• 1
  • 2
2006-03-07, 03:17
Medlem
Läste att Riksbanken nu trycker upp nya säkrare 1000-kronorssedlar. Men varför har man egentligen 1000-kronorssedlar överhuvudtaget? Vem använder sådana och till vad? Varför räcker det inte med 500-kronorssdelar?

http://www.riksbanken.se/templates/Page.aspx?id=20679
Citera
2006-03-07, 03:23
Medlem
tossefars avatar
Jag använder det ibland. Praktiskt om man vill betala med kontanter och inte vill ha en plånbok tjockare än röven den är klistrad mot.
Citera
2006-03-07, 03:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tossefar
Jag använder det ibland. Praktiskt om man vill betala med kontanter och inte vill ha en plånbok tjockare än röven den är klistrad mot.

men va fan. Två femhundralappar är väl marginellt "tjockare" än en tusing?
Citera
2006-03-07, 03:27
Medlem
Ska man köpa något kontant så är det praktiskt. Köpte en båt för 50 lök förut och betalade med 50 st tusenlappar. Enklare att räkna sedlarna och så blir det inte så mycket att ha i fickan.

Under 80-talet fanns det 10.000 kronors sedlar, då kan vi börja snacka om höga valörer.
Citera
2006-03-07, 03:29
Medlem
I-Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namram
Vem använder sådana och till vad?

Du har rätt i att de är rätt sällsynta i handeln. Däremot är de vanliga på travbanorna. Åk ut till Solvalla och vinn lite stålar så brukar man få det i tusingar. Alltid trevligt de få ggr det sker...

Edit: På Valla har de flera ggr frågat "om det är okej med femhundringar?" när de saknat tusingar i kassan och jag haft nån vinst på några tusen. Lite ofint betala i små valörer kanske...
Citera
2006-03-07, 03:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av I-S
Du har rätt i att de är rätt sällsynta i handeln. Däremot är de vanliga på travbanorna. Åk ut till Solvalla och vinn lite stålar så brukar man få det i tusingar. Alltid trevligt de få ggr det sker...

Jo, de är sällsynta i handeln. Just därför borde vi avskaffa dem. Det är ju bara lockande för kriminella att förfalska dem...
Citera
2006-03-07, 03:38
Medlem
Alla dom som hanterar stora summor svarta (läs: oskattade) pengar utanför banksystemet har stor nytta av tusenlappar eftersom dom måste förvara sina pengar i madrassen. Under 70 och 80-talet innan kreditkort och betalkort blev vanliga så var det även mycket vanligt ute i handeln med tusenlappar.
Citera
2006-03-07, 03:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Bong
Alla dom som hanterar stora summor svarta (läs: oskattade) pengar utanför banksystemet har stor nytta av tusenlappar eftersom dom måste förvara sina pengar i madrassen. Under 70 och 80-talet innan kreditkort och betalkort blev vanliga så var det även mycket vanligt ute i handeln med tusenlappar.

Ännu en anledning att avskaffa dem.
Citera
2006-03-07, 03:52
Medlem
Citat:
Ännu en anledning att avskaffa dem.
Nej det tycker jag inte, i ett fritt samhälle måste man ges möjlighet att skydda privatlivet och den personliga intigriteten. Elektroniska pengar = mycket enkelt att spåra och övervaka en enskild medborgares förehavanden av staten och mydigheter. Men du kanske är en hjärntvättad sosse som älskar Bodström och det nya övervaknings samhället.
Citera
2006-03-07, 03:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Bong
Nej det tycker jag inte, i ett fritt samhälle måste man ges möjlighet att skydda privatlivet och den personliga intigriteten. Elektroniska pengar = mycket enkelt att spåra och övervaka en enskild medborgares förehavanden av staten och mydigheter. Men du kanske är en hjärntvättad sosse som älskar Bodström och det nya övervaknings samhället.

Men varför ska vi ha kvar 1000-lappar när kriminella i princip är de enda som använder dem?
Citera
2006-03-07, 04:00
Medlem
I-Ss avatar
Citat:
Jo, de är sällsynta i handeln. Just därför borde vi avskaffa dem. Det är ju bara lockande för kriminella att förfalska dem...

Men en tusing är ju inte mycket pengar längre. Se på 500 €-sedlarna. Nästan 5000 SEK det. Så vi har ändå ganska liten maximisedel. Dessa lär bli grymt svåra att förfalska antar jag så det ska väl inte vara något problem. Nej, snarare att man inför ännu större sedlar än 1000 SEK tycker jag. 5000 SEK kanske borde finnas? Man ska väl kunna köpa en bil kontant utan att ha med sig en hel väska med pengar!? Ett skäl är att de som vill slippa statens insyn ska få göra transaktioner utanför banksystemet på ett hanterbart sätt. Eller ja, man kanske bara vunnit lite på travet...
Citera
2006-03-07, 04:02
Medlem
I-Ss avatar
Citat:
Men varför ska vi ha kvar 1000-lappar när kriminella i princip är de enda som använder dem?

Ne det var det fräckaste Jag köpte nyligen en säng med tusenlappar. Helt lagligt var det, med moms och allt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in