2019-07-16, 01:40
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lurkarn
Motorn stannade som senast i crashögonblicket.

Att motorn skulle ha varit igång på marken är en feltolkning av en kommentar om att "vad jag ser har vi ett intakt plan med motorn igång" fälld av någon utredare.

Vad han menade var i crashögonblicket, en crash i den hastigheten smular sönder motorn ögonblickligen.

Jag har krockat bilar som har slagit sönder motorn så att den har stannat omedelbart.

Nej det är inte omöjligt att motorn fortfarande gick på tomgång när dom krashade. Och fortsatte göra det också. Dom som kom fram till planet valde orden att dom möttes av en gående motor. Onödigt att tolka det till något annat än just en gående motor.
Citera
2019-07-16, 01:41
Medlem
Det finns en film, filmad med GoPro där två mindre plan med fallskärmshoppare krockar 2013.
Vingen på ena planet går av och börjar direkt spinna nedåt likt planet i Umeå.

https://www.youtube.com/watch?v=7p6hqMnsLFY
Citera
2019-07-16, 01:41
Medlem
Gospel.of.Lukes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimson941
Har du någon länk till den videon?
Denna? ---> https://www.youtube.com/watch?v=JR7WndMOqQ4

Är en annan video än den som kom ut initialt. Man ser vad som händer bättre på denna.
Citera
2019-07-16, 01:43
Avstängd
Ksenia74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peter225
Med lång erfarenhet i luften vill jag bara tillägga detta till tråden med anledning av att det förekommer en del inlägg om pilotens erfarenhet osv.

Om det nu skulle vara så, som mycket pekar på, att flygplanet har brutits sönder under flygning, tex att ena vingen gått av eller att stabilisatorn har fått stora skador, så spelar pilotens erfarenhet ingen roll alls. Flygplanet hamnar i så fall i en spinn som inte går att ta sig ur. Bedömt utifrån de filmer som finns på haveriet så är flygplanet i ett sådant skick och ligger i ett sådant flygläge där pilotens erfarenhet inte har någon betydelse alls för att reda ut situationen.

Jag är övertygad om att piloten ombord gjorde allt i sin makt för att reda ut den olyckliga situationen.

Tror du att en vinge som går av kan träffa och skada stabilisatorn?
Citera
2019-07-16, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ksenia74
Tror du att en vinge som går av kan träffa och skada stabilisatorn?
Nej det tror jag är väldigt osannolikt.
Citera
2019-07-16, 01:48
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiddleback
Jag tror bestämt , att bränslet glömts att fyllas i tanken..
Denna scen med lodrät nedfallande maskin har jag sett ofta via modell flyg då motorvarv dragits ner eller bärkraften under vingarna upphört. . I medvind istället för motvind.

Piloten måste antingen vara blind eller ha gjort ett grovt fel om han inte checkat av bränslemätaren innan start.

Och hade så varit fallet och motorn slutat gå på 4000 meters höjd så går det faktiskt att glidflyga och ev. göra en nödlanding vid flygplatsen som faktiskt låg nära haveriplatsen.

Nej, något i planet måste ha förstörts.
Citera
2019-07-16, 01:49
Medlem
CarlosRexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lurkarn
Motorn stannade som senast i crashögonblicket.

Att motorn skulle ha varit igång på marken är en feltolkning av en kommentar om att "vad jag ser har vi ett intakt plan med motorn igång" fälld av någon utredare.

Vad han menade var i crashögonblicket, en crash i den hastigheten smular sönder motorn ögonblickligen.

Jag har krockat bilar som har slagit sönder motorn så att den har stannat omedelbart.

Ja det finns ingen möjlighet att kärran skulle ligga i småbitar med motorn igång. Det har dock inte varit ett motorhaveri då hade det inte gått så fort i backen och det hade gått att segelflyga och alla hade hunnit hoppa.

Planet har tappat vingen och då har planet inte gått att manövrera. Som jag skrivit tidigare stämmer det också med vittnen som hört en smäll och ojämnt motorljud och sedan har många sett och finns på film att det störtade mot backen i hög hastighet med bara en vinge.
Citera
2019-07-16, 01:49
Avstängd
Ksenia74s avatar
Citat:
Nej det tror jag är väldigt osannolikt.

Jag tänker om vingen hänger och fladdrar innan den går helt av att den på det viset kan träffa och skada stabilisatorn?
Citera
2019-07-16, 01:52
Medlem
Motorn var EJ igång när planet hittades, endast pyssljud från värmeutveckling.

Vänster vinge har gått av vilket tvingade planet i en skarp vänstersväng pga att motorn drog planet framåt, tillslut planar farten ut och planet faller istället rakt ner.
Vinge har i sin tur träffat bakpartiet och de delar som hittats utspridda har slagits lös, eftersom det går att göra en ritning av hur delarna landat av planets färd i djup kurva.

Iaf den teori av de som sett planet live.
Citera
2019-07-16, 01:54
Medlem
StuGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
Tack för du gör ständigt intressanta inlägg med kunskap där man lär sig en massa. Du gör diskussionerna så mycket mer givande.
När du säger fäste för vingstötta? Menar du att det som man larmat om som problem kring planen av den här modellen tänker du kan vara en orsak?

Att se hur Ksenia74 förstör tråden är så tragiskt.

Tack för det! 🙂 Bara en glad amatör men svårt att inte fundera över hur det gick till. (Vila i frid säger jag till de som omkom!)

Tänker på staget - dvs "pinnen" mellan sidan på flygplanet och undersidan av vingen.
Skulle bultarna släppt kanske en sådan cirkerund omålad yta synas?
Citera
2019-07-16, 01:57
Medlem
CarlosRexs avatar
Citat:
Med lång erfarenhet i luften vill jag bara tillägga detta till tråden med anledning av att det förekommer en del inlägg om pilotens erfarenhet osv.

Om det nu skulle vara så, som mycket pekar på, att flygplanet har brutits sönder under flygning, tex att ena vingen gått av eller att stabilisatorn har fått stora skador, så spelar pilotens erfarenhet ingen roll alls. Flygplanet hamnar i så fall i en spinn som inte går att ta sig ur. Bedömt utifrån de filmer som finns på haveriet så är flygplanet i ett sådant skick och ligger i ett sådant flygläge där pilotens erfarenhet inte har någon betydelse alls för att reda ut situationen.

Jag är övertygad om att piloten ombord gjorde allt i sin makt för att reda ut den olyckliga situationen.

Ja vid ett motorstopp hade alla hunnit hoppa. Nu som du skriver hade piloten ingen chans att rädda situationen och ingen kunde hoppa.
Citera
2019-07-16, 01:57
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlosRex
Ja det finns ingen möjlighet att kärran skulle ligga i småbitar med motorn igång. Det har dock inte varit ett motorhaveri då hade det inte gått så fort i backen och det hade gått att segelflyga och alla hade hunnit hoppa.

Planet har tappat vingen och då har planet inte gått att manövrera. Som jag skrivit tidigare stämmer det också med vittnen som hört en smäll och ojämnt motorljud och sedan har många sett och finns på film att det störtade mot backen i hög hastighet med bara en vinge.

Det låter osannolikt jag vet, men jag skulle inte helt avfärda det eftersom att dom som var först på plats väljer orden "gående motor". Helt jävla otroligt vore det ändå inte, om motorn puttrade på tomgång ännu när dom kom fram. Framdelen av planet är inte i bitar av vad jag kan se på bilderna.

Osannolikt ja visst. Men så säger dom iallafall. Inget motorhaveri uppe i luften drar jag som slutsats av det uttalandet plus flygexperter som uttalat sig om att det är inga problem att glidflyga detta plan och landa ifall motorn slocknar.

Det talar starkt emot någon form av motorhaveri.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in