det här fallet... Men det kanske är annorlunda för att det inte var (reguljärt) betalande passagerare? Frågan är om fallskärmshoppare i gemen känner till hur lite erfarenhet som krävs av deras pilot?

Ingår inte instrumentflygning, för piloter som har rätt att ta upp åtta passagerare till 4000 meters höjd..?
Vid hobbyflygverksamhet där man gratis tar med kompisar på en tur i ett litet flygplan, krävs inte instrumentflygbehörighet.

För trafikflygning där man transporterar personer i kommersiellt syfte är kraven långt mycket högre.
Då erfordras tillstånd för att bedriva verksamheten, man måste ha minst två motorer på flygplanet och piloterna måste vara utbildade trafikflygare med instrument- och tvåmotorbehörighet.
Citera
2019-07-17, 15:26
Medlem
lindblomsgröns avatar
Hur vet man att AK hade IR cert? Om det inte var så molnigt kanske de tyckte det räckte utan. Fastän kanske kravet var från klubben att man måste kunde ju de gjort undantag. Olyckor händer inte av sig självt.
Citera
2019-07-17, 15:26
Medlem
Jo det kan iofs va en balk i kroppen man ser där stöttan ska sitta.
Fast å andra sidan har den sidan träffat marken med +1500kg i hög fart så det mesta blir väl mosat på högersidan.
Intressant att se om det dyker upp några mer högupplösta foton.
Citera
2019-07-17, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kimson941
Måste säga att det ser ganska amatörmässigt ut att frakta delarna med enbart lyftstroppar och inget som ser till att precis allt från planet kommer med, det måste ju vara en stor risk för att delar faller loss av vinddraget och sedan försvinner för alltid? Saker som kan vara till stor fördel för utredningen? Man tycker att delarna borde fraktas på ett fordon typ lastbil el liknande eller åtminstone invirat i en presenning? Eller?

Eller så har dom haft tre dagar på sig att plocka upp allt som är löst redan? hur tänkte du att man skulle frakta delarna på lastbil från en tät skog som saknar väg? bryta en väg först? såga upp vraket i delar små nog att bära?

Snälla begåvningsreserven, tänk igenom ert inlägg, och strunta sedan i att posta.
Citera
2019-07-17, 15:27
Medlem
För enkelhets skull:

Vänster sida:
https://minfil.com/84neTczbn9/flygplanskroppen_v_nster_jpg

Höger sida:
https://minfil.com/74n9T2z2n0/flygplanskroppen_h_ger_jpg
Citera
2019-07-17, 15:28
Medlem
Vet inte om den här bilden varit uppe tidigare men är inte detta vänster sida på kärran? Skjutdörren där är ju öppen delvis, kan det bara vara något som skett i samband med smällen eller kan hopparna ha öppnat/påbörjat öppningen av dörren för att göra sig redo för hopp? Alternativt försökt få upp den under fallet men inte lyckats riktigt.

https://minfil.com/Ofl0Tfz9n6/EA589D61-C42B-4FE4-A3E1-1716CB3497A6_png
Citera
2019-07-17, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jjagare
För allas skull så hoppas man att utredarna vet vad de gör och inte sabbar utredningen pga att de glömt att täcka vraket och därmed tappat viktiga bevis.
Jag tror att de mest intressanta delarna har kapats bort och togs med båt över, väldigt vanligt att man kapar loss sektioner och skickar dessa på analys för brottytor osv. Givetvis är olika sektioner av rankat intresse i en utredning. Så jag tycker inte det är märkligt att det lyfts på detta vis.
Citera
2019-07-17, 15:30
Medlem
CarlosRexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Men ta det i konspirationstrådarna, han säger det ju i betraktelse över att deras hemsida initialt visat att planet inte var luftvärdigt. Det är ju stark betoning på att fria flygplanskonstruktionen på planet. Planet hade alla papper iordning, var underhållet föredömligt och inspekterat. Stöttan hade högre hållfasthet än vingen bevisligen. Flygplanstillverkaren kan ju rimligen undra vad svenska myndigheter sysslar med, det kan ju i onödan ge stor skada på tillverkaren om konstruktionen felaktigt pekas ut som orsak i väntan på full rapport.

Myndigheterna ska mala allt i sina långsamma kvarnar. De går ut med innan de vet någonting "att detta kommer att ta tid" hur visste de det? Jag är nästan övertygad om att de redan vet vad som har hänt och vad haveriet berott på. Undrar om det är fler än de två ytterligare svenska planen som har flygförbud bland alla som finns.

Det finns ett fåtal incidenter som inte liknar varandra med detta plan. Ett har de inte kunnat konstatera vad det berodde på då det försvann i havet med endast piloten ombord. Håller med dig att det skadar tillverkaren men naturligtvis även de som har planet i sin verksamhet. Det används mycket som taxiflyg vad jag läst.
Citera
2019-07-17, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
2. Om jag fattat rätt så reagerar moderna elektroniska utlösare både på höjd och fart. Det innebär att om du sitter i kabin under lugn nedstigning så ska de inte lösa ut. Men någon mer insatt kommer förhoppningsvis med svaret.

Jo sjunkhastigheten är viktig - hög sjunkhastighet innebär ju att användaren inte har en fungerande huvudskärm.
Citera
2019-07-17, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FetFulElak
Jag svarar. Stöttan i sig fungerar som den ska. Det är Infästningen i vingen, där stöttan är bultar, som gjort vingen försvagad... från bulthålen har det uppstått utmattningssprickor som fått vingen att gå av precis utanför stöttans infästning.

Ja i området runt infästningen blir det förstås extra belastning. Men även den inre delen av vingen verkar ju ha lossnat i luften.
Citera
2019-07-17, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stoffestofil
Sorry om detta redan har avhandlats. Jag tycker mig ha läst allt i tråden, men kan såklart ha missat något/några inlägg. Jag utgår i min hypotes från den "fakta" som säger att yttre delen av höger vinge har brutits av i luften och att samma sak gäller för en del av (hela?) stabben. Tacksam för svar och synpunkter från aerodynamikkunniga, både för att lära och för att kanska släcka mina tankar...

1. Om den intitiala händelsen är att ytterdelen av h vinge bryts av, oavsett orsak, minskar lyftkraften på h vinge dramatiskt vilket ger ett jämförelsevis kraftigt lyftkraftsövertag på v vinge. Detta borde motsvara en överdrivet rejäl skevning åt höger och initiera en högersväng? Eller? Men på SE-MES skedde det motsatta, det blev en rejäl vänstersväng och samtidigt en kraftigt nedåtgående attityd. Tyder på att vingbrottet var en effekt av någonting annat, exvis en momentant kraftig G-belastning? Men...flygplanet låg ju på rak kurs, klara för fällning?

2. Om den initiala händelsen istället är att någonting sker på v sida av stabben då, t ex att ett misstag av en hoppare vid förberedelse för uthopp (skärm utöser etc) som gör att denna slungas mot stabben i hög fart. Finns ju bilder där man ser hur första hopparen håller i ett handtag inne i planet och kliver ut vid dörrens baksida.
https://www.norran.se/nyheter/pa-3000-meters-hojd/

En hoppare, som med utrustning väl borde väga typ 90-100 kg, träffar stabben när kärran håller fällhastighet. Kraften av detta slår av en del av/hela v stabben och flygplanets aerodynamiska jämvikt är borta på bråkdelen av en sekund. Kraftig övervikt av lyftkraft på h sida uppstår och medför en kraftig nedåtgående vänstersväng, så kraftig att h vinge brister.

Orealistiskt? Tankefel? Okunskap?

Tacksam för respons.

Borde kunna vara att planet behövde ta sig ner genom molnen innan det var klart att skicka ut hopparna - och att planet då gjorde riktigt hög-g-manöver som bröt av vingen.

Ingen hoppare har rimligen slagit av stabben eftersom alla hoppare fanns representerade i planet eller i drekt anslutning till planet - och vi såg ingen hoppare sitta fast på utsidan av planet i de videofiler som delats. Däremot kan avbrutna vingen mycket väl ha slagit av stjärtpartiet.
Citera
2019-07-17, 15:36
Medlem
FetFulElaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Ja i området runt infästningen blir det förstås extra belastning. Men även den inre delen av vingen verkar ju ha lossnat i luften.
Det verkar finnas en stump (dvs fram till stöttans infästning) kvar när den störtar... kolla filmen och säg vad du tycker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in