2019-07-26, 13:37
Medlem
BlueBerryBerrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hs187
Efter jag har läst FUP jag kan erkänna jag har haft fel, negern babbade som en pratkvarn på förhör. Det är ett öppet mål för åklagaren. Varför har han inte bestämt ett datum för rättegång än? Solklar att negern kommer dömas för misshandeln. Frågan är vad för straff kommer dömas för rapparen?
Böter och skadestånd villkorlig dom och utvisning skulle jag tippa på .
Citera
2019-07-26, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaraVaraSams
Enligt FUPen är den kriminella Afghanen den som först tar till våld. Det är inte våld att be någon avlägsna sig från platsen med ord som sedan övergår till handling (knuff) och att lyfta bort den störande aggressiva individen när denne inte lyssnar.

Detta våld har åklagaren bedömt är en del av hans rätt till nödvärn (det kan man tycka vad man vill om!) Men har du glömt vad som händer därefter? Dom står en bra stund och diskuterar. Dom är då absolut inte överens, men INGET mer våld förekommer, INGEN gör något utfall, ASAP Rocky lägger armen om en av "afghanerna", den andra "afghanen" smuttar på sin dricka". T o m både vakten och "afghanen" som nyss varit i "sväng om" med varandra är ju lugna (och detta har jag skrivit 100 ggr här!!) Oaktat vad som hänt innan så är i vart fall INTE DETTA en nödvärnssituation!
Citera
2019-07-26, 13:38
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Jag syftade på vad "synnerliga skäl", i det andra fallet, betydde. Det borde framgå i förarbetena. Det du länkar är en text om hur regeringen kan finna någon skyldig för brott utan domstol, det vi diskuterade var när regeringen finner någon oskyldig till brott i trots mot domstol.

Jag förstår inte riktigt vad du menar, kan du förklara lite mer utförligt?

Det jag kan säga är att regeringen har stöd i grundlagen för att beordra åklagare eller domstol att lägga ner ett fall och släppa den misstänkte:
"Om det finns synnerliga skäl, får regeringen besluta att vidare åtgärder för att utreda eller lagföra en brottslig gärning inte ska vidtas." (källa)
Detta innebär inte att "regeringen finner någon skyldig / oskyldig", utan bara att fallet läggs ned innan domstolen har dömt.

Har domstolen redan dömt kan regeringen inte längre använda denna paragrafen, då är det nåd som gäller istället.

"Synnerliga skäl" är helt upp till regeringen att avgöra från fall till fall, det finns inga formella krav eller praxis.
Citera
2019-07-26, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ahrya
Jag bläddrade lite i fup. Något jag inte riktigt förstår är varför ett foto från brottsplatsen är taget 11/7. (sid. 30)
Skall polisen inte säkra spår så fort som möjligt? Varför vänta i 10-11 dagar?
Mycket kan hända på en trafikerad gata under den tiden.

Fingeravtryck, blod, DNA - när 10 dagar har gått kan mycket friseras.

https://www.docdroid.net/z0hv0yQ/stockholms-tr-b-9283-19-aktbil-98.pdf#page=30
Det är väl datum för när dokumentet upprättades, och inte när bilden togs?
Citera
2019-07-26, 13:39
Medlem
BaraVaraSamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TVdator
Inte i någon jävla verklighet är det ok att lyfta bort människor i nacken från platser man inte vill att de ska befinna sig på.

Jo, som en "sista" utväg. Märk väl att vakten inte ens står åtalad. När ord inte räcker till för att förmå en påtänd hotfull individ att avlägsna sig och när inte knuffar är tillräckligt för att markera att "ge dig härifrån din ligist, du stör oss fredliga gästarbetare" då måste man lyfta bort personen.
Eftersom den kriminella afghanen har väldigt smala axlar och armar gör vakten rätt i att lyfta bort honom i just nacken.
Citera
2019-07-26, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlueBerryBerry
Böter och skadestånd villkorlig dom och utvisning skulle jag tippa på .

Utvisning är det inte tal om här??
Citera
Medlem
CassandraCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TVdator
Afghanen vet inte att han är livvakt! Han tror att en vanlig random afrikan på gatan precis knuffat och lyft honom.

Från vad vi kan se på filmerna så framgår det rätt tydligen att afghanen inte fattar ett smack, troligtvis har denne karkande nolla stalkat ASAP ett tag innan nacklyftet hände också, det kommer nog inte "right out of the blue".

Livvakten gjorde sitt jobb, han avlägsnade den knarkande knivmannen genom att lyfta honom i nacken, inget fel med detta eftersom vi klart ser att knarkaren är oskadd men förolämpad. För att han är förolämpad väljer han sedan att ta till våld som leder till att han får spö.

ASAP har inte gjort fel, livvakten har inte gjort fel, knarkaren har gjort fel, flera gånger dessutom, utvisnings dags imo.
Citera
Medlem
Doraemon-FTWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Treantprotector
Varför försvarar du äcklet?

Varför besvarar du inte min fråga?

Jag försvarar rättsprincipen - övervåld är inte acceptabelt.
Citera
Medlem
kungarolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaraVaraSams
Lägg ner, ditt rasisttroll. INGEN i FUP påstår att ASAP Rocky varit beväpnad med flaska. Det har varit tal om att en i entouraget burit på flaskor som de kriminella afghanerna velat komma över och att en en flaska då ska ha hamnat i den s k BOs rygg (detta enligt BO själv).
Återkom med källhänvisning om du vill påstå något som går emot mina uppgifter som alla belagts med källa: FUP.

ASAP borde tilldelas ett inofficiellt pris för att ha statuerat exempel och visat civilkurage, en hedersmedalj. Tycker hans fans i Sverige borde ordna något som man ger honom samma dag som han släpps fri.

Han har givetvis inte ett skit i häktet att göra. Det är ofredarna som borde sitta där och inte han.
Citera
2019-07-26, 13:42
Medlem
Treantprotectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doraemon-FTW

Särskilj våld mot övervåld, tack.

Jag ser inte övervåld någonstans i videon. Jag ser våld mot våld och äcklet fick långt ifrån vad han förtjänade, enligt mig. Äcklet har ju inte ens här i landet att göra. Men det är bra att du visar din ståndpunkt.
Senast redigerad av Treantprotector 2019-07-26 kl. 13:44.
Citera
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Visst. Den svenska lagen är väldigt restriktiv här.

Men några som växt upp i amerikanska getton resonerar nog som så att gör man jobbet halvgjort, så har man snart en kula eller kniv i sin egen rygg. Det gäller att oskadliggöra angriparen.

Det är ett slags självförsvar. Dock inte förenligt med svensk lag.

Inte förenlig med europiska länders lagar, överlag.

Nu var det nog mer tur att det bara var en småbuse som var fixerad vid att få kompensation för sina hörlurar och inte någon som har djupa kontakter som hade kunnat satt ett pris på ASAPs huvud, men hur som så kan man inte sparka på folk som ligger ner.
Citera
Medlem
CassandraCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doraemon-FTW

Håller med att övervåld inte är acceptabelt, men varför är den kriminella knarkaren fri "på semester" medans asap sitter inlåst, borde inte afghanen vara inlåst också eller är det okej att slå någon som är 150kg bara för du väger 50kg?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in