2020-09-03, 05:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stockholm223
Tack för alla tips och GRATTIS till er som blivit antagna! Får jag fråga hur gamla ni är som klarat er fram till en plats på utbildningen? Nojjar lite över min ålder också, att de ska tycka jag är för ung men tänker samtidigt att ju tidigare man skulle få komma ut och arbeta, desto fler år har man senare som erfaren i sin roll som polis. Vore kul att få veta om det är fler lite "yngre" som kommit in

Den yngsta i min klass är 20 år, så du behöver inte oroa dig för åldern. Så länge de anser att du är mogen.
Citera
2020-09-03, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stockholm223
Tack för alla tips och GRATTIS till er som blivit antagna! Får jag fråga hur gamla ni är som klarat er fram till en plats på utbildningen? Nojjar lite över min ålder också, att de ska tycka jag är för ung men tänker samtidigt att ju tidigare man skulle få komma ut och arbeta, desto fler år har man senare som erfaren i sin roll som polis. Vore kul att få veta om det är fler lite "yngre" som kommit in

Själv var jag 22 vid prövningen, kände också att dem skulle se mig för ung då det flesta jag prata med var 24 plus.
Men jag hade bra livserfarenheter och meriter, och psykologen såg mig som lämpligt.

Jag tycker du ska nämna det där som du kommentera med att du är medveten att du är ung men du känner dig redo & vill verkligen ha detta yrke typ resten av ditt liv o så. Dem räknar med att det kan ta typ 3 år tills du är klar så åldern borde inte spela så stort roll om du gör bra av dig vid alla andra moment
Citera
2020-09-04, 17:29
Medlem
Machiavellys avatar
Hur upplevde ni cykeltestet? Jag är inte rädd för psykolog, läkare eller annat. Jag nojar över simtestet och cykeltestet då jag aldrig simmat sådär på tid. Cykeltestet kräver en 5:a har jag förstått, det motsvarar väl ~250 watt i någon minut som topp.

Vad kräver intelligenstestet för minimum, en 4:a eller en 5:a? Jag har ca 110 i IQ enligt Mensa, vilket är bättre än 70% av världens befolkning men medel för Sverige.
Citera
2020-09-05, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Machiavelly
Hur upplevde ni cykeltestet? Jag är inte rädd för psykolog, läkare eller annat. Jag nojar över simtestet och cykeltestet då jag aldrig simmat sådär på tid. Cykeltestet kräver en 5:a har jag förstått, det motsvarar väl ~250 watt i någon minut som topp.

Vad kräver intelligenstestet för minimum, en 4:a eller en 5:a? Jag har ca 110 i IQ enligt Mensa, vilket är bättre än 70% av världens befolkning men medel för Sverige.

Simtestet är inget och stressa över om du kan simma. Inte svårare än kraven på gymnasiet. Dessutom får du ju hur många försök du vill. De ska du ha gjort klart innan du kommer dit. Testa en gång i en lokal simhall och be sedan någon som jobbar där att godkänna det! Däremot är Simtestet på skolan betydligt svårare (beroende på vilken skola du väljer).

Cykeln vet jag inte hur man räknar men ja de stämmer att de är till nivå 5. Det varar i ca 10 min +-. Se till att träna så du inte får mjölksyra på den tiden så kan du vara lugn.

Kommer ej ihåg minimum på uniq. Men tar man de lingt och läser ordentligt så går det nog vägen. Sen har ett litet hum om talföljder, ruumsuppfattning och ordbetydelse.

Lycka till!
Citera
2020-09-05, 10:30
Medlem
Citat:

Som nämnt tidigare så klarar du simtestet om du kan simma någorlunda.
Cykeltestet vet jag inte hur mycket watt det motsvarar men du ska klara cykla 10-12 minuter i 65-75 RPM, testa det cykel dem har i gym, dem har alternativ att du kan välja tid och att svårighets graden ska gå uppåt, från Level 1 till 16 om max level är 20.
Så Tid 12Min, Level 1-16 och du ska hålla dig mellan 65-75 RPM så är der ganska likt cykeltestet.

3a är godkänd för Uniq. Jag fick 116 i IQ enlig mensa och hade inga problem med Uniq, orden tyckte jag var den enda challenge för mig men det ju för att jag inte har svenskt bakgrund.
Du borde nog fortfarande träna upp på Spatial reasoning för säkerhetsskull,
Lycka till!!
Citera
2020-09-05, 20:24
Medlem
Machiavellys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.00
Simtestet är inget och stressa över om du kan simma. Inte svårare än kraven på gymnasiet. Dessutom får du ju hur många försök du vill. De ska du ha gjort klart innan du kommer dit. Testa en gång i en lokal simhall och be sedan någon som jobbar där att godkänna det! Däremot är Simtestet på skolan betydligt svårare (beroende på vilken skola du väljer).

Cykeln vet jag inte hur man räknar men ja de stämmer att de är till nivå 5. Det varar i ca 10 min +-. Se till att träna så du inte får mjölksyra på den tiden så kan du vara lugn.

Kommer ej ihåg minimum på uniq. Men tar man de lingt och läser ordentligt så går det nog vägen. Sen har ett litet hum om talföljder, ruumsuppfattning och ordbetydelse.

Lycka till!

Citat:
Ursprungligen postat av WannaBeCopBoy
Som nämnt tidigare så klarar du simtestet om du kan simma någorlunda.
Cykeltestet vet jag inte hur mycket watt det motsvarar men du ska klara cykla 10-12 minuter i 65-75 RPM, testa det cykel dem har i gym, dem har alternativ att du kan välja tid och att svårighets graden ska gå uppåt, från Level 1 till 16 om max level är 20.
Så Tid 12Min, Level 1-16 och du ska hålla dig mellan 65-75 RPM så är der ganska likt cykeltestet.

3a är godkänd för Uniq. Jag fick 116 i IQ enlig mensa och hade inga problem med Uniq, orden tyckte jag var den enda challenge för mig men det ju för att jag inte har svenskt bakgrund.
Du borde nog fortfarande träna upp på Spatial reasoning för säkerhetsskull,
Lycka till!!

Stort tack till er båda!

Gör man ett simtest på skolan också? Det visste jag inte. Gör man fler andra test under skoltiden?
Citera
2020-09-06, 09:15
Medlem
Vilken skola har svårast simtest? Hur skiljer sig de olika skolorna åt?

Citat:

Lycka till!
Citera
2020-09-06, 14:39
Medlem
Citat:
Stort tack till er båda!

Gör man ett simtest på skolan också? Det visste jag inte. Gör man fler andra test under skoltiden?

Ja man gör ett simtest. Ser lite olika ut beroende på lärosäte. Sedan är de 1 eller 2 löptester också beroende på lärosäte. I Umeå ska man springa 2 km på 10 min och 15 sec och göra ett harrestest. Vissa lärosäten har beeptestet istället.
Citera
2020-09-06, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumohra
Vilken skola har svårast simtest? Hur skiljer sig de olika skolorna åt?

Jag har faktiskt inte koll på alla skolors tester. Vet dock att Umeå och Stockholm skiljer sig. Jag tror (någon rätta mig om jag har fel) att Stockholms tester är ganska lika de man gör för rekryteringsmyndigheten och om de stämmer så är Umeås tester betydligt svårare.
I testet ska man simma ca 150 meter sammanlagt. Men man ska plocka upp docka, frakta figurant några längder, även en gång med hjälp av livboj. Man ska flytta kabinhakar på botten och sedan ska man lyfta upp en person på kanten + några längder vanlig simning. Och detta på 7 min.
Citera
2020-09-06, 14:50
Medlem
Citat:
Jag har faktiskt inte koll på alla skolors tester. Vet dock att Umeå och Stockholm skiljer sig. Jag tror (någon rätta mig om jag har fel) att Stockholms tester är ganska lika de man gör för rekryteringsmyndigheten och om de stämmer så är Umeås tester betydligt svårare.
I testet ska man simma ca 150 meter sammanlagt. Men man ska plocka upp docka, frakta figurant några längder, även en gång med hjälp av livboj. Man ska flytta kabinhakar på botten och sedan ska man lyfta upp en person på kanten + några längder vanlig simning. Och detta på 7 min.

Klarar man inte det med lätthet ska man bli P-vakt.
Citera
2020-09-06, 19:56
Medlem
Angående UNIQ testet, jag övar på jobtestprep och ni som övat där vet att en kategori är rotation shapes, alltså man får se en konstruktion med rutor där man sedan ska välja hur den ser ut efter att ha blivit roterad. Var detta med på testet? Förstår verkligen inte detta när jag övar på jobtestprep, absolut är det logiskt när jag får se facit. Men alternativen ser liksom likadana ut och jag undrar bara hur man snabbt ska kunna lösa och förstå denna typen av fråga. Har ni några tips eller erfarenheter från provet angående detta?
Citera
2020-09-06, 21:03
Medlem
Hej. Är det någon som vet säkert om det är säkerhetsklass 1 eller 2 som gäller under säkerhetssamtalet? Om säkerhetsklass 1 så kollar de inte avbetalda/nuvarande kronofogdeskulder, nuvarande/fd anmärkningar stämmer det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in