Citat:
Ursprungligen postat av
ilpobre
Du svarar delvis på din fråga i texten. Du växte upp på landet där man troligtvis kunde leka med bollar eller träpinnar i någon närliggande dunge.
I betongen (förorterna) finns inte den här lekkulturen på samma sätt vilket gör att de yngre barnen härmar de äldre barnen som går runt i huvtröjor och lyssnar på hiphop. Därför behövs fritidsgårdar just där (även om jag själv tvivlar på om det hjälper så mycket mot den grova kriminaliteten).
Jo det är väl en stor bidragande orsak, samt att om man skulle hittat på jäkelskap i byn så hade alla vetat om det dagen efter. Men framförallt det faktumet att föräldrarna skulle undrat var tusan man höll hus om man var ute mitt i natten, det finns ju liksom ingen rimlig anledning utom möjligtvis att man sover över hos någon.
Men en grej jag ändå inte får ihop är att jag själv alltid varit datorintresserad och spenderat mycket tid i mina yngre år framför datorskärmar antingen hemma eller hos kompisar. I min värld så sysselsätter man sig om man har tråkigt - och om man då är en uttråkad betongförortsungdom som inte har möjlighet att "leka med bollar och pinnar i någon närliggnade dunge" så är det väl högst naturligt att man istället sysselsätter sig med sånt man har möjlighet till - datorer, TV-spel, film, musik, etc. etc. Köper inte heller att ungdomarna inte skulle ha råd med denna typ av grejer då de garanterat har mobiler värda flera tusen allihop. Om gratis biblioteksböcker och ett 8-bitars NES kunde sysselsätta en några år på 80-talet så borde dagens förhållandevis billiga datorer, teknik och media kunna sysselsätta dagens ungdomar.. eller?