2019-07-12, 14:35
Bannlyst
I videon som härjar runt på nätet så säger Asap Rockys crew på engelska flera gånger "snälla gå härifrån, vi vill inte ha problem. Sluta förfölj oss"
ändå så följde dessa afghanska gatubarnsslödder efter dem gång på gång och frågar i videon om Asap Rockys crew vill slåss.
Sverige i ett nötskal att fängsla de som blir provocerade istället för de som provocerar.
Citera
2019-07-12, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Eller så har juristen betydligt bättre koll på hur saker och ting fungerar än den traditionella Falashback debattören, lag och praxis finns kring det hela och att då gnälla som om det inte fanns är bara fjantigt.

Vad säger lag och praxis om att förfölja, trakassera tjejer och sula sina hörlurar rakt i ansiktet på någon? Varför sitter inte Hazaren?
Citera
2019-07-12, 14:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Eskapisterna
Tack för den upplysningen, finns det videos från händelsen, det hade vi ingen aaaaaaning om!

Utbilda dig själv

https://www.instagram.com/p/Bzax42UnxN0/?utm_source=ig_embed&ig_mid=XSh8OQAAAAFT3W7SpYnIUI sjmiXt

I den videon hittar du det jag skrev ovan.

Citat:
Ursprungligen postat av ytmamz
I videon som härjar runt på nätet så säger Asap Rockys crew på engelska flera gånger "snälla gå härifrån, vi vill inte ha problem. Sluta förfölj oss"
ändå så följde dessa afghanska gatubarnsslödder efter dem gång på gång och frågar i videon om Asap Rockys crew vill slåss.
Sverige i ett nötskal att fängsla de som blir provocerade istället för de som provocerar.

Hans crew sa åt dem flera gånger "sluta förfölj oss" men afghanska slödderbarnen vägrade att lyssna.
Senast redigerad av ytmamz 2019-07-12 kl. 14:43.
Citera
2019-07-12, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaraVaraSams
Om du förmår vara objektiv och läser det som står i vad du själv citerar kan du inte annat än se att lagen i detta fallet tolkats högst godtyckligt.
Jag är i den grad objektiv, i form av att jag kunde inte bry mig mindre om huruvida ASAP sitter häktad eller ej, eller vad som hänt eller inte hänt. Jag konstaterar bara att ur en juridisk synvinkel har jag svårt att se hur häktningen skulle vara olaglig, på det sätt du har hävdat.

Citat:
Varför ska ASAP Rocky med entourage på sannolika skäl misstänkas för ett brott när de utövat uppenbart självförsvar?
På det som framgår av det material som publicerats, så tycker jag nog det finns sannolika skäl för misstanke om brott, i form av misshandel. Självförsvar eller ej, så är det (som jag ser det) svårt att se att sparkandet på någon som ligger ner skulle omfattas av nödvärnsrätten. Om de istället tagit ner killen och sedan hållit fast honom i väntan på polis, skulle situationen varit en annan. Men det är inte det som framgår av bilderna.

Citat:
Det här fallet handlar uteslutande om att den/de som de utövat självförsvar mot tillhör regeringens speciellt utvalda folk som ingen får röra - inte ens för att freda sig.
Antagonisterna i den här konflikten som tillhör det speciellt utvalda folket misstänks överhuvudtaget inte för något brott - hur förklarar du det med lagen på din sida?
Den åsikten får stå för dig - jag har inte sett något som visar att polisutredningen eller häktningen skulle vara politiskt motiverad. Och vad jag vet så finns det ingen bekräftelse från polis eller åklagare på att målsäganden inte själva skulle vara misstänkta för brott. Att de inte är häktade, behöver inte betyda annat än att de t.ex har sin hemvist i Sverige, och att de brott de eventuellt är misstänkta för inte lever upp till nivån för häktning. Att ASAP m.fl. är häktade beror ju sannolikt inte på brottets beskaffenhet, utan enbart på flyktfaran (och där gör lagen en tydlig skillnad på personer med eller utan hemvist i Sverige).

Citat:
Samma vittnesuppgifter och videodokumentation som påstås stödja häktandet av ASAP Rocky med entourage borde ju även ligga till grund för åtal mot denne, inte sant?
Är du också en av de som anser att lagen bara ska gälla vissa folk?
Det är väl ganska sannolikt att det kan ha begåtts brottsliga handlingar även från den andra sidan, ja. Men jag har som sagt inte heller sett något officiellt uttalande som motsäger att det pågår eller har pågått en sådan utredning. Tvärt om så har det ju framkommit att det finns en polisanmälan mot en eller flera av dem.

När det gäller häktning på grund av flyktfara så kommer du med ett antal påståenden om att jag har min uppfattning utifrån deras hudfärg:
Citat:
Ska ASAP Rocky misstänkliggöras bara för att han är afroamerikan och BO är regeringens utvalda folk?
Det är ju tokrasistiskt! Det är uppenbart att det här är en politisk häktning.
...
Det finns inga tvivel om att ASAP Rocky med entourage inte tillhör den grupp som kallas afrosvenskar - de är definitivt här som gäster - men hur kan du påstå att bara för att de är här som afroamerikaner så kommer deras utresa från Sverige innebära att de undanför sig lagföring eller straff?
Ingenstans har jag påstått något sådant, och jag hävdar att det heller inte finns någon objektiv information som pekar på att så skulle vara fallet.

Citat:
Det är uppenbart att ASAP Rocky med entourage lika gärna hade kunnat fullfölja turnéplanen under juli månad och sedan begäras häktade i augusti.
Det skulle förutsätta att han valde att komma tillbaka hit självmant först - vilket jag tillåter mig tvivla på att han skulle göra. Det är inte särskilt sannolikt att en internationell efterlysning och en europeisk arresteringsorder skulle utfärdas för det aktuella brottet. Syftet med att kunna häkta en person utan hemvist i landet på grund av flyktfara (där alltså rekvisiten för häktning är väsentligt lägre för personer utan hemvist i landet) är ju just att kunna lagföra dem även för brott som inte lever upp till de normala rekvisiten för häktning.
Citera
2019-07-12, 14:48
Medlem
pelle.baumgarths avatar
LAG (1998:714) OM ERSÄTTNING VID FRIHETSBERÖVANDEN OCH ANDRA TVÅNGSÅTGÄRDER
7 § Ersättning enligt 2-5 §§ lämnas för utgifter, förlorad arbetsförtjänst, intrång i näringsverksamhet och lidande.

Om detta är sant och tillämpligt, så har som sagts, domstolväsendet målat in sig i minst ett hörn.
Jag tippar redan nu på fänelse för naset. Jag önskar det ! Höga straff, tack.
Men varför har inte bråkstartaren/na delgivits misstanke om något brott ?
Detta borde även det betyda att det finns ytterligare ett omålat hörn !
Citera
2019-07-12, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snygg-Anders
Skillnaden är att i USA hade han kunnat betala borgen och blivit frisläppt från häkte (jail).

Och vem är det som är hycklare i sammanhanget? Förklara gärna.

Att kunna betala borgen eller inte har ingenting med detta att göra. Hyckleriet ligger i amerikanarnas syn på vårt rättssystem där de tror sig kunna påverka utkomsten genom att peka på omständigheter och därefter påstå att vi gör fel. Fel som de själva gör på daglig basis med fascistoida tendenser och genom ytterst tvivelaktiga medel. Om vi nu ska hänvisa till ett osäkert rättssystem - hur många döms dagligen i USA på felaktiga domar och hur många skjuts ihjäl av poliser helt i onödan?

Att det amerikanska rättssystemet är en cirkus för de välbeställda är känt sedan länge. Kom dock fan inte hit och förvänta er att vi ska stryka er medhårs och rätta oss i ledet. Skiter fullständigt om det rör sig om en kändis eller en vanlig knegare. Går du ut och vevar på stan så får du ta konsekvenserna. Alternativet hade varit att kontakta polisen alternativt försöka reda ut händelsen på ett mer sansat sätt.
Citera
2019-07-12, 14:53
Bannlyst
Finns väldigt lite info om åklagare Fredrik Karlsson, har åklagare inte sociala medier p.g.a säkerhetsskäl, finns det ingen som vet nåt om honom, gift, singel, sambo, kund hos ensamkommande?
Citera
2019-07-12, 14:56
Medlem
Svennehuras avatar
Afghanen flyger så skönt genom luften, har sett klippet så många gånger och njuter varenda gång.

Några afghaner har skrivit ”vi är afghaner vi är soldater” på Asap:s instagram.

Ja fy fan vilka soldater ni är. Headphones-afghanen flyger som en trasdocka ner i asfalten och hans polare - ser ni vilket jävla tempo han har när han flyr slagfältet?

Ja, vilka fina soldater ni är ...
Citera
2019-07-12, 15:00
Medlem
pelle.baumgarths avatar
......och hur många skjuts ihjäl av poliser helt i onödan?

Det handlar oftast om drägg.
Det är välbehövlig upprensande i och av dessa kretsar !
Jag tycker det räcker med stöld för att riskera kulor i skallen !
Inbrott = skjut för att döda ! Och skjut igen.
Citera
2019-07-12, 15:02
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eskapisterna
Finns väldigt lite info om åklagare Fredrik Karlsson, har åklagare inte sociala medier p.g.a säkerhetsskäl, finns det ingen som vet nåt om honom, gift, singel, sambo, kund hos ensamkommande?

Ser ut som en regnbågs-åklagare.Han ser hal ut, på "de förtrycktas"sida. Han är uppenbart homosexuell, med en aggressiv look.
Senast redigerad av dialektiker 2019-07-12 kl. 15:05.
Citera
2019-07-12, 15:03
Medlem
Det är synen på lag och rätt som kommer förändra Sverige i grunden.sverige upplevs som allt otryggare och att rättsväsendet felprioriterar eller skiter i brott är ett stort problem både i våra storstäder och på landsbygden. Grattis Sverige som gör bort sig i igen. Ann Ramberg är säkert stolt!
Citera
2019-07-12, 15:04
Medlem
DrOutlaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeyWired
Att kunna betala borgen eller inte har ingenting med detta att göra. Hyckleriet ligger i amerikanarnas syn på vårt rättssystem där de tror sig kunna påverka utkomsten genom att peka på omständigheter och därefter påstå att vi gör fel. Fel som de själva gör på daglig basis med fascistoida tendenser och genom ytterst tvivelaktiga medel. Om vi nu ska hänvisa till ett osäkert rättssystem - hur många döms dagligen i USA på felaktiga domar och hur många skjuts ihjäl av poliser helt i onödan?

Att det amerikanska rättssystemet är en cirkus för de välbeställda är känt sedan länge. Kom dock fan inte hit och förvänta er att vi ska stryka er medhårs och rätta oss i ledet. Skiter fullständigt om det rör sig om en kändis eller en vanlig knegare. Går du ut och vevar på stan så får du ta konsekvenserna. Alternativet hade varit att kontakta polisen alternativt försöka reda ut händelsen på ett mer sansat sätt.

Du verkar tycka att det är rätt att han sitter häktad för att ha kastat ner en jävla tafsande afghan i backen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in