2006-03-07, 04:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av I-S
Men en tusing är ju inte mycket pengar längre. Se på 500 €-sedlarna. Nästan 5000 SEK det. Så vi har ändå ganska liten maximisedel. Dessa lär bli grymt svåra att förfalska antar jag så det ska väl inte vara något problem. Nej, snarare att man inför ännu större sedlar än 1000 SEK tycker jag. 5000 SEK kanske borde finnas? Man ska väl kunna köpa en bil kontant utan att ha med sig en hel väska med pengar!? Ett skäl är att de som vill slippa statens insyn ska få göra transaktioner utanför banksystemet på ett hanterbart sätt. Eller ja, man kanske bara vunnit lite på travet...

Jo jo... Euron finns ju i sketna cent också... Nej. Jag tycker det räcker med 500-lappar! Duger inte det så är det bara att langa upp kreditkortet.
Citera
2006-03-07, 04:05
Medlem
Citat:
Ne det var det fräckaste Jag köpte nyligen en säng med tusenlappar. Helt lagligt var det, med moms och allt

Så du traskade in på en bank och tog ut 1000-lappar inför ditt sängköp när du istället kunde gått till närmsta bankomat...orka liksom! Visst blir det lite mer att släpa på men oj...sedlar är ju sååå tunga!
Citera
2006-03-07, 04:16
Medlem
I-Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namram
Så du traskade in på en bank och tog ut 1000-lappar inför ditt sängköp när du istället kunde gått till närmsta bankomat...orka liksom! Visst blir det lite mer att släpa på men oj...sedlar är ju sååå tunga!

Jag har för mig att jag faktiskt just hade vunnit lite på Valla och därför betalade med tusingar jag hade hemma.

Vill man ha mer rotation på 1000ingarna är det ju bara att ladda bankomaterna med dom också. Finns väl ingen anledning att inte använda 1000ingar tycker jag! Däremot håller jag med om löjligheten i cent. Man kunde avskaffa 50-öringen också. 50 öre är sjukt lite pengar och bara krafs. Den är bättre att avskaffa än 1000ingen som ändå har användsningsområden. Däremot, vem bryr sig om 50 öre? bara jobbigt ju...
Citera
2006-03-07, 04:53
Medlem
david85s avatar
Citat:
Nej. Jag tycker det räcker med 500-lappar! Duger inte det så är det bara att langa upp kreditkortet.

Varför använder du då inte ditt kreditkort? Det finns många som av olika anledningar inte vill använda kort. Jag använder ofta kort, för bekvämlighetens skull, men gillar egentligen kontanter.

1000-lappar är utmärkta ifall man vill köpa något större kontant eller vad man nu kan tänka sig göra. Jag tycker snarare att man ska ta tillbaka 10,000kr sedlar eller iallafall 5000kr sedlar
Citera
2006-03-07, 04:59
Bannlyst
Citat:
men va fan. Två femhundralappar är väl marginellt "tjockare" än en tusing?

Kanske det, men 200 femhundralappar är bra mycket tjockare än 100 tusenlappar. Jag gillar tusenlappar!
Citera
2006-03-07, 12:25
Medlem
Citat:
Däremot håller jag med om löjligheten i cent. Man kunde avskaffa 50-öringen också. 50 öre är sjukt lite pengar och bara krafs. Den är bättre att avskaffa än 1000ingen som ändå har användsningsområden. Däremot, vem bryr sig om 50 öre? bara jobbigt ju...

I Finland används faktiskt inte 1 och 2 centarna. Dom är giltiga men alla priser avrundas så det är delbart med ,05. Mynten präglas men endast i litet antal för främst samlare och dom används inte som växel.
Citera
2006-03-07, 16:05
Medlem
nokys avatar
Tycker också de kan ta bort 1000 lappen med då får de ersätta den med en 2000 lapp.
Citera
2006-03-07, 16:14
Medlem
ceriums avatar
Jag känner ofta att jag vill betala med kontant men, omständigheterna tvingar en nästan alltid att förlita sig på kort å annat, Gillar inte att jämt att vara beroende av banker. Vill att man ska kunna ta ut större belopp fån sitt minutenkoft, och i 1000 lappar kanske till och med i 5000, så att man slipper på att tag att uppsöka banker på ett tag igen.
Citera
2006-03-09, 22:58
Medlem
Jag köpte min guldkedja med 1000 lappar. Orka stå och räkna 500 sedlar.
Det ser dessutom rikare och flashigare ut med 1000 lappar.
Citera
2006-03-10, 00:18
Moderator
Evil Eds avatar
Tusenlappar är väldigt praktiska, får ofta betalt i tusenlappar, helt lagligt dessutom.
Citera
2006-03-10, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evil Ed
Tusenlappar är väldigt praktiska, får ofta betalt i tusenlappar, helt lagligt dessutom.

Vad tar du för en avsugning då?
Citera
2006-03-10, 00:44
Moderator
Evil Eds avatar
Citat:
Vad tar du för en avsugning då?

Beror på storleken, tre spänn för dig skulle jag tro...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in