2019-07-12, 17:22
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gottmooos
Vad säger lag och praxis om att förfölja, trakassera tjejer och sula sina hörlurar rakt i ansiktet på någon? Varför sitter inte Hazaren?

Av bl.a. det enkla skälet att det inte föreligger någon förhöjd flyktrisk.
Citera
2019-07-12, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gottmooos
Ja, flickorna måste anmäla om det är riktigt, dom här två Hazarerna känns för mig som typiska Femmanbarn, bara hänger, rånar och ofredar. Jag kan ha fel och Rocky hamnat i bråk med Sthlms ordentligaste Hazarer, men jag är mycket tveksam till det.

Jätteordentliga tror jag väl ändå inte med tanke på att båda ser rejält påtända ut på filmerna.
Citera
2019-07-12, 17:26
Bannlyst
Enligt Aftonbladets Amie Bramme Sey så är det svenska rättsväsendet rasistiskt, lr diskriminerande mot svarta sa hon i nyhetspanelen i morse.
Dock gälle det inte i detta fall, sa hon utan förklaring.

Nån i panelen kallade också afghanen för ”mannen”, vilken felsägning, alla kan ju se att det rör sig om ett ensamkommande Baaarn.
Citera
2019-07-12, 17:30
Bannlyst
Alltid afghaner
Citera
2019-07-12, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ksenia74
Att tafsa på en tjej leder inte till en häktning det hoppas jag att folk fattar och förstår för då skulle vi behöva miljontals häkten i Sverige.
Du talar om teori men verkligheten ser inte ut så och det är det som är irriterande med detta fallet för i Sverige är det olagligt att sälja droger utanför skolor, stjäla, vara bilmålvakt, mörda, vara mer än 3 mån och tigga, mm mm men det sker varje dag helt öppet och polisen står handfallen. Att det läggs så mycket resurser på detta fall är löjligt när det läggs så lite på de som jag räknade upp. Sveriges rättsväsende fungerar inte som det ska!
Citera
2019-07-12, 17:33
Avstängd
KaptenHundkexs avatar
Undrar om det är skottpengar på afghanen?
Citera
2019-07-12, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Vad jag vet så är Henrik Olsson Lilja en av Sveriges bästa advokater. Han är ju skolad på Althins advokatbyrå, som är en av Sveriges bästa byråer med dom bästa advokaterna. Men givetvis har du all rätt att tycka att han är dålig :-)

Att han förlorat "9 av 10 fall" kan ju bero på att han oftast får dom "stora målen" där polis och åklagare gå all in och utför otroliga utredningar, vilket nästan alltid leder till lyckade resultat. I övrigt är det ju vardagsmat för en advokat att förlora dom flesta av sina mål. Eftersom Sverige har ett system där en åklagare inte får väcka åtal om dom inte tror på en fällande dom. Vilket leder till att de flesta målen som går till åtal har styrka och bäring.

Otroligt dyr? Alla offentliga försvarare i Sverige får samma tim-taxa, vilket är reglerat i lag. Det spelar alltså ingen roll om du heter Henrik Olsson Lilja och försvarar ASAP Rocky i ett misshandels-mål, eller att du heter Johan Eriksson och försvarar Rakhmat Akilov i ett terroristmål, eller att du heter Kalle Johansson och försvarar den lokala alkisen i ett mål om stöld på ICA.

Att Henrik Olsson Lilja skulle vara homosexuell är jag inte så säker på heller. Sökte på honom på Ratsit och han bor ihop med en jämnårig kvinna.

Skönt att någon har koll. Är själv jurist och kan intyga att Henrik Olsson Lilja tillhör de absolut bästa försvarsadvokaterna i landet. Bland hans senaste framgångar kan exempelvis detta nämnas: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/pLVWgR/hd-slapper-kinesisk-medborgare-pa-fri-fot?fbclid=IwAR27a5XIFJfqbAZUXfBvpREDPc54_Y7wPtJXf Qum0AeXYwlqv S_foaPFqZg.

Alla som kan någonting om brottmål vet att den genomsnittliga försvarsadvokaten lyckas få sin klient frikänd i knappt 5 % av fallen, medan den riktigt duktiga (läs Henrik Olsson Lilja, Johan Eriksson, och Thomas Olsson) möjligtvis lyckas med 7–8 %. Det som spelar roll är dock givetvis hur målet ser ut vad gäller bevis o.s.v.

I övrigt har du helt rätt i allt du skriver Haag. Den som påstår att någon försvarsadvokat vinner mer än 50 % av sina mål, eller att en viss advokat kostar mer än någon annan, är helt enkelt okunnig och förtjänar inte ens en diskussion.
Citera
2019-07-12, 17:38
Avstängd
Ksenia74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiya123
Du talar om teori men verkligheten ser inte ut så och det är det som är irriterande med detta fallet för i Sverige är det olagligt att sälja droger utanför skolor, stjäla, vara bilmålvakt, mörda, vara mer än 3 mån och tigga, mm mm men det sker varje dag helt öppet och polisen står handfallen. Att det läggs så mycket resurser på detta fall är löjligt när det läggs så lite på de som jag räknade upp. Sveriges rättsväsende fungerar inte som det ska!

Men ASAP sitter häktad pga av flyktrisk
Citera
2019-07-12, 17:40
Avslutad
Interessant att läsa i tråden och se att så många tror att Sverige är som polisserier från USA

Så få här som kan något om hur lagar och regler fungerar här.

Självklart ska ingen av de som AR ha misshandlat sitta häktade. Man kan vara misstänkt för brott utan häktning. Ingen flyktrisk, ingen möjlighet att förstöra bevis etc.
Citera
2019-07-12, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ksenia74
Men ASAP sitter häktad pga av flyktrisk
Ja det stämmer säkert enligt rådande juridik men folk är upprörda för att svenskt rättsväsende har stora problem med att representera och spegla folkets moral och detta fallet är ett bevis för det med tanke på hur det ser ut i övrigt. Men åklagaren har säkert inte gjort fel.
Citera
2019-07-12, 17:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kiya123

Läggs det mkt resurser på detta fall? Det tror jag inte. Tror inte det läggs mycket alls på detta. AP är häktad och mer är det inte
Citera
2019-07-12, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svennehura
Afghanen flyger så skönt genom luften, har sett klippet så många gånger och njuter varenda gång.

Några afghaner har skrivit ”vi är afghaner vi är soldater” på Asap:s instagram.

Ja fy fan vilka soldater ni är. Headphones-afghanen flyger som en trasdocka ner i asfalten och hans polare - ser ni vilket jävla tempo han har när han flyr slagfältet?
Börjar inse att jag missat vilken enorm potential det här har, på så många plan...

Kan ingen vänlig själ med ett instagramkonto tipsa amerikanerna om våra afghanska storheter på gangstascenen;

https://www.youtube.com/watch?v=pELWEYxeF3U&feature=youtu.be

Någon har kommenterat videon idag;

Vi är afganer, vi är soldater, ASAP kastar oss som tomater.

Edit:
Det behövs en översättning av den catchiga refrängen...
Senast redigerad av Bokklubben 2019-07-12 kl. 17:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in