2019-07-16, 17:17
Medlem
Eolairs avatar
Väldigt tragisk händelse. Jag såg när blåljuspersonal ryckte ut från Holmsund som ligger utanför Umeå. Bor bara några kilometer från platsen men visste inte vad som pågick.
Känns ju liksom dubbelt tragiskt att dom dog med fallskärmarna på. När planet gick i spinn fanns det nog nästan ingen chans att ta sig ut.
Hoppas verkligen att haverikommissionen kan hitta orsaken till olyckan.
Citera
2019-07-16, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
…och det är väl därför IFR-utbildning är närmast att betraktas som obligatoriskt om man bor i ett land som Sverige

Man kan ju också gå på den lite mer begränsade EIR om allt man vill göra är att flyga i moln (men starta och landa utan moln)
Citera
2019-07-16, 17:19
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KrossedOut
Bara för tre veckor sedan kraschade ett liknande plan på Hawaii med 11 döda som följd.

Jo även i den olyckan var det fallskärmshoppare som omkom, 11st totalt.

Dock var det ett totalt annat plan och tillverkare. Det var ett plan med två motorer tillverkat av King Air.
Citera
2019-07-16, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Enligt Västerbottenkuriren så var det inget mekaniskt fel på planet.

Naturligtvis är det i sin ordning, vore mkt konstigt annars. Vet inte om det uppstod bland alla gissningslekar i denna tråd och blåstes upp i media?
Ska dom inte göra en grej av tillverkarens servicebulletin om stabbens infästning också?
Senast redigerad av Kattfarssas 2019-07-16 kl. 17:27.
Citera
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Ovan ur ett tidigare inlägg.
Det kan drabba alla. Det som krävs är att ha ”verktygen” att motverka det. Det inträffar många ggr årligen i mitt jobb( alltså att hjärnans gyro tycker fel).

Jag tycker inte att jag ”envisas” om spatial desorientering. Det är dock det som so far inte motsägs av fakta/data om just detta fall.
Att maskinen skulle gått sönder först passar inte webtrack flygprofil.
Att en skärm skulle kommit ut gör det troligen inte heller. I det fallet [borde] några hoppare tagit sig ut( öppen dörr).
Har ett eget exempel där hoppmästaren( ny och möjligen lite stressad) och de skulle göra nån ”specialare” och tracka mot vinden en bit från fältet, när jag gav Tecken för ”gör er redo” lämnade alla maskinen efter att hoppmästaren skrek ngt. Tog typ 1s, försökte ropa för att stoppa dem men då var de ute.
Om en skärm kommit ut och ställt till det tror jag inte maskinen kunnat göra den snabba-ganska raka dykning den gjorde.

Att maskinen bröts itu( i min tes) på den höjd den gjorde, beror sannolikt på att piloten då såg marken och försökte manövrera för att klara upp läget, och då blev belastningen på maskinen för hög. Det stämmer med rådande väder ich där maskinen slutade ”flyga”.

Jag hittar ingen annan lösning som inte har ngn del som motsägs av ngt annat.
Men, jag är idel öra.

Bygger inte denna hypotes på att piloten ifråga inte hade IFR och dessutom dum/oerfaren nog att flyga när det fanns tillräckligt mycket moln?

Tror du verkligen hoppledaren eller jumpmastern skulle godkänna en sådan lift?

Avslutningsvis, samtliga hopp-piloter jag har mött har varit närmast löjligt erfarna (erfarenhet från jaktflyg, besprutningsflyg och/eller trafikflyg).
Du har själv flugit hoppare och jag antar att du har IFR-behörighet.
Har du själv mött någon hopp-pilot som inte haft IFR-behörighet?
Citera
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loislois
Motorfel, definitivt
14.03 - endast 73 knots/s - 135 km/h
inte konstigt att flygplanet började falla och hamnade i spinn
Kärran har en stallfart på 52 knop. Så nej, det är inte orsaken.
Citera
2019-07-16, 17:24
Medlem
Citat:
Så är de byggda och det sitter ofta en led i ändarna som garanterar att det endast är drag( eller tryck vid minus-G) och inget böjmoment.

Ok, det var mer än jag visste. Jag antog att det var en fast inspänning mellan stötta/vinge resp. stötta/flygkropp. Då är konstruktionen betydligt mer avancerad än vad jag någonsin kunde föreställa mig. Den leden måste då säkerställa att både Mxx resp, Myy upptas? Vi bortser från Mzz som förmodligen är liten i sammanhanget.
Citera
2019-07-16, 17:27
Medlem
Citat:
Bygger inte denna hypotes på att piloten ifråga inte hade IFR och dessutom dum/oerfaren nog att flyga när det fanns tillräckligt mycket moln?

Tror du verkligen hoppledaren eller jumpmastern skulle godkänna en sådan lift?

Tror hopparna förväntade sig att han gjorde det om de övriga erfarna piloterna brukade göra så. Hur många hoppare vill landa med kärran igen efter att misslyckats hitta lämplig plats att hoppa på? Ni som har erfarenhet av hoppning kan väl berätta hur vanligt det är att man landar med full last vid hoppning i Sverige?

Citat:
Avslutningsvis, samtliga hopp-piloter jag har mött har varit närmast löjligt erfarna (erfarenhet från jaktflyg, besprutningsflyg och/eller trafikflyg).
Du har själv flugit hoppare och jag antar att du har IFR-behörighet.
Har du själv mött någon hopp-pilot som inte haft IFR-behörighet?

Här skall bli intressant att höra OmedelSvensson svar men det kanske är för känsligt nu när hans digra resonemang och erfarenhet faktiskt har lett oss (troligen) in på en befintlig säkerhetsrisk i branschen. Troligen bör man ha en rejäl och särskild utbildnign och inte bara en vanlig färsk PPL om man skall flyga hoppare. Denna olycka lär för konsekvenser för hur sporten bedrivs tror jag.
Citera
2019-07-16, 17:28
Avslutad
Jag känner 2 av de som dog. Ett par som nyligen bestämt sig för att gifta sig. Tragiskt. Men ibland funderar jag på om det vore värre om en av dem dött bara.
Citera
2019-07-16, 17:29
Medlem
StuGs avatar
Citat:
I.o.m att det är höger vinge som lossnat( vänster i sin helhet kvar, lär det vara ovansidan vi ser. Detta är troligen en inre del. Ser ut som tanklock som du beskriver.
Vingstöttan sitter under så det torde vi inte kunna se på den bilden.

Jag tycker fortfarande att huvudvingen inte hade gått av just utanför stöttan om vingstöttan hade gått sönder.
Det är egentligen det jag vill kommunicera, fast jag kan ha gjort det dåligt.

Mja, är det inte klaffen till höger i bild? Skulle kunna vara ovansidan om den runda omålade cirkeln är tanklock - och undersidan om fästet för vingstötta...
Ser i vilket fall ut som åtta mörka prickar längs omkretsen. Bultar för vingstötta eller skruvhuvuden för tanklock?
På sidan 28-3 ser man "filler cap".
Servicemanual :
https://www.yumpu.com/xx/document/read/42184938/ga8-airvan-maintenance-manual
Senast redigerad av StuG 2019-07-16 kl. 17:38.
Citera
2019-07-16, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Ok, det var mer än jag visste. Jag antog att det var en fast inspänning mellan stötta/vinge resp. stötta/flygkropp. Då är konstruktionen betydligt mer avancerad än vad jag någonsin kunde föreställa mig. Den leden måste då säkerställa att både Mxx resp, Myy upptas? Vi bortser från Mzz som förmodligen är liten i sammanhanget.

Här finns skiss på hur det ser ut.
https://www.mahindraaerospace.com/mapl-pdf/SB-GA8-2017-174_2.pdf
Citera
2019-07-16, 17:32
Medlem
Ytterligare en graf:
http://imgshare.io/images/2019/07/16/SE-MES-data2.png

Är det bara mätfel, eller vad händer rund 14:00?
Senast redigerad av spec120 2019-07-16 kl. 17:40. Anledning: Bättre bild
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in