Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-07-01, 18:15
  #1
Medlem
Jag vill få mitt laptop batteri må så bra som möjligt.

Hur bör man då ladda batteriet? Jag gör just nu på detta sätt. Laddar vi 10-20% tills det blir 100%. Tar ut laddaren och börjar ladda igen vid ca 20%.

Mår batteriet sämre om jag laddar vid exempelvis 80%?
Citera
2019-07-01, 18:24
  #2
Medlem
olasvenssons avatar
Jag tror inte att det spelar någon roll. Dagens batterier till kan du nog ladda hur som...
Citera
2019-07-01, 20:13
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinc
Jag vill få mitt laptop batteri må så bra som möjligt.

Hur bör man då ladda batteriet? Jag gör just nu på detta sätt. Laddar vi 10-20% tills det blir 100%. Tar ut laddaren och börjar ladda igen vid ca 20%.

Mår batteriet sämre om jag laddar vid exempelvis 80%?
Borde vara bättre att ladda upp det efter det börjar bli lågt och sedan ta ut det istället för att låta det stå och ladda på 100% hela tiden tycker man.
Citera
2019-07-01, 21:25
  #4
Medlem
sommarlovs avatar
Dagens batterier ska användas, helt enkelt.
Allt är ok, utom en sak:
Att inte ladda dom genast efter att man har laddad ur dom helt.
Detta knäcker även det bästa batteriet!
Citera
2019-07-02, 16:10
  #5
Medlem
PeterNosters avatar
Om man jämför med Li-Ion batterier för elbilar så ska man ladda till 50% för optimal livslängd och snabbast laddning.

Helst aldrig över 80%. Det är den nivån man ska ladda om man bara ska lagra batteriet. Hundra % inte att rekomendera.

En del tillverkare har en buffert i toppen så om man laddar till 100% så blir det bara 80% ändå.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback