2019-08-18, 15:20
Medlem
Något NI borde tänkta på som ingen verkar ha gjort är att hela den här händelsen uppstod på grund av två svenska tjejer som bad om hjälp..

De två tjejerna satte i princip dit Rocky och company och sedan när det blev rättegång trädde de inte fram. Deras vittnesmål hade garanterat hjälpt Rocky.

Kärringjävlar alltså..
Citera
2019-08-18, 16:34
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Som sagt många här verkar missförstå vad som ingår i nödvärnsrätten. Jag har försökt räta ut en massa missförstånd. Men du verkar introducera ytterligare ett. Nödvärnsrätten innefattar INTE rätten att straffa folk som bryter mot lagen eller begår kriminell handling.

Att du tycker dig dra fram bevis för att han bar kniv spelar alltså ingen egentlig roll för huruvida nödvärn förelåg. Det har egentligen heller inte mig veterligen tagits för intäkt för att det förelåg en nödvärnssituation heller.
Du verkar inte kunna ta till dig innebörden i putativt nödvärn. Det är en totalt subjektiv bedömning som inte särskilt enkelt kan förklaras eller bortförklaras med objektiva bedömningsgrunder.
Citera
2019-08-18, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlutoJ
Du verkar inte kunna ta till dig innebörden i putativt nödvärn. Det är en totalt subjektiv bedömning som inte särskilt enkelt kan förklaras eller bortförklaras med objektiva bedömningsgrunder.

Jodå, visst har jag tagit till mig innebörden i putativt nödvärn, men problemet jag påtalar är att du inte ens verkar ta till dig innebörden i nödvärn öht. Nödvärn föreligger INTE bara för att någon bär kniv. Därmed blir det heller INTE putativt nödvärn bara för att man tror att någon bär kniv.

För övrigt måste bedömningen göras på mer objektiva bedömningsgrunder. Det faller på sin egen orimlighet att låta den åtalade har bedömningsföreträde på den punkten. Man måste ha rimligt fog för sin uppfattning av situationen. Och NB det här handlar inte om uppfattningen att man trodde att afghanen bar kniv.
Citera
2019-08-18, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AcS
OK. Vad säger tumregler för gatuslagsmål? Att ridderligt låta fi ge första slaget? Nej, så är det bara på film eller i juristens trygga studiekammare. Gatuslagsmålets första regel är att slå ut den angripande motståndaren så fort som möjligt, så han inte har någon möjlighet att bli farlig, innan han har möjlighet att göra en illa. Detta speciellt viktigt om denne är beväpnad eller på annat sätt man tror han är en stark och farlig kämpe.
så invändningen att det inte var ens nödvärnsexcess eftersom de var tre mot en håller egentligen inte. Udda att den duktige Jovanovic inte ens försökte påpeka detta.

Det är inte så i juristens trygga studiekammare heller. Du visar tecken på att du missförstår nödvärnsrätten. Att ge fi första slaget skulle faktiskt kunna omintegöra nödvärnsrätten i vissa fall. Nödvärnsrätten gäller bara vid omedelbart överhängande angrepp eller pågående. Vid avslutat angrepp upphör alltså nödvärnsrätten.

Jag tror att den missuppfattningen är orsaken till de flesta fallen där "offret" åker dit när han utövat våld mot "gärningsmannen", att man tror att nödvärnsrätten ger rätt till hämnd vilket den alltså INTE gör.
Citera
2019-08-18, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlutoJ
Dock har högsta domstolen konstaterat att det inte räcker att påstå sig ha upplevt en nödvärnssituation för att putativt nödvärn skall anses föreligga, utan yttre förhållanden måste ge stöd för att den tilltalade skall ha missuppfattat situationen:

Citat:
När det gäller ett påstående om en inbillad nödvärns- eller nödsituation blir det emellertid i praktiken ofta närmast omöjligt att presentera någon fullständig bevisning om att den tilltalade inte har varit i den påstådda villfarelsen. Bedömningen av invändningen måste nämligen, i vart fall i huvudsak, göras på grundval av endast de yttre förhållandena, eftersom det knappast är möjligt att på något annat sätt kunnat bedöma hur en annan person har uppfattat en situation. Det bör då krävas, för att invändningen ska kunna beaktas, att de yttre förhållandena ger stöd för att det kan ha förhållit sig så, att den tilltalade missuppfattade situationen. Om det saknas en rimlig förklaring till varför den tilltalade skulle ha tagit miste, bör invändningen normalt kunna lämnas utan avseende eller anses motbevisad.

Källa: http://www.hogstadomstolen.se/Domstolar/hogstadomstolen/Avgoranden/2012/2012-03-07%20B%204234-11%20Dom.pdf

Så även om putativt nödvärn förvisso är en subjektiv bedömning, så är det (gvetvis) inte liktydigt med att det är enbart upp till den tilltalade att avgöra [om det föreligger en sådan situation].

Uppenbarligen har inte ASAP’s försvarare kunnat övertyga tingsrätten att så var fallet.
Citera
2019-08-18, 18:12
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cjh
Dock har högsta domstolen konstaterat att det inte räcker att påstå sig ha upplevt en nödvärnssituation för att putativt nödvärn skall anses föreligga, utan yttre förhållanden måste ge stöd för att den tilltalade skall ha missuppfattat situationen:

Källa: http://www.hogstadomstolen.se/Domstolar/hogstadomstolen/Avgoranden/2012/2012-03-07%20B%204234-11%20Dom.pdf

Så även om putativt nödvärn förvisso är en subjektiv bedömning, så är det (gvetvis) inte liktydigt med att det är enbart upp till den tilltalade att avgöra [om det föreligger en sådan situation].

Uppenbarligen har inte ASAP’s försvarare kunnat övertyga tingsrätten att så var fallet.
Nej, det är riktigt.
Det kanske är såpass enkelt att vi egentligen är mer överens än vad vi tror, men pratar förbi varandra.

Man får lätt uppfattningen att det är väldigt svart-vitt, och att det bara är en bedömningsgrund som är giltig, men så är det inte.
Citera
2019-08-18, 19:28
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
En sanslöst korkad kommentar av dig.

"Om du bodde här i Sverige, visste lite om svensk juridik och kanske följde med lite i svensk media..."
Jag bor i Sverige och har studerat juridik på universitetsnivå. Framförallt vet jag hur systemet fungerar. Och till skillnad från dig köper jag inte mainstreammedias trams rakt av.

Den här domen blev precis som jag förväntade mig. Ett politiskt beställningsjobb där de olika kraven ovan skulle försöka jämkas samman. Motiveringen i domen är ett skämt. Att du påstår annorlunda visar att du inte kan ett smack om ämnet. Däremot är påföljden, villkorlig dom, i sig inte anmärkningsvärd för misshandelsfall. Det stämmer. Problemet är snarare hur de kommer fram till det.

De har inte lyckats visa någonting när det gäller amerikanernas skuld. Det korrekta hade då varit att fria dem. Och om nu amerikanerna gjort sig skyldiga till den hemska misshandel ni professionella gråterskor skrikit er hesa om är villkorlig dom ett alldeles för milt straff. Nej, den här domen var skräddarsydd för att Rocky skulle kunna åka hem (men juridiskt urusel). Det finns inte en chans att regeringen skulle offra relationen med USA på grund av en knivafghan.

Eftersom du inte riktigt tycks förstå det här med juridik och inte är så insatt i fallet så vill jag ändå klargöra för dig att amerikanernas skuld är otvetydig då de ju själva erkänt den, och det fanns bildbevis som styrkte deras erkännanden. De enda rättsliga frågorna av intresse var om det kunde anses ha förekommit nödvärn/putativt nödvärn, samt vad påföljden skulle bli.

Sedan tror jag inte din recension av mängder av olika personers inlägg i denna tråd är varken korrekt eller särskilt intressant då du antingen inte läst så många av dem eller inte förstått vad du läst.
Citera
2019-08-18, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Klart han pröjsar. Han vill hålla sig väl med Sverige. Det är inte några pengar alls för honom. Men jag har förstått att han inte är nöjd med domen.

Klart han inte är nöjd.

Förlora 16 mkr i spelningar.

Betala advokatkostnader på några hundra tkr.

Betala BO skadestånd.

& domen som kan förhindra honom inresa.
Citera
2019-08-18, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Klart han inte är nöjd.

Förlora 16 mkr i spelningar.

Betala advokatkostnader på några hundra tkr.

Betala BO skadestånd.

& domen som kan förhindra honom inresa.
Förklara gärna för mig hur man hittar lagrum för att förhindra honom att resa in? Han är inte på något sätt spärrad från att komma tillbaka. Imorgon om han så vill. Däremot - skulle han hamna i liknande tjafs igen inom två år (i Sverige) så blir det fängelse.
Och arvodet för uppträdanden hade han förlorat ändå, i och med den långa häktningen. Som sagt, det var DOMEN han inte var nöjd med. Han hade önskat frikännande.
Citera
2019-08-18, 20:53
Medlem
Citat:
Förklara gärna för mig hur man hittar lagrum för att förhindra honom att resa in? Han är inte på något sätt spärrad från att komma tillbaka. Imorgon om han så vill. Däremot - skulle han hamna i liknande tjafs igen inom två år (i Sverige) så blir det fängelse.
Och arvodet för uppträdanden hade han förlorat ändå, i och med den långa häktningen. Som sagt, det var DOMEN han inte var nöjd med. Han hade önskat frikännande.

Jaha din dumjävel.

Så du tror att det bara fungerar en väg. Delvis om man är dömd svensk så ska det försvåra möjligheten in till USA men inte tvärtom?

Arvodet kunde han fått tillbaka om han vunnit. Vad käbblar du om.

ASAP är INTE rik. Kolla upp hans net value..
Likadant med hans spelningar. Där tar skivbolag, manager, livvakt, scenproduktion, resekostnader, entourage och skatt en del av kakan. Det blir inte mycket kvar din fjärt.
Citera
2019-08-18, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Jaha din dumjävel.

Så du tror att det bara fungerar en väg. Delvis om man är dömd svensk så ska det försvåra möjligheten in till USA men inte tvärtom?

Arvodet kunde han fått tillbaka om han vunnit. Vad käbblar du om.

ASAP är INTE rik. Kolla upp hans net value..
Likadant med hans spelningar. Där tar skivbolag, manager, livvakt, scenproduktion, resekostnader, entourage och skatt en del av kakan. Det blir inte mycket kvar din fjärt.
Den här dumjäveln VET att det faktiskt är så. Dina epitet på mig säger mer om dig än mig. Han sa också, via sin advokat, att även om han blivit frikänd så hade han inte krävt tillbaka advokatarvodet. Du är inte påläst.
Citera
2019-08-18, 21:11
Medlem
Citat:
Den här dumjäveln VET att det faktiskt är så. Dina epitet på mig säger mer om dig än mig. Han sa också, via sin advokat, att även om han blivit frikänd så hade han inte krävt tillbaka advokatarvodet. Du är inte påläst.

Haha nej det sa han inte alls.

Hans sa att han inte ville ha tillbaka inkomstförlusten. Det sa han endast för att han inte ville bli dömd (för att han tror att det är som det är i USA, där man kan muta domstol/jury med good guy nonsense).

Han valde ett privatbekostat biträde, inte det som domstolen hade utsett, därav blir han tvungen att betala hela, skulle han blivit frikänd kunde han krävt tillbaka en del. Din inkompetens visar sig tydligt.

Han har en net value på cirka 60 mkr och hans hus är värt 30 mkr, och du menar att han frivilligt skulle tackat nej till 16 mkr som ett tack för att han suttit häktad i 1 månad? Du förstår inte människor du.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in