• 1
  • 2
2019-07-11, 07:56
Medlem
Blivit biten av huggorm 2 gånger. Första gången gick jag in och rådfrågade 1177 och det blev lite svullet men inte mer än så.

Andra gången så fortsatte jag pilla i trädgården som om det var ett myggbett "eftersom det inte var någon fara sist" En kort stund senare höll jag på att svimma och låg sedan i hög feber i 2 dagar. Efteråt kändes det som att jag haft en rejäl influensa, matt och vek i kroppen någon vecka efter febern släppt.

Psykologiskt var det inget speciellt, var inte rädd för ormar innan och är inte det nu. Det är jag som inkräktar på deras område av misstag och dom försvarar sig bäst dom kan. Lät båda ormarna som bet mig vara ifred.
Senast redigerad av Drogandriller 2019-07-11 kl. 08:14. Anledning: Missade en del
Citera
2019-07-11, 10:35
Medlem
Jag blev biten av en orm i Australien och det var så vidrigt att jag höll på att tuppa av. Det äckliga gapet och sedan resten av kroppen som slingrade sig runt underarmen. Jag slet och viftade bäst jag kunde och fick till slut bort den. Killen jag var med sa att det inte var någon fara och jag åkte aldrig till sjukhuset men giftet var knappt i mina tankar ärligt talat. Den var så jävla äcklig och det var helt klart värst.
Citera
2019-07-11, 10:55
Medlem
Jag träffade en man en gång som räddades till livet av ett huggormsbett. Han kände av det så mycket att han fick genomgå en ordentlig undersökning och då hittade de ett akut hjärtfel som annars kunnat bli dödligt.
Citera
2019-07-11, 12:13
Medlem
Forzos avatar
Blev biten när jag var ute och spelade golf som tonåring. Var ute och letade efter bollen i långt gräs, iklädd kortbyxor, när jag kände att det högg till i vaden. Tittade ner och såg två ilskna röda prickar med någon centimeters mellanrum mitt på baksidan av vaden och en huggorm som snabbt ringlade därifrån. Hällde lite vatten på bettet och fortsatte därefter med golfrundan. Vaden blev lite svullen och gjorde lite ont ett tag men inte så värst mycket värre än ett getingstick.

Har alltid haft respekt för ormar men aldrig varit rädd för dem. Hade nog kanske varit annorlunda om jag bott någonstans där det finns rejält giftiga arter. Såg några färgglada saker i en djungel i Asien som var lite väl nära. Ingen aning om det var några farliga men då var det lite nervöst ett tag...
Citera
2019-07-11, 17:59
Medlem
LucNNs avatar
Min farmors granne blev biten av en hugorm när han plockade svamp. Han dog. Men det var inte i Sverige utan i Sydeuropa. Ett ormbett i handen kan vara dödligt. Hade non fått stress, men hade varit mest upptagen av smärthantering och hade sökt vård för en säkerhets skuld. Men hellre en orm en lika giftigt insekt eller så. Tycker inte ormar är så äckliga.
Citera
2019-07-11, 23:31
Medlem
blodigdiarres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonofnature
Vet ej själv
Men hört en vuxen man bli biten av huggorm å krampade hela natten , gick inte till sjukhus.
Krampa en hel natt är väldigt jobbigt både psykiskt å fysiskt , så antar han mådde dåligt mentalt.

Jo, jag kan förstå att han inte mådde bra av det. Men om man krampar efter ett ormbett en hel natt och inte åker till sjukhus så låter det för mig som att han inte var så värst piggellin före bettet heller.
Citera
2019-07-11, 23:50
Medlem
blodigdiarres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glorkas
Jag skulle nog först bli jävligt arg och se till att den där ormen fick en riktigt jobbig eftermiddag.
Jag tänker också så i och för sig. Men så undrar jag ändå när man ser de där ögonen och den där lilla äckliga ringlande ormkroppen.
Citera
2019-07-12, 12:29
Medlem
Fris avatar
Jag blev biten som barn, i Sverige. Det var bara "-Aajäee!" och ett grepp runt hans övernos så att den släppte. Inte värre än att hugga sig med en gaffel. Fast somliga är väl allergiska så att det blir farligt. Psykologiskt kändes det som något av en merit!

Har stött på orm närmare ekvatorn som varit stora som jag och färgade i skarpa gul-bruna zigzag-mönster. Det är en annan sak, en sån går jag inte nära.
Senast redigerad av Fri 2019-07-12 kl. 12:31.
Citera
2025-05-02, 23:54
Har i mina år blivit ormbiten 5 gånger , första gången som liten , fick ligga på sjukan 12 timmar.
Andra gången 14 år , fick ligga på sjukan för andra gången ... inget direkt mentalt påverkad , små svullnader ..
Detta var Vipera Berus (svenska huggormen)

Tredje gången i Kroatien (2006) - den huggormen var inget roligt - gick vid sidan av en väg , grus vid kanten känner ett ordentligt stick - går vidar , stick igen - går vidare stick en tredje gång .... vänder mig och ser ormen jaga mig. Men tänker JA JA nu räcker det och hoppar åt sidan ... fortsätter min vandring , det är varmt och soligt .... typ 20 minuter efter sjunker ner på trottoaren inne i en av städerna , känner mig helt färdig - orken liksom bara lämnade mig .. tänkte jag köper en koffeindrink....... drack den ... vilade en timma , gick vidare ca 8 km ... fick enorm smärta i foten ... som började svullna . Bli blålila , som spred sig från bettet bak ovanför hälen ... upp till låret... men tog bara ett kallt bad (svullnaden gick ner av kallt vatten) ... nästa dag enormt mycket mer värk i foten ... men gick inte till doktorn ... tredje dagens förmiddag - kändes som jag andades in med munnen i 30 minusgrader alltså det var kallt i lungorna... då var det bara raka vägen till akuten ... fick en spruta med motgift .. de sa - hade du kommit 2 timmar senare hade inte motgiftet verkat - då hade vi inte kunnat rädda dig. Den ormen är svenska huggormens giftigaste kusin men i Kroatien.. Vipera ammodytes (Kroatisk sandhuggorm) respekt... varning... gå inte nära..

Blev biten av svensk huggorm nu i år igen ... går inomhus efter ca 15 minuter , får svårt att andas - ont i magen - går och lägger mig - får kramp i benet och vänster arm - blir sänkt medvetande (typ trött så man kämpar för att vara vaken)

Går inte till läkare , 12 timmar efter bettet , svullnar upp i foten , halsen .... och lite i andra foten ... går inte till läkare ... duschar benen i kallt vatten .... vilar ....,tittar på mina händer , där fingertopparna börjar bli svarta ... tänker .. oj då .. fingertopparna blir som aaa som veckat rispapper i utseendet.... går inte till läkaren ...

Får en känsla av ökad värme utanför kroppen ... skumt ...
6 dagar tog det innan alla symtom försvann - trots att ingen läkarhjälp söktes.

Mitt råd till alla som läser detta .... i år (2025) är svenska huggormen giftigare än normalt .... gå till läkare alla ni som kanske blir huggormsbitna ...vänta inte (ring ambulans)..
Senast redigerad av Lappaz 2025-05-02 kl. 23:58.
Citera
2025-05-05, 14:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lappaz
Har i mina år blivit ormbiten 5 gånger , första gången som liten , fick ligga på sjukan 12 timmar.
Andra gången 14 år , fick ligga på sjukan för andra gången ... inget direkt mentalt påverkad , små svullnader ..
Detta var Vipera Berus (svenska huggormen)

Tredje gången i Kroatien (2006) - den huggormen var inget roligt - gick vid sidan av en väg , grus vid kanten känner ett ordentligt stick - går vidar , stick igen - går vidare stick en tredje gång .... vänder mig och ser ormen jaga mig. Men tänker JA JA nu räcker det och hoppar åt sidan ... fortsätter min vandring , det är varmt och soligt .... typ 20 minuter efter sjunker ner på trottoaren inne i en av städerna , känner mig helt färdig - orken liksom bara lämnade mig .. tänkte jag köper en koffeindrink....... drack den ... vilade en timma , gick vidare ca 8 km ... fick enorm smärta i foten ... som började svullna . Bli blålila , som spred sig från bettet bak ovanför hälen ... upp till låret... men tog bara ett kallt bad (svullnaden gick ner av kallt vatten) ... nästa dag enormt mycket mer värk i foten ... men gick inte till doktorn ... tredje dagens förmiddag - kändes som jag andades in med munnen i 30 minusgrader alltså det var kallt i lungorna... då var det bara raka vägen till akuten ... fick en spruta med motgift .. de sa - hade du kommit 2 timmar senare hade inte motgiftet verkat - då hade vi inte kunnat rädda dig. Den ormen är svenska huggormens giftigaste kusin men i Kroatien.. Vipera ammodytes (Kroatisk sandhuggorm) respekt... varning... gå inte nära..

Blev biten av svensk huggorm nu i år igen ... går inomhus efter ca 15 minuter , får svårt att andas - ont i magen - går och lägger mig - får kramp i benet och vänster arm - blir sänkt medvetande (typ trött så man kämpar för att vara vaken)

Går inte till läkare , 12 timmar efter bettet , svullnar upp i foten , halsen .... och lite i andra foten ... går inte till läkare ... duschar benen i kallt vatten .... vilar ....,tittar på mina händer , där fingertopparna börjar bli svarta ... tänker .. oj då .. fingertopparna blir som aaa som veckat rispapper i utseendet.... går inte till läkaren ...

Får en känsla av ökad värme utanför kroppen ... skumt ...
6 dagar tog det innan alla symtom försvann - trots att ingen läkarhjälp söktes.

Mitt råd till alla som läser detta .... i år (2025) är svenska huggormen giftigare än normalt .... gå till läkare alla ni som kanske blir huggormsbitna ...vänta inte (ring ambulans)..
Vad gör du för att bli ormbiten så många gånger?
Citera
2025-05-05, 15:10
Citat:
Ursprungligen postat av GoodMorningVietnam
Vad gör du för att bli ormbiten så många gånger?
Ren otur - men är inte rädd för att vistas i naturen , ser inte vart jag sätter fötterna helt enkelt.
Har ingen bra förklaring mer än kanske ett råd för andra - titta inte rakt fram när ni är ute , håll lite kolla på marknivån framför er.
Citera
2025-05-13, 14:59
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drogandriller
Blivit biten av huggorm 2 gånger. Första gången gick jag in och rådfrågade 1177 och det blev lite svullet men inte mer än så.

Andra gången så fortsatte jag pilla i trädgården som om det var ett myggbett "eftersom det inte var någon fara sist" En kort stund senare höll jag på att svimma och låg sedan i hög feber i 2 dagar. Efteråt kändes det som att jag haft en rejäl influensa, matt och vek i kroppen någon vecka efter febern släppt.

Första gången du blev biten hade du inte antikroppar mot ormgiftet och blev då bara svullen.

Andra gången hade immunförsvaret utvecklat försvar mot giftet så du fick feber, en kraftigare reaktion.

Jag har blivit biten under knät en gång så 2 tänder gick in. Det sved otroligt mycket och blev en röd fläck.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in