2019-08-17, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Vad har du för källa på att det vad nödvärn då?

Vad jag sett och läst så är det bara på AR&Co's utsaga att det var nödvärn, att vakten blev angripen när afghanen blev slängd till marken. Mot detta står afghanens ord. Utöver detta finns vittnesuppgifter om att afghanen INTE angrep livvakten då.

Utöver detta har någon postat en filmsnutt som skulle visa att det är nödvärn. MEN den visar inte det relevanta, den visar bara när han slåss med livvakten i första läget och sedan jiddrar med dem, det är inte tillräcklig grund för att det skall vara nödvärn. En film som faktiskt visar att afghanen angrep livvakten precis innan afghanen åkte i backen har jag inte sett...

Enligt AR föranleddes kastet med afghanen av att han attackerade livvakten på bakgatan och AR ingrep för att avvärja attacken. Det kvinnliga vittnet sade att hon inte såg att afghanen attackerade livvakten, hon vittnade ju inte om att MJ stod fredligt med händerna i fickorna och plötsligt rusade AR fram utan anledning och kastade honom i backen. Vittnet kunde varken bekräfta eller dementera att afghanen attackerat. Det framkom under rättegången att hon just då var upptagen med att fippla med sin mobil. Hur kastet med MJ började finns inte på film, det finns alltså inga bevis endast parternas utsagor och rätten valde att inte tro på AR&co.

Att afghanen blånekar att han attackerade livvakten är väl inte så konstigt, han har förnekat att han gjort någonting alls även om det syns tydligt på film. Han var väl så påtänd att han levde i en parallell verklighet och minns inte vad som hände, eller så ljuger han bara om det precis som han ljugit om allt annat i den här rättegången. Han påstod ju att han inte hade slagit livvakten med några hörlurar utanför Max heller trots att det finns på film och han borde väl rimligtvis ha sett den han med.

Men var och en väljer ju vem man vill tro på
Senast redigerad av Queenjani 2019-08-17 kl. 11:50.
Citera
2019-08-17, 13:25
Medlem
Vet inte om den här länken varit uppe, i så fall ber jag om ursäkt. Hade man inte plockat ner målsäganden så vete fan hur det gått med Rocky.

https://petterssonsblogg.se/2019/07/25/afghanen-i-asap-rocky-fallet-har-bytt-id-media-har-morkat-kriminell-bakgrund/

SVEA HOVRÄTT 2016-07-05 Mål nr: B 4587-16

Mustafa Jafari och Mortez* Ashar* har tillsammans och i samförstånd med annan
beväpnat sig med knivar för att skada målsäganden. Därefter hart de sökt upp
målsäganden och utfört följande våld mot honom:

– Mustafa Jafari har skallat målsäganden i ansiktet.
– Mustafa Jafari har försökt att hugga eller sticka målsäganden på kroppen med en
kniv. Det fanns fara för brottets ‘fullbordan eller sådan fara varit utesluten endast på
grund av tillfälliga omständigheter.
– Mustafa Jafari har huggit eller stuckit målsäganden i armen med en kniv.
– Mustafa Jafari har slagit målsäganden i ansiktet.
-Mustafa Jafari har slagit eller sparkat målsäganden på benet.
-Mortez* Ashar* har sparkat målsäganden på ryggen.
-Annan har sparkat målsäganden på kroppen.
Citera
2019-08-17, 13:31
Medlem
AlbusPercivals avatar
Någon som vet ifall afghanen fick något skadestånd av Asap?
Citera
2019-08-17, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlbusPercival
Någon som vet ifall afghanen fick något skadestånd av Asap?
12500 kr om jag minns rätt. Denna summa skall solidariskt delas på de tre som åtalades.

Samt att Rocky med crew får betala målsägandens målsägarbiträde och domstolskostnader.

Rocky får betala större procent av den, och de två andra en lite mindre procent. Tror det uppgick till ca 200 000 kr. Rätta mig nån om jag har fel. Sina egna advokater betalade han ur egen ficka redan från början.
Citera
2019-08-17, 14:33
Medlem
AlbusPercivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
12500 kr om jag minns rätt. Denna summa skall solidariskt delas på de tre som åtalades.

Samt att Rocky med crew får betala målsägandens målsägarbiträde och domstolskostnader.

Rocky får betala större procent av den, och de två andra en lite mindre procent. Tror det uppgick till ca 200 000 kr. Rätta mig nån om jag har fel. Sina egna advokater betalade han ur egen ficka redan från början.

Haha detta måste vara en av afghanens bästa dagar i livet, Sverige som land är ett skämt, hoppas innerligt att Asap inte betalar ett öre till den vidriga parasiten.

Fy fan vad jag hatar Sverige.
Citera
2019-08-17, 15:00
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Haha detta måste vara en av afghanens bästa dagar i livet, Sverige som land är ett skämt, hoppas innerligt att Asap inte betalar ett öre till den vidriga parasiten.

Betydligt lägre än om samma dom hade fallit i USA.
Citera
2019-08-17, 15:08
Medlem
Citat:

Klart han pröjsar. Han vill hålla sig väl med Sverige. Det är inte några pengar alls för honom. Men jag har förstått att han inte är nöjd med domen.
Citera
2019-08-17, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av absolut-justice
Lägg ner dravlet:
Vi har en knivlag i Sverige-Mustafa har ingen laga rätt att bära kniv, varken öppet eller dolt.
https://imgur.com/ul30ayu. tidskod 03:13

Mustafa visar klart i videon när dom går uppför Apelbergsgatan mot Sveavägen, att han har något innanför byxlinningen vid midjan på sin högra sida dikt under höger arm, bara att detaljstudera videon. Man "kliar sig" normalt inte på detta sätt, han gör denna rörelse när han tror att ingen ser men fångades av kameran då personen som skymde kameran flyttade sig just under denna korta period.

I bråket tidigare på k-gatan indikerade också Mustafa genom sitt kroppspråk och rörelser i samband med "come on" att han hade något dolt på sig och det syns tydligt genom kläderna att han har något dolt:
https://imgur.com/N9qeKos. tidskod 00:12

Alltså fanns fullt fog att misstänka dold beväpning vilket i samband med bråket då anledning att tillgripa nödvärn då Mustafa helt klart uppför sig hotfullt. Sen hade han ett trackrecord från 2015 med just kniv, som sen "städades bort" i förhandlingen mot all vedertagen praxis.

Som sagt många här verkar missförstå vad som ingår i nödvärnsrätten. Jag har försökt räta ut en massa missförstånd. Men du verkar introducera ytterligare ett. Nödvärnsrätten innefattar INTE rätten att straffa folk som bryter mot lagen eller begår kriminell handling.

Att du tycker dig dra fram bevis för att han bar kniv spelar alltså ingen egentlig roll för huruvida nödvärn förelåg. Det har egentligen heller inte mig veterligen tagits för intäkt för att det förelåg en nödvärnssituation heller.
Citera
2019-08-17, 19:27
Bannlyst
Jag skrev redan här inne på första rättegångs dagen 1augusti att Rocky kommer fällas men han kommer endast få VILLKORLIG dom plus 10k i böter tanke på vem han är plus suttit av en månad i häkte. GW Persson skrev något liknande dagarna efter domen så min kunskap om juridik dippar inte direkt..

Sen om det är en korrekt dom kan jag inte uttala mig om tanke på fem min långt klipp där MÄ går tillbaka hela 9gånger efter de sagt ifrån att lämna de i fred då de är från US men utan resultat. Nu hade hararen ganska tur för om Rocky o kompani inte hade varit en kändisar så hade araben varit "six feet under the grund" just nu och ingen suspect.

Det mest skämmiga i den här soppan är hur pojken lyckats dra på sig en misshandel dom sen tidigare när man väger 55kg och kastas omkull av en lika tanig pojke från ena sidan av vägen till andra. Hade det varit någon i min klass på runt 90kg med "MMA kunskaper" så hade en BOX från min vänstra slägga räckt för hararen på hamna på bårhuset istället för sjukan.
Citera
2019-08-17, 22:12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Klart han pröjsar. Han vill hålla sig väl med Sverige. Det är inte några pengar alls för honom. Men jag har förstått att han inte är nöjd med domen.

Det har ingen som helst betydelse huruvida ASAP betalar eller inte. Afghan-iraniern kommer att få pengarna via brottsoffermyndigheten om pengarna inte kommer från ASAP.
Citera
2019-08-17, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Det har ingen som helst betydelse huruvida ASAP betalar eller inte. Afghan-iraniern kommer att få pengarna via brottsoffermyndigheten om pengarna inte kommer från ASAP.
Och då blir Rocky skyldig DOM pengar. Ja ja....
Citera
2019-08-17, 22:48
Medlem
Ett par helt olika kommentarer om varför Rocky mfl plötsligt slängde sig över BO alla tre på en.

1. Det är några här som påminner att BO hade troligen kniv på sig.
Och Rocky vittnar ju om att de var i full alarmberedskap; de bedömde att BO var påverkad, hög och instabil, och sökte efter bråk. Uppförde sig jättekonstigt rent allmänt.
Anade de att BO hade kniv, eller i varje fall, kunde ha kniv?
Med den historia som BO och kompis har, vet vi att de mycket väl kunde ha kniv på sig, eventuella video-upptagningar eller inte.

OK. Vad säger tumregler för gatuslagsmål? Att ridderligt låta fi ge första slaget? Nej, så är det bara på film eller i juristens trygga studiekammare. Gatuslagsmålets första regel är att slå ut den angripande motståndaren så fort som möjligt, så han inte har någon möjlighet att bli farlig, innan han har möjlighet att göra en illa. Detta speciellt viktigt om denne är beväpnad eller på annat sätt man tror han är en stark och farlig kämpe.
så invändningen att det inte var ens nödvärnsexcess eftersom de var tre mot en håller egentligen inte. Udda att den duktige Jovanovic inte ens försökte påpeka detta.

Att de inte slog BO totalt sönder å samman å medvetslös, DET visar på att de hade en faktisk besinning...

2. Lekte Rocky den ädle riddaren på den vita hästen??
Tjejen som vittnade per video, hon som tillsammans med en kompis tolkade där på plats, berättade att mitt under tumultet kom det springandes några andra tjejer som frågade om BO hade tafsat också på dem. Hon svarade nej, varpå tjejerna berättade för Rocky att DE blev tafsade på.
Eller hur?
Å bara ett par sekunder därefter kastade sig Rocky över BO, sa videotjejen... Eller hur?
En rimlig tolkning är att NU rann det över för Rocky. Han var högspänd, full av adrenalin, och det blev droppen... Den vite riddaren kastade sig över skurken och gav aset ett riktigt kok stryk...
Men just denna episod aktade de sig att benämna uttryckligen - det vore svårt att pressa in i åberopande av nödvärn....

Frågan är om de såg redan tidigare att BO och kompis nöp tjejerna redan tidigare, eller om de fick veta det först här och nu i denna ögonblick?

Det är inte säkert att 1 och 2 strider mot varandra. Det är samma prinicip för gatuslagsmål: går du in i slagsmålet, var säker på att du vinner, innan oppsen är redo.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in