2019-07-16, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ksenia74
Piloten i Gottröra-kraschen hamnade i paralyserat tillstånd och det var ren tur att det fanns en annan erfaren pilot med i det planet som var passagerare som ryckte in annars hade det gått åt helvete . Så det jag menar är vi har ingen aning om hur den här piloten med fallskärmshopparna har reagerat och inte hur fallskärmshopparna reagerat heller.
Klok reflektion. Allt är helt basal psykologi, man är offer för sin reptilhjärna. Piloter ska gärna vara selekterade, därefter utbildade, därefter genom långvarig erfarenhet med ständiga rutindrillar i lugnt läge, för att i ingångsläget till en svår situation förhoppningsvis hamna i rätt fålla av fight-flight-freeze. Men ingen vet säkert hur ens hjärna reagerar och fungerar just vid det unika tillfället. Crew Resource Management går bland mycket annat ut på att känna sin omgivning, att bevaka sina lagkamrater, hjälpa varandra följa regler, men grundpremissen är att alla inklusive befälhavaren är mjukvara som är ständigt utsatta för "sin mänskliga faktor". Resultatet är därför helt beroende av att medlemmarnas gemensamma insats. Svåra utmaningar är inga enmansjobb. Att hjälpa varandra upp ur stresskonen så att man återfår tillgången till sin mentala förmåga är nyckeln. Men ack så svårt ibland.
Senast redigerad av SirDuke 2019-07-16 kl. 23:41.
Citera
2019-07-16, 23:38
Medlem
fittas avatar
Att ingen lyckades ta sig ut beror väl på att man pressas fast mot flygplanets väggar av rotationskraften när det började falla/rotera? Syns ganska tydligt att det roterar på friskt när det går i backen.
Citera
2019-07-16, 23:40
Avstängd
Ksenia74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Finns ingen info om att han gick in i planet. Bara att han tog sig fram till "öppningen i planet och tog pulsen på två personer". Saxat från intervjun med honom.

Vilken öppning man menar vet jag inte. Fanns nog fler öppningar än dörren. T.ex där man täckt över med skyddsplast på bilderna.

Det var som stod i media iallafall efter en intervju med honom han tog pulsen på en utanför planet sedan gick han in och då förstod han att det värsta hade hänt bara tre minuter ungefär var han på platsen innan första personal ur räddningstjänsten kom .

Man får väl lita på att media skriver samma sak som han berättat.
Citera
2019-07-16, 23:43
Medlem
Citat:
Räddningstjänsten var inte först på plats det var en privatperson som var först på olycksplatsen och han gick in i planet.

Sten tog pulsen på två personer - insåg alla var döda. Sedan kom Räddningstjänsten.
Citera
2019-07-16, 23:44
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Det var som stod i media iallafall efter en intervju med honom han tog pulsen på en utanför planet sedan gick han in och då förstod han att det värsta hade hänt bara tre minuter ungefär var han på platsen innan första personal ur räddningstjänsten kom .

Man får väl lita på att media skriver samma sak som han berättat.

Jag orkar inte. Du svarade att han var in i planet, på en fråga om när dörren kan tänkas ha öppnats.

Sten behövde inte öppna någon dörr om han överhuvudtaget var "in i planet". Vilket jag inte tror han var. Han gick till öppningen där planet brutits av på mitten och troligen hängde det ut folk där. Som han tog pulsen på.

Att han skulle öppnat dörren och klampat runt där inne tror jag inte en sekund på. Kanske eventuellt kikat in genom öppningen och insett att det var totalkört.
Citera
2019-07-16, 23:46
Avstängd
Ksenia74s avatar
Så här står det i Expressen:

Efter att ha försäkrat sig om att det inte fanns någon explosionsrisk tog han sig mot kropparna.

– Jag tänkte att jag måste gå in och se om det finns möjlighet att rädda liv. En låg med hjälmen utanför flygplanskroppen. Jag kände efter, men kände ingen puls. Sen kände jag på den som såg minst tilltygad ut inne i planet och kände ingen puls där heller, säger han och fortsätter:

– Då kände jag att det här är riktigt allvarligt.

Sten hann vara ensam på platsen i runt tre minuter, uppskattar han, innan den första räddningsinsatsen kom i form av en räddningshelikopter.

En räddningsarbetare iklädd våtdräkt och med sjukvårdsväska släpptes ner, berättar Sten.

– Jag sa att ”jag har varit och tittat i planet och det ser inte bra ut. Jag tar din väska, ta dig till planet.
Citera
2019-07-16, 23:47
Medlem
Snubchurps avatar
Förmodligen så finns det material från flera GoPro-kameror som kan ge information om händelseförloppet.

Minneskorten lär klara kraschen. Frågan är bara hur materialet sparas när kameran totalförstörs vid kraschen? Jag antar att det går att återskapa?
Citera
2019-07-16, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Jag tror att man aldrig hann öppna dörren innan olyckan var ett faktum. När vingen gick av så gick allt mycket snabbt och det fanns då ingen möjlighet att hinna reagera och agera. Samma för piloten då radiokommunikationen försvann ganska omedelbart.

Men den starkaste teorin här är väl att planet tappar kontroll och gör en dykning på 2000 meter innan flygkroppen bryts sönder och vingar lossnar? Kan inget om flygplan men jag tror inte ett plan utan en vinge glidflyger 2100m. Borde rimligen bli en väldigt snurrig färd redan från start med lyftkraft på en sida

Kan inte ett rimligt scenario vara som tidigare skrivits, dörren skall öppnas för hopp, strular, ett par personer skall hjälpa till och förflyttar sig så planet börjar svänga vänster och där någonstans tappar pilot kontrollen
Citera
2019-07-16, 23:51
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Så här står det i Expressen:

Efter att ha försäkrat sig om att det inte fanns någon explosionsrisk tog han sig mot kropparna.

– Jag tänkte att jag måste gå in och se om det finns möjlighet att rädda liv. En låg med hjälmen utanför flygplanskroppen. Jag kände efter, men kände ingen puls. Sen kände jag på den som såg minst tilltygad ut inne i planet och kände ingen puls där heller, säger han och fortsätter:

– Då kände jag att det här är riktigt allvarligt.

Sten hann vara ensam på platsen i runt tre minuter, uppskattar han, innan den första räddningsinsatsen kom i form av en räddningshelikopter.

En räddningsarbetare iklädd våtdräkt och med sjukvårdsväska släpptes ner, berättar Sten.

– Jag sa att ”jag har varit och tittat i planet och det ser inte bra ut. Jag tar din väska, ta dig till planet.

Ja, han behöver inte ha något med dörren att göra alltså.
Citera
2019-07-16, 23:51
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Givetvis kan ju någon svimmat. Men planet var packat. Innebär att max två personer hamnar länsg bak i planet och drabbas av störst g-kraft från rotationen. De närmare centrum kommer fortfarande att snurra runt rätt aggressivt och troligen bli åksjuka som tusan men med klart mindre g-krafter.

Sedan är det ju frågan om de lyckades trassla ut sig så de inte låg på varandra mot sidoväggen på planet så den som klämdes både fick g-krafter från rotationen och hade en hoppare liggande på sig. Med i princip konstant fallhastighet så är det ju 1 g tyngdkraft förutom vad rotationen bjuder på så blir extra jobbigt att andas om någon ligger ovanpå.

Någon tidigare pratade om ett varv per sekund, men jag tycker det ser långsammare ut. Däremot fortfarande en hopplös position att få till någon ordning, öppna dörren och klättra ut.

1 g tyngdkraft är väl vad vi alltid lever med?

Dörren, hamnar den rakt upp utifrån vilken vinge som står rakt upp under det fall vi kan observera? Eller blir dom kanske sittande på dörren under sig och då inte kan öppna den?
Citera
2019-07-16, 23:52
Medlem
jjagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Förmodligen så finns det material från flera GoPro-kameror som kan ge information om händelseförloppet.

Minneskorten lär klara kraschen. Frågan är bara hur materialet sparas när kameran totalförstörs vid kraschen? Jag antar att det går att återskapa?

De är rätt tåliga:

http://gopro.trendolizer.com/2015/04/vem-tappade-sin-gopro-kamera-fran-ovan-sista-filmen-nar-den-stortar-fran-flera-tusen-meters-hojd.htm l
Citera
2019-07-16, 23:52
Medlem
Snubchurps avatar

.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in