2019-07-02, 10:59
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silvanus
Nej, riktigt så enkelt verkar det inte vara – jag fick:

Your strongest moral foundation is Liberty.
Your morality is closest to that of a Conservative.

Ja, det är tydligen inte så simpelt, som det verkade av de första svaren att döma.

Tycker du själv, att beskrivningen av dig som Conservative stämmer?

Jag fick utlåtandet: Your morality is closest to that of a Left-Liberal - är absolut inte ngn Left-Liberal.
Citera
2019-07-02, 10:59
Medlem
tryggtochbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mjäll
Ja, lite mer invecklat verkar det vara.

Tyckte testfrågorna var ganska roligt skrivna. Det var en fråga om att servera en chokladkaka formad som hundbajs, vilken enligt min uppfattning var komisk. Moral genomsyrar hela tillvaron, i högt och lågt.

Håller med om komiskt men osmakligt. Tror jag satte en eller två tummen upp på den eftersom jag inte tyckte att det var direkt omoraliskt. Att däremot kalla någon ful och fet, som var något exempel är både osmakligt och omoraliskt. Enligt min kompass då, där jag uppenbarligen moraliserar över mycket. Antalet tummen ner var långt, långt högre än antalet tummen upp för mig.

Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Jag fick utlåtandet: Your morality is closest to that of a Left-Liberal - är absolut inte ngn Left-Liberal.

Hehe, fick ju jag med, det sista jag brukar bli "beskylld" för här och lite av ett skällsord inom kretsarna som jag oftast associeras med. Men ligger nog rätt nära konservativ också, om man läser beskrivningarna på sidan.
Senast redigerad av tryggtochbra 2019-07-02 kl. 11:02.
Citera
2019-07-02, 11:15
Medlem
Mina resultat:

Care 97%
Loyalty 39%
Fairness 78%
Authority 36%
Purity 78%
Liberty 86%

Your strongest moral foundation is Care.
Your morality is closest to that of a Left-Liberal.

I senaste riksdagsvalet röstade jag på Alternativ för Sverige. Tidigare har jag röstat borgerligt och på SD. Ideologiskt skulle jag beskriva mig själv som liberalkonservativ. Definitivt inte vänster.

Blev lite förvånad över att "care" hamnade så högt hos mig. Trodde faktiskt att "liberty" och "fairness" skulle toppa.
Citera
2019-07-02, 11:16
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tryggtochbra
Håller med om komiskt men osmakligt. Tror jag satte en eller två tummen upp på den eftersom jag inte tyckte att det var direkt omoraliskt. Att däremot kalla någon ful och fet, som var något exempel är både osmakligt och omoraliskt. Enligt min kompass då, där jag uppenbarligen moraliserar över mycket. Antalet tummen ner var långt, långt högre än antalet tummen upp för mig.

Möjligen samma här.. (har ingen helt säker minnesbid).

Citat:
Ursprungligen postat av tryggtochbra
Hehe, fick ju jag med, det sista jag brukar bli "beskylld" för här och lite av ett skällsord inom kretsarna som jag oftast associeras med. Men ligger nog rätt nära konservativ också, om man läser beskrivningarna på sidan.

Sidan beskriver Left-Liberalism så här:

Citat:
Left-Liberalism: Individuals in this group seek to uphold individual liberty while taxing the market to provide social benefits for those in need. They tend to see themselves as seeking balance between individual liberty and social justice and to be in favor of multiculturalism, secular government, and international cooperation. While they are typically skeptical of state involvement in social affairs, they nevertheless see a legitimate role for the state in combating discrimination and ensuring equal treatment. Left-Liberals typically have a Care- and Fairness-based morality. (min fetstil)

Det jag fetstilat är ju 1. implementerat in absurdum i Sverige och 2. utan någon som helst hänsyn till dem som sugs ut, skadas och t.o.m dödas genom den samvetslösa implementeringen.

Left-Liberalism är kanske åtminstone i teorin lite mindre rabiat i USA? A andra sidan har Haidt börjat kalla sig själv för centrist.
Citera
2019-07-02, 11:30
Medlem
Silvanuss avatar
Citat:
Ja, det är tydligen inte så simpelt, som det verkade av de första svaren att döma.

Tycker du själv, att beskrivningen av dig som Conservative stämmer?

Lite överraskande var det väl, för jag är nog inte någon konservativ med USA-mått mätt. Men om jag skulle sätta någon beteckning på mig själv ligger nog konservativ närmast till hands.

Frågorna var ju ganska öppna för tolkning, så om man skulle ta testet en annan dag blir det kanske ett annat resultat.
Citera
2019-07-02, 11:45
Medlem
Citat:
Fick du också högt på "care"?

Undrar om inte Haidt är en smula fördomsfull när han utgår från att "care" är en typisk vänsteregenskap. Den upprördhet över invandringspolitikens konsekvenser som många av oss känner bottnar nog ofta just i ett omsorgstänkande (medkänsla med brottsoffer, gamla och sjuka svenskar som inte får vård etc.).

Även någon som ligger högt på fairness-skalan reagerar nog ofta på de orättvisor ursprungsbefolkningen utsätts för i ett mångkulturellt samhälle. Rättvisa kan dessutom definieras på många olika sätt. Själv anser jag t.ex. att den moral som Social Justice Warriors står för är djupt orättvis.

På samma sätt har den som värderar frihet högt all anledning till att vara kritisk till mycket av det som dagens invandring för med sig (religiös fundamentalism, kvinnoförtryck, inskränkningar i yttrandefriheten, påtvingade värdegrunder, kringskuren rörelsefrihet på grund av skenande brottslighet och så vidare).
Citera
2019-07-02, 11:46
Medlem
tryggtochbras avatar
Citat:
Left-Liberalism är kanske åtminstone i teorin lite mindre rabiat i USA? A andra sidan har Haidt börjat kalla sig själv för centrist.

Svårt att säga. Vänsterliberalismen inom universitetsvärlden i USA är ju fullkomligt bananas och värre än den svenska diskursen men säger inte nödvändigtvis så mycket om left-liberalism som helhet i USA.

Testet får mig att tänka på studien där liberaler och konservativa fick svara på olika frågor och dels fick svara på vad de själva tyckte och dels skulle svara som de trodde att någon med den andra politiska åskådningen skulle svara. De konservativa kunde ganska väl sätta sig in i hur en liberal skulle resonera och svara men liberalerna lyckades inte alls så bra.

Jag hade höga procentsatser i nästan alla kategorier och delar därmed antagligen flera beröringspunkter med de flesta andra åskådningarna. För en vänsterliberal kanske det är svårt att förstå hur jag, som fick högst på care och fairness, snarast har en konservativ hållning i migrationsfrågor, skattefrågor och bidragsfrågor men ett likartat moraliskt ställningstagandet behöver ju inte betyda att man har samma syn på hur bästa (politiska) lösning på samma problem ser ut.
Citera
2019-07-02, 11:56
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Man undrar lite över, hur testet utvärderas. Baseras på dem som testat sig hittills, så verkar utvärderingen bero av blott 1 faktor. Den parameter, som fått högst resultat bestämmer, vad "your morality is closest to"

Ngn som fått högst på Care eller Fairness får omdömet: Your morality is closest to Left-Liberal.

Ngn som fått högst på Liberty får omdömet: Your morality is closest to Libertarian.

Jag skulle tro, att åtminstone bland dem som röstat på SD, så kommer det deras palett av Care, Loyalty, Fairness, Authority, Purity och Liberty att vara väldigt skiftande.

Dels finns det sannolikt kulturskillnader som påverkar testet.

Dels är situationen i Sverige extrem, då de sju invandringsansvariga partierna är politiskt ansvariga för skottlossning (med automatvapen!!) på öppen gata m.m.

Det torde vara många, som väljer SD som en konsekvens av att de väljer bort de sju migrationsansvariga partierna, då dessa samvetslöst obesörjer skottlossning (med automatvapen!!) på öppen gata och annan importerad grov brottslighet m.m.

Ligger mycket i det. Både kultur- och tidsaspekterna torde påverka testets utforning och utfallet beroende på respondenterna.

För egen del fick jag, knappast förvånande:
Citat:
Your strongest moral foundation is Authority.
Your morality is closest to that of a Conservative.
Citera
2019-07-02, 12:34
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag
Fick du också högt på "care"?

Undrar om inte Haidt är en smula fördomsfull när han utgår från att "care" är en typisk vänsteregenskap. Den upprördhet över invandringspolitikens konsekvenser som många av oss känner bottnar nog ofta just i ett omsorgstänkande (medkänsla med brottsoffer, gamla och sjuka svenskar som inte får vård etc.).

Även någon som ligger högt på fairness-skalan reagerar nog ofta på de orättvisor ursprungsbefolkningen utsätts för i ett mångkulturellt samhälle. Rättvisa kan dessutom definieras på många olika sätt. Själv anser jag t.ex. att den moral som Social Justice Warriors står för är djupt orättvis.

På samma sätt har den som värderar frihet högt all anledning till att vara kritisk till mycket av det som dagens invandring för med sig (religiös fundamentalism, kvinnoförtryck, inskränkningar i yttrandefriheten, påtvingade värdegrunder, kringskuren rörelsefrihet på grund av skenande brottslighet och så vidare).

Japp, jag fickt högst på care. Tror att du har helt rätt i, att det här är den springande punkten:

"Undrar om inte Haidt är en smula fördomsfull när han utgår från att "care" är en typisk vänsteregenskap. Den upprördhet över invandringspolitikens konsekvenser som många av oss känner bottnar nog ofta just i ett omsorgstänkande (medkänsla med brottsoffer, gamla och sjuka svenskar som inte får vård etc.).

Även någon som ligger högt på fairness-skalan reagerar nog ofta på de orättvisor ursprungsbefolkningen utsätts för i ett mångkulturellt samhälle. Rättvisa kan dessutom definieras på många olika sätt. Själv anser jag t.ex. att den moral som Social Justice Warriors står för är djupt orättvis."

Det är en typisk vänsteregenskap att anse, att det egna ändamålet helgar medlen.

Västerns care för grupper, som de nominerar som "utsatta" såsom migranter, s.k. rasifierade och brottslingar praktiseras samvetslöst på bekostnad av ursprungsbefolkningen i allmänhet och på bekostnad av ursprungsbefolkningens svaga grupper i synnerhet.

Ursprungsbefolkningen och ursprungsbefolkningens svaga grupper är kanonmat (collateral damage) för vänsterns massinvandringsprojekt, vänsterns inkvotering av svarta och bruna med sämre kompetens och en därav följande standardsänkning på den verksamhet som berörs, vänsterns förespråkande av inga eller lindriga påföljder vid brottslighet m.m.

Det är en typisk vänsteregenskap att anse, att vänsterns tolkning av "rättvisa" - ett essentially contested concept - är den enda möjliga tolkningen.
Citera
2019-07-02, 13:01
Medlem
Citat:
Japp, jag fickt högst på care. Tror att du har helt rätt i, att det här är den springande punkten:

"Undrar om inte Haidt är en smula fördomsfull när han utgår från att "care" är en typisk vänsteregenskap. Den upprördhet över invandringspolitikens konsekvenser som många av oss känner bottnar nog ofta just i ett omsorgstänkande (medkänsla med brottsoffer, gamla och sjuka svenskar som inte får vård etc.).

Även någon som ligger högt på fairness-skalan reagerar nog ofta på de orättvisor ursprungsbefolkningen utsätts för i ett mångkulturellt samhälle. Rättvisa kan dessutom definieras på många olika sätt. Själv anser jag t.ex. att den moral som Social Justice Warriors står för är djupt orättvis."

Det är en typisk vänsteregenskap att anse, att det egna ändamålet helgar medlen.

Västerns care för grupper, som de nominerar som "utsatta" såsom migranter, s.k. rasifierade och brottslingar praktiseras samvetslöst på bekostnad av ursprungsbefolkningen i allmänhet och på bekostnad av ursprungsbefolkningens svaga grupper i synnerhet.

Ursprungsbefolkningen och ursprungsbefolkningens svaga grupper är kanonmat (collateral damage) för vänsterns massinvandringsprojekt, vänsterns inkvotering av svarta och bruna med sämre kompetens och en därav följande standardsänkning på den verksamhet som berörs, vänsterns förespråkande av inga eller lindriga påföljder vid brottslighet m.m.

Det är en typisk vänsteregenskap att anse, att vänsterns tolkning av "rättvisa" - ett essentially contested concept - är den enda möjliga tolkningen.
Ja, vi är nog många som resonerar på det här sättet och uppfattar vänsterns "care" som något djupt orättvist.

Men som tryggtochbra konstaterar verkar det vara svårt för vänstermänniskor att förstå hur högermänniskor tänker. Även Haidt själv har ju varit inne på samma sak i The Righteous Mind.

Citat:
In a study I did with Jesse Graham and Brian Nosek, we tested how well liberals and conservatives could understand each other. We asked more than two thousand American visitors to fill out the Moral Foundations Qyestionnaire. One-third of the time they were asked to fill it out normally, answering as themselves. One-third of the time they were asked to fill it out as they think a “typical liberal” would respond. One-third of the time they were asked to fill it out as a “typical conservative” would respond. This design allowed us to examine the stereotypes that each side held about the other. More important, it allowed us to assess how accurate they were by comparing people’s expectations about “typical” partisans to the actual responses from partisans on the left and the right)’ Who was best able to pretend to be the other?

The results were clear and consistent. Moderates and conservatives were most accurate in their predictions, whether they were pretending to be liberals or conservatives. Liberals were the least accurate, especially those who described themselves as “very liberal.” The biggest errors in the whole study came when liberals answered the Care and Fairness questions while pretending to be conservatives. When faced with questions such as “One of the worst things a person could do is hurt a defenseless animal” or ”Justice is the most important requirement for a society,” liberals assumed that conservatives would disagree.
https://theindependentwhig.com/haidt-passages/haidt/conservatives-understand-liberals-better-than-liberals-understand-conservatives/
Citera
2019-07-02, 13:45
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag
Ja, vi är nog många som resonerar på det här sättet och uppfattar vänsterns "care" som något djupt orättvist.

Men som tryggtochbra konstaterar verkar det vara svårt för vänstermänniskor att förstå hur högermänniskor tänker. Även Haidt själv har ju varit inne på samma sak i The Righteous Mind.

https://theindependentwhig.com/haidt-passages/haidt/conservatives-understand-liberals-better-than-liberals-understand-conservatives/

Det är en typisk vänsteregenskap att anse, att vänsterns perspekriv är det enda acceptabla perspektivet.

Analogt:

En varmt kristen är ju (av lätt insedda skäl) som regel tämligen ointresserad av en satanists perspektiv på tillvaron.
Citera
2019-07-02, 15:01
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Jag fick hela 100% på Fairness och Left-Liberal trots att jag ligger på högerskalan. Precis som att vara rättvis skulle vara en vänsteregenskap. Att bara de kan stå för rättvisa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in