2007-07-26, 11:40
Medlem
Revolvers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pellepolis
Lumpen, ja, till mig sa de att det var lika bra att jag inte gjort lumpen, det är så svårt att ändra på personers beteenden när de lärt sig massa dumheter där.
Så det beror nog mycket på vilken polis man snackar med och hur man fungerar som person.

Referenter inom polisen kan man undvara. Man får ingen "bonus" bara för att referenten man angivit arbetar inom myndigheten. Snarare tvärtom.

Hm, vad menar du med att man lärt sig för dumheter i lumpen då? Och vad är svårt att ändra på? Och varför skulle det vara tvärtemot en "bonus" om du gjort te x lumpen?

Jag är inte näsvis, bara frågvis!
Citera
2007-07-26, 12:07
Medlem
pellepoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revolver
Hm, vad menar du med att man lärt sig för dumheter i lumpen då? Och vad är svårt att ändra på? Och varför skulle det vara tvärtemot en "bonus" om du gjort te x lumpen?

Jag är inte näsvis, bara frågvis!

Det var inte jag som sa det, att man lär sig massa dumheter där.. Det var polisen som sa det.
Det finns ju poliser som tycker att det borde vara krav att göra lumpen, så det beror ju helt på vem man snackar med.

Många gör nog tyvärr en jämförelse med polis och militär, trots att dessa verksamheter inte har mycket gemensamt. Kanske var det det han tänkte på?
Killar som tycker det är macho med vapen och som gillar uniform kanske tycker att polis är samma sak som militär. Och tar de med sig det de lärt sig i militären till polisen kanske det blir problem, eftersom det är skillnad på verksamheterna. Det är lättare att skola en "noll-ställd" individ än en person som gjort lumpen.

Ungefär samma sak med väktare och ordningsvakter. En del poliser tycker det är en jättebra erfarenhet och en del tycker det är dåligt, eftersom man även där lägger sig till med vanor och beteenden som kanske är svåra att ändra på i efterhand...
Citera
2007-07-26, 12:13
Medlem
Deannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clarence Worley
Tjenare!
Är en kille från gbg som precis tagit studenten och funderar nu på vad jag vill göra med mitt liv! jag har kollat i genom en del alternativ, det senaste alternativet var lärare. Jag har nu börjat blicka vidare på min barndoms drömyrke - POLIS! Jag kmr från en samhällsinriktad linje, vg i snittbetyg, A och B av matte, svenska och engelska i bagaget. Ingen lumpenutbildning om det är ngt värt att veta.
Vart ligger polishögskolorna? vad är kraven för att komma in? hur lång är utbildningen? Hur ser lönerna ut för en nybliven polis? Är det lätt att få jobb som polis?

har även hört att polisskolorna nuförtiden vänder sig mycket till kvinnor/invandrare/homosexuella, en polare som sade det till mig, hur mkt sanning är det i det? Försämrar det mina chanser avsevärt att jag inte är bög?

tacksam för svar.
MVH

Tycker att du ska skaffa dig något extraspråk, varför tex inte arabiska, persiska eller spanska? Svenska och engelska ser väl inte direkt som en merit? Kanske någon ytterligare kurs på akademisk nivå inom samhällsvetenskap vore kanske lämpligt?

Jag är inte polis, men har nära och kära som är det och jag tror att det är som många sägar, det behövs väldigt mycket självkänedom och personlig mognad.. Det tror jag inte att man nyss tagit studenten..
Citera
2007-07-26, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deanna
Tycker att du ska skaffa dig något extraspråk, varför tex inte arabiska, persiska eller spanska? Svenska och engelska ser väl inte direkt som en merit? Kanske någon ytterligare kurs på akademisk nivå inom samhällsvetenskap vore kanske lämpligt?

Jag är inte polis, men har nära och kära som är det och jag tror att det är som många sägar, det behövs väldigt mycket självkänedom och personlig mognad.. Det tror jag inte att man nyss tagit studenten..

Jag håller med. Man ser mycket konstiga och sjuka saker som polis. Jag tror man har större chans att klara det bra om man har lite mer erfarenhet från livet.

Dessutom är det ganska få som slutar som poliser när de väl har börjat. Så innan man väljer att påbörja sin utbildning kan det vara vettigt att göra något annat i livet som man är sugen på.

Polisyrket finns kvar, ingen brådska.
Citera
2007-07-29, 00:44
Medlem
Optirocs avatar
Jag har alltid velat bli polis, men medvetet väntat med att söka, eftersom yrket är otroligt påfrestande. Jag hann leva mina ungdomsår där man var lyckligt ovetandes om all skit i samhället och huniit jobba som vägarbetare och elektriker innan jag sökte och kom in vid 25-årsåldern, vilket dom på alla intervjuer påpekade var en lagom ålder att börja söka vid.

Någon värnplikt har inte hller jag gjort, fick höra samma som "Pellepolis".. "man lär sig bara en massa dumeheter där", kanske hade samma polissom intervjuade?
Citera
2007-07-29, 12:45
Medlem
Det skadar inte att söka även om chansen att bli antagen i så unga år är väldigt liten. Det kan löna sig att söka gång på gång eftersom det betyder att personen i fråga verkligen vill bli polis. Blir man inte antagen på första eller andra försöket, kanske det funkar på det femte och då har man dessutom hunnit bli äldre och fått mer livserfarenhet.
Citera
2007-07-29, 20:36
Medlem
carrotcakes avatar
Hört att det ses som en merit med akademisk bakgrund och då framförallt pedagogik? Kanske mest bara en skröna det där med pedagogiken´?
Citera
2007-07-29, 20:46
Medlem
Kunglouies avatar
Att be honom göra lumpen verkar lite korkat, han har nog förmodligen redan mönstrat och tackat nej till lumpen, lär nog bli svårt att få göra en ommönstring. Speciellt om man "maskat" på mönstringen och lekt kolmasken eller liknande.
Citera
2007-07-29, 20:48
Bannlyst
väx till dig och under tiden kan du bla plugga lite retorik alt några juridiska kurser som grädde på moset när du söker in.
Citera
2007-07-29, 21:22
Medlem
Birabackens avatar
Enda anledningen att bli polis måste ju vara så man får knacka blatte emellanåt. Att vara lagens man med så sjuka lagar som vi har i Sverige, ja, det kan väl ändå inte vara något att sträva efter?

Eller känner du tvärtom? Trivs du med våra lagar så mycket att du törs riskera livet för de?
Citera
2007-07-29, 21:22
Medlem
När jag gick på gymnasiet så hade vi en infoträff om polisyrket, där sades att det är en stor fördel att innan man söker in på polishögskolan ha jobbat med människor som tex personlig assistent, vårdare, hemtjänsten osv och att man läst någon juridik kurs.
Citera
2007-08-03, 18:49
Bannlyst
Jag är 28 år gammal och ska söka för första gången i höst.Har varken gjort lumpen eller jobbat som väktare.Har en del arbetslivserfarenhet inom industri och transport vilket man kanske inte kommer så långt på Nåväl inget jag kan ändra på i brådrasket, jag får skriva ett bra personligt brev(är redan halvt som halvt klar med detta) för denna gång och hoppas på att det kan överväga en del+att min ålder är rätt.

Planer för framtiden är annars att börja jobba som taxichaufför och läsa någon kurs på högskola för att förbättra min konkurrenskraft,för jag tvivlar ärligt på att jag skulle ha sådan tur att komma in på mitt första försök.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in