Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2019-07-10, 23:36
Medlem
blodigdiarres avatar
Ormars farlighet och giftighet diskuteras ju ofta, men ytterst sällan hör man något om de mentala reaktionerna. Ormar är ju faktiskt skrämmande och jävligt äckliga även om nu våra svenska huggormar är måttligt farliga. Jag vet att jag kommer bli biten endera dagen, såpass mycket är jag ute på bärplockning, frågan är bara när. Så nu tänkte jag fråga dig som faktiskt har blivit ormbiten:Hur var det? Tog du det lite lugnt och väntade eller kastade du dig i en taxi till akuten? Skräckslagen eller livrädd eller bara lite kymig till mods? Mardrömmar? Ser du ormar överallt eller kör du obekymrat ner händerna i blåbärsriset och riskerar nästa bett? Berätta, jag vill gärna veta hur ni känt mentalt efter ormbett, både direkt efter och efter en längre tid.
Citera
2019-07-10, 23:43
Medlem
sonofnatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blodigdiarre
Ormars farlighet och giftighet diskuteras ju ofta, men ytterst sällan hör man något om de mentala reaktionerna. Ormar är ju faktiskt skrämmande och jävligt äckliga även om nu våra svenska huggormar är måttligt farliga. Jag vet att jag kommer bli biten endera dagen, såpass mycket är jag ute på bärplockning, frågan är bara när. Så nu tänkte jag fråga dig som faktiskt har blivit ormbiten:Hur var det? Tog du det lite lugnt och väntade eller kastade du dig i en taxi till akuten? Skräckslagen eller livrädd eller bara lite kymig till mods? Mardrömmar? Ser du ormar överallt eller kör du obekymrat ner händerna i blåbärsriset och riskerar nästa bett? Berätta, jag vill gärna veta hur ni känt mentalt efter ormbett, både direkt efter och efter en längre tid.

Vet ej själv
Men hört en vuxen man bli biten av huggorm å krampade hela natten , gick inte till sjukhus.
Krampa en hel natt är väldigt jobbigt både psykiskt å fysiskt , så antar han mådde dåligt mentalt.
Citera
2019-07-10, 23:50
Medlem
Glorkass avatar
Jag skulle nog först bli jävligt arg och se till att den där ormen fick en riktigt jobbig eftermiddag.
Citera
2019-07-10, 23:51
Medlem
-Andreas-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blodigdiarre
Nja. Inte orm direkt, men ändå giftig.
Blev spindel biten av *okänd exotisk art* o fick konstiga utslag på den armen.
Sen när jag inte kunde lyfta upp armen ovanför axeln o fick ont i bröstet åkte jag till den lokala orts doktorn o fick en spruta.
Nu för tiden håller jag mig gärna borta från spindlar, även i sverige, för det vet man aldrig om såna giftiga spindlar kan råka rymma ut o bli en del av den insekt fauna.
Bränt barn luktar bränt.
Citera
2019-07-11, 00:00
Medlem
Uninteresteds avatar
Aldrig blivit biten av en orm, men jag hoppas att jag reagerar som jag tror, att jag tar mig hem och lägger mig på soffan och vilar(om det är en svensk huggorm vill säga), jag är inte allergisk mot något så risken att jag behöver uppsöka sjukhus är liten. Jag är rädd för ormar btw.
Citera
2019-07-11, 00:06
Medlem
herrcarlssons avatar
Hade Vipera Berus födda i fångenskap inköpta från Tyskland. Var lite slarvig och blev biten i handen. Handen svullnade en del och ömmade, och jag kände mig lite febrig men blev inte värre än så. Jag åkte inte till sjukan.
Citera
2019-07-11, 00:07
Medlem
Pallestroms avatar
Tyckte det var rätt lugnt.
Tog det lugnt sen körde vi till sjukhuset.
Just in case😎
Citera
2019-07-11, 00:18
Medlem
Getingstick känns jävligt förminskande att skriva, men det är min närmaste förklaringen. Personligen tycker jag att getingstick gör jävligt ont, eller snarare tyckte kanske. Smärta är något som känns betydligt mindre med åren. Tycker ormar är jäkligt läskiga, speciellt små giftiga ormar. Den psykiska effekten är förmodligen värre än den fysiska, även om huggormsbett kan ha långsiktiga effekter. Hur många låter bli att gå barfota i gräset av rädsla för getingstick?
Senast redigerad av nilltre 2019-07-11 kl. 00:48.
Citera
2019-07-11, 00:20
Medlem
Jag har blivit huggormsbiten en gång. Var inte rädd för ormar innan det hände, inte nu heller, men har respekt för dem. Visst hade jag läst att man ska ta det lugnt om man blir biten men i den stunden ville jag bara springa fort som attan. Och det gjorde jag. Giftet pumpas runt snabbare i kroppen då, så det var dumt. Jag blev väldigt sjuk. Jag drömde mardrömmar flera veckor om det där ormgapet som jag hann se innan den högg mig. Jag har nog repat mig mentalt men ser mig för lite extra när jag är i hallonsnåren
Citera
2019-07-11, 01:02
Medlem
Gjorde så ont man lipa kallt vatten på smärtan försvann dagen efter svullna underarmen som en liten badboll.Psykiskt typ inget.
Citera
2019-07-11, 07:21
Medlem
Gud-Runars avatar
Jag blev huggormsbiten i vaden. Åkte hem och lade mig, blev trött och fick lite feber.
Vaden värkte och var öm. Det rann serös vätska ur de 2 hålen.

Allt gick över på 4-5 timmar.
Tyckte inte jag var så dålig att jag ville åka 1 timme för att komma till sjukhus.
Psykiskt påverkade det mig inte, jag är inte rädd för svenska huggormar.
Citera
2019-07-11, 07:27
Medlem
HappyFellas avatar
Jag blev biten i mina yngre dar.
Var ute och cyklade på en äng med några kompisar och olyckligtvis så ramlade jag omkull och landade rakt på huggormen som högg till i låret.
Jag kände inte så mycket rädsla eller oro (troligtvis för att jag var så liten och inte förstod bättre).
Det blev 3 nätter på barnsjukhuset utan nå vidare bieffekter, var knappt ens svullen.

Ingenting att oroa sig för sålänge man inte har nån allergi.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in