Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-07-12, 21:31
  #1
Medlem
Jag är lite inne på att börja min karriär i Berlin. Finns mycket jobb inom Tech sektor, lätt att fixa boende och rätt billigt. Har pluggat civilingenjör Data och har lite erfarenhet, borde kunna få jobb där. Något jag bör veta om Berlin? Någon som börjat sin karriär utomlands och kan dela med sig av erfarenheter? Kan man köra 1-2 år och sen komma tillbaka?
Citera
2019-07-12, 22:09
  #2
Medlem
Flytta till Tyskland tycker jag definitivt du ska göra, du lär inte ångra dig. Däremot hade jag sett över andra alternativ än just Berlin. Visst, det är en stor stad och det är svårt att ha tråkigt där då möjligheterna är oändliga. Dock är det generellt en väldigt deprimerande stad, och då främst under hösten och vintern då hela staden förvandlas till en kall, grå och bister betongklump.

Om du är sugen på just Tyskland rekommenderar jag i stället Köln, Frankfurt, München eller Hamburg. Genuinare, trevligare och framförallt betydligt vackrare.
Citera
2019-07-12, 23:27
  #3
Medlem
Att kunna prata hyfsad tyska är väl ett måste.
Citera
2019-07-13, 00:53
  #4
Medlem
90taletskronas avatar
Jag har själv funderat på att arbeta i Tyskland men de verkar vara mer anala med att man ska prata tyska där än vad vi är i Sverige på att man ska prata svenska här.

Att hitta ett engelskspråkigt jobb verkar endast vara en möjlighet ifall man söker en senior position eller tar ett jobb som man är grovt överkvalificerad för.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback