2019-07-23, 17:25
Medlem
mothafokas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Åklagarens agerande kan alltså kosta skattebetalarna 16 miljoner kr.

https://www.dn.se/kultur-noje/asap-rocky-kan-fa-mangmiljonsbelopp-i-skadestand-aven-om-han-doms/

"Häktningen innebär att ASAP Rocky har rätt att begära ut skadestånd samt ersättning för förlorad arbetsinkomst om han skulle friges, enligt lag.

Men även om artisten skulle dömas kan han ha rätt till ersättning – om domen nedgraderas till ett lindrigare brott.

– Om man har häktats misstänkt för ett brott, men sedan döms för ett mildare brott, så kan man ha rätt till ersättning om det är uppenbart att häktning aldrig skulle ha skett för det mildare brottet, säger Kristoffer Kågström, handläggare och jurist hos Justitiekanslern.

Att ASAP Rocky kan bli dömd för ett mildare brott än den misstänkta misshandeln som han nu sitter häktad för är teoretiskt möjligt."

Bra jobbat åklagare.
helt ok att förnedra sverige av idag, jag välkomnar all skit sveriges rikstad och regering kan få, då jag fan heller röstat för skiten
Citera
2019-07-23, 17:26
Medlem
BonitaPietilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
De redogör för hur skadeståndsmöjligheterna ser ut vid olika utgångar, informativt och med korrekt information.

Exakt. Jag avsåg heller inte att lägga något negativt värde i verbet "spekulera".
Citera
2019-07-23, 17:27
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
1. Rättssystemet och juridiken fungerar inte riktigt så att man ställer "uppehåller sig i Sverige illegalt och är låginkomsttagare med svartjobb" mot "av kritiker hyllad musiker med karriär i blomstring" - Utan det är lika för bägge!
2. Fattar inte ens vad du pratar om? ASAP Rocky satt ANHÅLLEN i TRE DAGAR i en arrest med eventuellt tänt ljust (tror fortfarande inte ljuset är tänt 24/7 i en arrest!) och Akilov satt HÄKTAD i 1 ÅR med ljuset tänt 24/7. Hur kan du ens jämföra detta?

Det har inte jämfört.

Det är en djävla pajasteater som pågår nu og inget annat. Alla med lite självinsikt vet att vi inte på långa vägar är lika inför lagen.

Att låsa in Rakim Mayers för att han o livakt fredar sig från påhopp från kända kriminella är absurt.

Låt säga att angriparna skulle ha varit skinnskallar kända från vitmaktrörelsen o Rakim Mayers o följe givit den på skallen så skulle han ha hyllats o knappast fått sitta inlåst i veckor.

Men allt det här är dimridåer o mer eller mindre semantik.

Det vi egentligen har är ett allt mer politiserat rättsystem som allt tydligare glider ifrån befolkningens uppfattning om rätt o fel. Där åklagare silar mygg o sväljer kameler. Där man kan misstänka att deras egen karriär är viktigare än allmänhetens trygghet. Rakim Mayers uppfattades antagligen inledningsvis som ASAP Rocky som ett sexigt publikt mål.
Och utvecklade sig till en belastning.

Men så länge fokuset ligger på Rakim Mayers så ser vi bara halva bilden.

För att kunna bedöma helheten så vill åtminstone jag veta mer om de Afghanska angriparna.

Hur kriminellt belastade har de varit sedan tidigare?

Vilka brott är de förknippade med?

Är de dömda?

Har de avtjänat sina straff?

Är de gängmedlemmar?

Är de här legalt?

Har det någonsin varit tal om utvisning?

Är de svenska medborgare?

Ingår de i gruppen av Annie Lööfs gymnasiebarn som fått amnesti?

Har de begått nya brott sedan Rakim Mayers o livvakten gav den ett kok stryk?
Citera
2019-07-23, 17:27
Medlem
Sveriges domstolar bedömde ju detta som ett "hemlig fall"

Afganens identitet är ju hemlig....... I ett helt vanligt misshandelsfall....
Citera
2019-07-23, 17:30
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Åklagare ska alltså, enligt dig, ignorera brottslighet om den misstänkte är rik och en process således kan föranleda höga skadestånd?

Låter inge vidare för rättssäkerheten om du frågar mig.

Det är väl snarare så att åklagaren inte ska begära att personen häktas i onödan. Misstänkt brottslighet kan utredas även om den misstänkte är på fri fot.
Citera
2019-07-23, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det är väl snarare så att åklagaren inte ska begära att personen häktas i onödan. Misstänkt brottslighet kan utredas även om den misstänkte är på fri fot.

Det kan jag visserligen skriva under, häktning ska vara ett tvångsmedel som används ytterst restriktivt. Men det är ju en fråga separat från skadeståndsfrågan, vid bedömningen om häktning ska ske eller ej kan naturligtvis inte eventuellt skadestånd vara en relevant parameter.
Citera
2019-07-23, 17:34
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bacto
Sveriges domstolar bedömde ju detta som ett "hemlig fall"

Afganens identitet är ju hemlig....... I ett helt vanligt misshandelsfall....

Nja, de har valt att inte sprida afghanens namn av den simpla anledningen att det finns en potentiell hotbild mot honom.

Titta bara hur vissa i den här tråden uppför sig, tänk dig då hur fanatiska fans till ASAP skulle reagera om de visste vem det var som var anledningen till varför han sitter häktad.

Det bör understrykas att jag inte menar att ASAPs fans är värre än någon annans men det finns idioter och fanatiker hos alla kändisar, eller som det ibland kallas "standom" (efter eminems låt med namnet Stan) när det är ett fan som går för långt.
Citera
2019-07-23, 17:34
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Det kan jag visserligen skriva under, häktning ska vara ett tvångsmedel som används ytterst restriktivt. Men det är ju en fråga separat från skadeståndsfrågan, vid bedömningen om häktning ska ske eller ej kan naturligtvis inte eventuellt skadestånd vara en relevant parameter.

I det här fallet så finns det andra parametrar som är mer än tillräckliga för att inte begära en häktning. Den korrumperade åklagaren borde få betala detta ur egen ficka så han och hans kollegor lär sig.
Citera
2019-07-23, 17:36
Medlem
Citat:
Åklagare ska alltså, enligt dig, ignorera brottslighet om den misstänkte är rik och en process således kan föranleda höga skadestånd?

Låter inge vidare för rättssäkerheten om du frågar mig.

Vi kan gärna prata rättssäkerhet och proportionalitet. Han kommer aldrig bli dömd för grov misshandel. Därmed har svenska staten betalat hans turné.

Men det blev troligen prestige när G.W Persson gick ut och totalsågade åklagaren. Då handlade inte längre om ASAP. Nu kan åklagaren inte backa.
Citera
2019-07-23, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Nja, de har valt att inte sprida afghanens namn av den simpla anledningen att det finns en potentiell hotbild mot honom.

Titta bara hur vissa i den här tråden uppför sig, tänk dig då hur fanatiska fans till ASAP skulle reagera om de visste vem det var som var anledningen till varför han sitter häktad.

Det bör understrykas att jag inte menar att ASAPs fans är värre än någon annans men det finns idioter och fanatiker hos alla kändisar, eller som det ibland kallas "standom" (efter eminems låt med namnet Stan) när det är ett fan som går för långt.

Ingen målsägare - målsägare med hemligt namn.

= Hemliga domstolar!!!!
Citera
2019-07-23, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
I det här fallet så finns det andra parametrar som är mer än tillräckliga för att inte begära en häktning. Den korrumperade åklagaren borde få betala detta ur egen ficka så han och hans kollegor lär sig.

Jag tycker det är dumt att uttala sig säkert om häktningsfrågan sett till den brist på information vi har. I praktiken är det enda vi har en kort videofilm som fångar ett kortare händelseförlopp, jag utgår från att förundersökningsledare och tingsrätt sitter på mer information än oss. Med det sagt anser jag att man kan diskutera eventuell flyktfara.
Citera
2019-07-23, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bacto
Ingen målsägare - målsägare med hemligt namn.

= Hemliga domstolar!!!!

Naturligtvis finns det en målsägare i detta fall, det råder det ingen tvekan om.
Ta av foliehatten nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in