https://polisen.se/Bli-polis/Ansokan/Antagningskrav/
''Särskild behörighet
Minst betyget Godkänt (E eller G eller 3) i följande kurser:
Svenska 3 eller svenska kurs B eller 3 åk svenska eller etapp 3 i svenska eller motsvarande kunskaper från äldre svenska betyg eller utländska betyg
Engelska 6 eller engelska kurs B eller 3 åk engelska eller etapp 3 i engelska eller motsvarande kunskaper från äldre svenska betyg eller utländska betyg
Samhällskunskap 1b alternativt 1a1 och 1a2 eller samhällskunskap kurs A eller 2 åk samhällskunskap eller etapp 2 i samhällskunskap eller motsvarande kunskaper från äldre svenska betyg eller utländska betyg
Historia 1b alternativt 1a1 och 1a2 eller historia kurs A eller 2 åk historia eller etapp 2 i historia eller motsvarande kunskaper från äldre svenska betyg eller utländska betyg''
Det står inget om att man måste ha godkänt i matte A innan för ca 1-2 år sen så behövde man det men nu så står det ej det så jag antar att man ej behöver det? Jag har nämligen inte godkänt i matte A enda ämnet jag ej har betyg i, alla andra ämnen har jag Vg-mvg i.
Men till frågan, kan jag söka till polishögskolan? eller måste jag göra högskoleprovet? Men sen är saken för att höga högskoleprovet så måste du ha godkänt i kärnämnen, därav matten.