2019-07-17, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kennybrockman
Min gissning är att man på något sätt har överbelastat planetd struktur genom att samla alla 8 eller för många hoppare nära dörren inför uthoppet. Om man vill göra nått spexigt i grupp antar jag att man vill hoppa ut i så tät följd som möjligt? Jag vet inte hur styv en flygplanskropp av denna storleken är (ingen annan storlek heller för den delen), men om det finns några som helst skador på vingstöttan gissar jag att även mindre vridningar och skiftningar i flygplanskroppen kan leds till ett brott?

Om högervingen går av bör planet snabbt tappa lyftkraft på den sidan och de som eventuellt sitter i dörren på vänstersidan redo för att hoppa ut kastas bakåt in i planet igen. Därav har ingen undkommit.

När planet väl har börjat spinna på bör väl hopparna av centrifugalkraften pressas mot planets ändar dvs. mot piloten och stjärten. Vidare borde man pressas in i taket/golvet sett ur rotationensriktning (tänk hur de pressas mot stolen i de där gamla svartvita filmerna där de testar g-krafter i en stor centrifug). Med den spinn som framgår av filmerna borde det vara nästan omöjigt att ta sig mot dörren.

Jag har inte lusläst hela tråden och ägnar mig åt 100% spekulationer så ha överseende men är min teori åtminstone rimlig?

Vingstöttan ska inte vara något problem enligt Svensson, brottet verkar ha skett utanför vingstöttan vilket bör betyda att vingstöttan stått emot all kraft. Vill minnas att det är bekräftat att planet bytt vingstöttans delar som bulletinen krävde.

Spatial desorientering verkar vara den starkaste tesen då Svensson säger att flygets rörelser tyder på att planet var intakt tills man nådde ca 2500 meters höjd, samma höjd som molnen verkar varit täta och därefter kanske piloten pressat planet för hårt.
Citera
2019-07-17, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goddens
Vingstöttan ska inte vara något problem enligt Svensson, brottet verkar ha skett utanför vingstöttan vilket bör betyda att vingstöttan stått emot all kraft. Vill minnas att det är bekräftat att planet bytt vingstöttans delar som bulletinen krävde.

Spatial desorientering verkar vara den starkaste tesen då Svensson säger att flygets rörelser tyder på att planet var intakt tills man nådde ca 2500 meters höjd, samma höjd som molnen verkar varit täta och därefter kanske piloten pressat planet för hårt.

Min teori var således orimlig i ljuset av fakta! 😊👍
Citera
2019-07-17, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jjagare
Väktare?, de har bojor vid höften iaf

Edit puck 10 😂

Det är nog väktare som transporterar delarna till Strängnäs
Citera
2019-07-17, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kennybrockman
Min teori var således orimlig i ljuset av fakta! 😊👍

Jag personligen är totalt okunnig så jag har bara återgett vad jag läst, så om det är fakta eller ej lämnar jag åt Svensson och andra med kunskaper att avgöra.

Men det låter inte orimligt då himlen är helt täckt av moln på klippen man sett när planet faller ner.
Citera
2019-07-17, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ksenia74
Jag vet inte hur fallkskärmslinor ser ut men det ser absolut ut som någon sorts linor

Vad skulle det annars vara för linor?
Planets styrs väl med länkage och tunn vajer.
Citera
2019-07-17, 08:21
Medlem
OM det vore så att en skärm åkt ut och hakat fast baktill utan att fällas ut tillräckligt för att rycka ut hopparen, skulle vänstersvängen då kunna vara ett försök från pilotens sida att få skärmen att lossna? Om alla initialt inriktat sig på att få loss, skulle det kanske förklara både att ingen hoppade och att vingen sedan bröts av? När bakre delarna lossnade från planet kan skärmen isåfall också ha kommit loss och landat någon helt annan stans och därmed inte finnas bland det upphittade, föreställer jag mig?
Citera
2019-07-17, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Vad skulle det annars vara för linor?
Planets styrs väl med länkage och tunn vajer.

Kablage till lite av varje.
Citera
2019-07-17, 08:24
Medlem
i.beg.to.differs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Hand Kjäll är en riktig tomte. Verkar rent av lite pantad. Läs gärna alla hans uttalanden om 737-MAX. Inte många rätt där.
Kan bara hålla med. Jag vill minnas att han uppgett att han jobbat på Luftfartsinspektionen och då kan beteendet stämma. På min tid på Luftis huvudkontor gick det tretton tomtar på dussinet på Inspektionen.

OnT: Det du citerade:

1) Första vittne på plats uppger att det pös ur motorn. Skulle bli synnerligen förvånad om en man som han skulle missa att motorn är väck.

2) SHK har gått igenom dokumentationen som verkar exemplarisk.

3) Enligt AIP för ESNU är "Elevation" 24 ft och GP 32 har en vinkel på 3.0° så risken för "Wake turbulence" torde vara noll och vad annat skulle påverka?
Citera
2019-07-17, 08:26
Medlem
Har frågor angående reservskärmarna.
1. Löser de ut sig idag automatiskt vid en viss höjd? Om så är fallet, när aktiverar man dem?
2. Vad händer om man inte kan hoppa och måste följa ner till marken med planet? Inaktiverar man dessa igen så att man slipper packa om?
3 Hade någon skärm ploppat ut i olycksplanet?

Läste litet om att alla med mindre än 400 hopp ska ha en utlösare. Med tanke på vad vi vet om hopparna i Umeå så borde det finnas hoppare med med mindre än 400 hopp? Om svaren faller på ett visst sätt så borde de ge info hur nära hoppögonblick dessa hoppare var.
Citera
2019-07-17, 08:32
Medlem
Nu har jag inte läst hela tråden men det andra planet som man fick vänta in kanske inte är helt "oskyldigt"?

https://en.wikipedia.org/wiki/Wake_turbulence
Citera
2019-07-17, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlosRex
Inte som jag ser det iaf?
Klart är att halva högervingen har fallit bort och att vänstervingen ligger tillsammans med planet i skogen. Att halva vingen sitter kvar bedömer jag att den gått av vid staget som tillverkaren gått ut med att det finns risk för utmattning och ska kontrolleras och eventuelt bytas ut delar. Enligt Transportstyrelsen har detta blivit kollat och godkänt men jag har inte läst att något bytts ut så jag har en hypotes att olyckan skedde pga att planet tappade halva vingen. Det gjorde det redan innan man ser planet på filmerna högt upp. Vingen landade också några minuter efter plantet slog i backen på vitt skilda ställen.

Detta bör vara lätt att kolla för haverikommissionen hur vingen har brustit då alla delarna i samband med detta har hittats.

Men herregud, att det ska vara så svårt att förstå? Att vingen brustit utanför stöttan betyder ju att stöttan med infästning bör sitta ihop! Har ju förklarats flera ggr i tråden!

Det är en halmgubbe av korkade journalister!
Citera
2019-07-17, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlosRex
Det är väl Hans Käll och inte haverikommissionen som har den hypotesen?

Hans Käll är ett tacksamt intervjuoffer. Varje gång han intervjuas är han villig att hysta ur sig ett antal teorier så de får ihop en ny artikel att publicera - och gärna då där man kan gömma en del bakom betalvägg och antyda att Käll sagt någonting viktigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in