Flashback bygger pepparkakshus!
2018-06-21, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Texmex211
Hej bregottfabriken!

På din fråga så gäller följande.
Man får ej välja ett speciellt LPO dvs lokalpolisområde. Blir du tilldelad exempelvis aspirantplats i region mitt uppsala så vet du ej var tyvärr. Dock tror jag det försöks att placera ut aspiranter i omnejd kring folkbokföringsort.

Ha en fortsatt trevlig kväll!
Okej, då är jag med! Tack för bra svar!
Citera
2018-06-22, 02:01
Medlem
Citat:
En kul grej, vad är det för ålder på alla här? hur många år arbetslivserfarenhet osv?

Själv är jag 25 år och har cirka 7 år arbetslivserfarenhet, dvs arbete direkt från gymnasieexamen.

Jag fyller 23, har arbetat sedan jag tog studenten när jag var 18. Alltså 5 års arbetslivserfarenhet. Vid sidan om mitt arbete åker jag med kommunala nattvandrare och ställer upp för ungdomar/yngre vuxna och försöker vara en positiv förebild.
Citera
2018-06-22, 08:52
Medlem
Citat:
Hej bregottfabriken!

På din fråga så gäller följande.
Man får ej välja ett speciellt LPO dvs lokalpolisområde. Blir du tilldelad exempelvis aspirantplats i region mitt uppsala så vet du ej var tyvärr. Dock tror jag det försöks att placera ut aspiranter i omnejd kring folkbokföringsort.

Ha en fortsatt trevlig kväll!

När du går termin 3 på utbildningen får du välja mer specifikt LPO. Då får du göra en intresseanmälan sen är det dom med bäst meritvärde som får sina förstaval!
Citera
2018-06-22, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bregottfabriken
Okej, då är jag med! Tack för bra svar!
Det är fel. Du får välja LPO i termin 3 på utbildningen. Då får du välja mellan de som finns i den region du blivit tilldelad.
Sen är det meritvärde som bestämmer hem som får sitt ”förstaval”.
Citera
2018-06-22, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ButterPopcorn
Det är fel. Du får välja LPO i termin 3 på utbildningen. Då får du välja mellan de som finns i den region du blivit tilldelad.

Det där är lite olika från polisområde till polisområde. Om de inte ändrat senaste halvåret.
HR på de olika PO gör lite olika. Vissa går helt efter var folk bor, personliga skäl och bryr sig inte ett dugg om meritvärde.
Citera
2018-06-22, 11:37
Medlem
Citat:
När du går termin 3 på utbildningen får du välja mer specifikt LPO. Då får du göra en intresseanmälan sen är det dom med bäst meritvärde som får sina förstaval!

Okej ber om ursäkt det jag sa var det jag fick höra av en bekant som just avslutat T1

Glad midsommar alla, ta det lugnt i trafiken idag!
Citera
2018-06-22, 12:27
Medlem
Citat:
Okej ber om ursäkt det jag sa var det jag fick höra av en bekant som just avslutat T1

Ingen fara, svårt att veta om man inte går termin 3! Trevlig midsommar till dig också!
Citera
2018-06-22, 14:47
Medlem
Citat:
Okej, det känns betryggande!
Citera
2018-06-22, 14:50
Medlem
Citat:
En kul grej, vad är det för ålder på alla här? hur många år arbetslivserfarenhet osv?

Själv är jag 25 år och har cirka 7 år arbetslivserfarenhet, dvs arbete direkt från gymnasieexamen.
Jag är 19 och har arbetat sedan jag var 15, så har fyra års arbetslivserfarenhet bakom mig.
Citera
2018-06-22, 19:06
Medlem
Ang säkerhetsprövning som görs som sista del, jag har läst att de kollar igenom hela registret samt ekonomi. Är det säkerhetsklass 3? Och när dem fått uppgifterna från Säpo kommer det innefatta även saker man tidigare varit misstänkt för, låt säga att personen i fråga har varit misstänkt för våldtäkt samt stöld av mobiltelefon av en tjej som inte kan acceptera att det inte kommer bli ett förhållande... som sagt misstankarna i sig är inte speciellt attraktiva i polisens ögon.. men eftersom att det aldrig var någon våldtäkt utan bara skitsnack, är detta något som dem kan se fast utredningen lades ner för cirka 5 år sedan? Är de bara hålla käften om detta eller lika bra att nämna det o förklara situationen?
Citera
2018-06-22, 19:33
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Thesolidone
Ang säkerhetsprövning som görs som sista del, jag har läst att de kollar igenom hela registret samt ekonomi. Är det säkerhetsklass 3? Och när dem fått uppgifterna från Säpo kommer det innefatta även saker man tidigare varit misstänkt för, låt säga att personen i fråga har varit misstänkt för våldtäkt samt stöld av mobiltelefon av en tjej som inte kan acceptera att det inte kommer bli ett förhållande... som sagt misstankarna i sig är inte speciellt attraktiva i polisens ögon.. men eftersom att det aldrig var någon våldtäkt utan bara skitsnack, är detta något som dem kan se fast utredningen lades ner för cirka 5 år sedan? Är de bara hålla käften om detta eller lika bra att nämna det o förklara situationen?

Här tror jag att det är av yttersta vikt att ta upp allting som eventuellt kan tala emot dig för att inte ge sken av att du undanhåller information för att förbättra dina chanser, då skulle jag tro att du åker direkt. Jag skulle rekommendera att ta upp allting och ge en förklaring istället.

Angående vilken säkerhetsklass man prövas i så vet jag inte.
Citera
2018-06-22, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bregottfabriken
Här tror jag att det är av yttersta vikt att ta upp allting som eventuellt kan tala emot dig för att inte ge sken av att du undanhåller information för att förbättra dina chanser, då skulle jag tro att du åker direkt. Jag skulle rekommendera att ta upp allting och ge en förklaring istället.

Angående vilken säkerhetsklass man prövas i så vet jag inte.

Kanske är lika bra att göra som du säger.... så j*vla synd om sånt där ska ligga som ett släp bakom en fast utredning lades ner.... då bör man raderas ur Säpos register efter ett antal år tkr jag men världen är inte rättvis
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in