2024-09-02, 16:30
Medlem
Ni som gjort säkerhetsintervjun.
Vet ni ifall dem någonsin ringde era referenser?
Senast redigerad av EliteIntermediate 2024-09-02 kl. 16:31. Anledning: Felstavning
Citera
2024-09-02, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EliteIntermediate
Ni som gjort säkerhetsintervjun.
Vet ni ifall dem någonsin ringde era referenser?

De ringde inte mina
Citera
2024-09-03, 01:39
Medlem
Hur funkar omställningsstudiestödet? Aspiranten?
Citera
2024-09-03, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SteffeLjung
Omställningsstudiestöd enbart möjligt på polisutbildningen om du fyller 40 under året du börjar studera om jag förstått det rätt. Annars är utbildningen för lång (får max vara 2 år, och polisutbildningen klassas märkligt nog som 2,5 år pga. aspiranten)

Under aspiranten tillåts inga bidrag, och i stort inga andra jobb (bisysslor) eftersom du är anställd av myndigheten.
Citera
2024-09-04, 20:17
Medlem
Halloj! Min prövning börjar sakta men säkert närma sig och jag, som många andra är väldigt nervös. Jag har läst igenom den här tråden och sett att många använder sig av squid factor och jobbtestprep. Det jag egentligen är mest nervös för är uniq, specifikt kuber. Just nu använder jag mig av Squid factor men känner inte att jag blir direkt smartare. Är det någon vänlig själ som har någon bra länk till en video eller någonting som förklarar det lite bättre än den infon jag har hittat hittills?
Citera
2024-09-05, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Okant6701
Omställningsstudiestöd enbart möjligt på polisutbildningen om du fyller 40 under året du börjar studera om jag förstått det rätt. Annars är utbildningen för lång (får max vara 2 år, och polisutbildningen klassas märkligt nog som 2,5 år pga. aspiranten)

Under aspiranten tillåts inga bidrag, och i stort inga andra jobb (bisysslor) eftersom du är anställd av myndigheten.

Fyfan. Och aspiranten tjänar man typ 15 före skatt

https://oks.se/wp-content/uploads/20...2022-04395.pdf

Intressant.
Citera
2024-09-05, 06:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrchowy
Halloj! Min prövning börjar sakta men säkert närma sig och jag, som många andra är väldigt nervös. Jag har läst igenom den här tråden och sett att många använder sig av squid factor och jobbtestprep. Det jag egentligen är mest nervös för är uniq, specifikt kuber. Just nu använder jag mig av Squid factor men känner inte att jag blir direkt smartare. Är det någon vänlig själ som har någon bra länk till en video eller någonting som förklarar det lite bättre än den infon jag har hittat hittills?

Det kommer gå bra!
Jag använde mig av jobtestprep och kollade på Danne Jaha på youtube. Han förklarar riktigt pedagogiskt hur man ska tänka.
För mig gick det absolut bättre än vad jag hade förväntat mig och jag klarade mig med stor marginal, klarar du squid/jobtest så tror jag att du fixar uniq.
Lycka till!
Citera
2024-09-05, 16:28
Medlem
Citat:

Intressant.

Ibland är världen så kafkamässig... Så om jag tolkar det rätt så vill inte CSN ge vederbörande omställningsstöd då de anser att den sista terminen bör räknas till ordinarie studietid. Dvs att även om studenten begär att endast få omställningsstöd för de studierna som innefattar de 80 veckorna som denna är berättigad till (då personen är under 40) så avslås den begäran för att hela utbildningen är fler än 80 veckor?
Citera
2024-09-11, 16:08
Förslaget: Poliser ska få studielånen återbetalda.

Polismyndigheten får 400 miljoner kronor i höständringsbudgeten, och ytterligare 1,4 miljarder kronor för 2025.

Samtidigt kommer besked att förslag ska lämnas om att poliser ska få sina studielån återbetalda eller avskrivna.
https://www.dagensjuridik.se/nyheter...n-aterbetalda/

Ett bra förslag.
Citera
2024-09-14, 23:22
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Okant6701

Citat:

Intressant.
För att få omställningsstöd så får man bara läsa max 80 veckors heltidsstudier (2 år) om man är under 40 år, enligt CSN. Är man över 40 finns inga begränsningar. Av någon väldigt konstig anledning så räknas aspiranttiden som utbildningstid (som länkat tidigare), trots att man får lön och därför ej kan få CSN. Och även fast man rent teoretiskt har exakt samma behörigheter och skyldigheter som en polisman med 10 år i tjänst.

Under aspiranten så får du 15 000 kr (ser dock ut att höjas efter en presskonferens från regeringen). När du arbetar IGV (dvs i polisbil) så får du även OB-tillägg, övertid, osv. som alla andra poliser får. Det gör att du (relativt) sällan kommer att ha 15 000 kr i månaden före skatt förutom när du gör din tid på utredning/utbildningar (vet dock ej hur mycket tid som allokeras till utbildningar)/samt allt annat där du ej får tillägg för ex. OB.

Alla andra poliser har klarat det. Även de med barn, hus, m.m. Främst handlar det om att leva snålt, spara under studietiden/innan, och även spara om man har möjlighet under aspiranten. Med det sagt så är det en riktigt jävla skitlön. Läs mer här om aspirantlönen, om du vill.
Senast redigerad av Doses 2024-09-14 kl. 23:29.
Citera
2024-09-15, 17:37
Medlem
Någon som vet hur det ser ut med utbildningsplatser inför VT25?
Citera
2024-09-16, 15:42
Medlem
shai.huluds avatar
Hur viktigt är det att ha den senaste upplagan av lagböcker?
Till exempel Upplaga 13 (senaste 2024) av Brottsbalken del 1 - En kommentar, samt Del 2 i samma serie kostar ca 750 kr styck.
Medans upplaga 10 (2021) av samma serie kostar 220 styck i andrahand.

Alltså 1500 SEK vs 440 SEK.
Är det verkligen värt att punga ut dom där extra pengarna eller klarar man sig fint på de äldre upplagorna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in