2019-08-16, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeepThroat007
Den uppenbart påverkade dömde kniv-våldsverkaren, (från ett av världens mest våldsamma länder) som väger 50 kg, ger sig med knytnävar o hörlurar på o slåss mot en 200 kg livvakt. ASAP Rocky o hans sällskap blir sedan vidare trakasserade in absurdum av de förföljande kriminella små dräggen och ASAP Rocky med sällskap har alltså ursäktlig anledning att vänta sig ännu en nära förestående attack ev. med kniv för varför var annars den påtände lille våldsverkaren så löjligt kaxig? Den andre lilla kriminella pundaren blev kort därefter häktat för bl.a. brott mot knivlagen. Tingsrättens s.k. utredning har inte ens kunnat utesluta att de två kriminella små dräggen var knivbeväpnade när Rocky med följe försvarade sig i enlighet med vad som är tillåtet (putativt nödvärn jämte nödvärnsexcess).

Rättens ordförande får, efter att alltså nu ha levererat den i Sverige PK domen, redan nästa månad sin lön dubblad.

Att domen i många delar strider mot svensk gällande lag är det få som vågar att offentligt yppa (jag har inte hört någon).

Med tanke på att det inte var den beskrivning som de åtaleda gav så tycker jag det är ganska orimligt för rätten att bedöma det scenariot.

De hävdade att Afghanen slog på livvakten just då (den tidigare situationen när han bråkade med livvakten är utagerad och är alltså inte grund till nödvärn i den andra situationen). Jag har inte hittat belägg för att det varit så, bara de åtalades ord, däremot vittnesuppgifter som säger motsatsen.
Citera
2019-08-16, 13:23
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Med tanke på att det inte var den beskrivning som de åtaleda gav så tycker jag det är ganska orimligt för rätten att bedöma det scenariot.

De hävdade att Afghanen slog på livvakten just då (den tidigare situationen när han bråkade med livvakten är utagerad och är alltså inte grund till nödvärn i den andra situationen). Jag har inte hittat belägg för att det varit så, bara de åtalades ord, däremot vittnesuppgifter som säger motsatsen.
Putativ nödvärnssituation.
Citera
2019-08-16, 14:32
Medlem
DeepThroat007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlutoJ

Precis. Det fanns ju en befogad misstanke om att afghan-gärningsmännen bar kniv. Och detta fördes ju fram av de tilltalade. Åklagaren gjorde allt han kunde för att kniv-våldsdomarna gällande "Rocky-brottsoffret" inte skulle få användas som bevisning i målet. Det tilläts dock som bevisning men sedan avfärdade domstolen det som irrelevant därför att kniv-gärningarna som "Rocky-brottsoffret" blivit dömd för (hur mycket han gjort som han inte blivit dömd för?) var ifrån år 2015! Dvs. inom den femårsperiod domstolarna är skyldiga att beakta för att kunna bedöma personlighetskaraktären.
Citera
2019-08-16, 15:33
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Du har delvis rätt. Gällande målsägandebiträdets kostnader som blev det dyrt - Ovanligt dyrt för ett sådant här mål! Men så får du inte glömma att detta inte varit vilket mål som helst. Pga den monumentalt stora uppmärksamheten från både media och allmänheten har ju målsägandebiträdet fått lägga ned otroligt mycket tid inför/under förhandlingen. Pga detta och pga att hans klient skall ha mått oerhört dåligt (enligt vad MÄB nämnt) under denna period, så har MÄB säkerligen fått ha mycket kontakt/möten/träffar med målsägande.

Åtminstone förr i tiden brukade tingsrätterna kapa räkningar när biträdena ägnat sig åt kuratorsarbete gentemot klienterna.
Citera
2019-08-16, 18:27
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Om du bodde här i Sverige, visste lite om svensk juridik och kanske följde med lite i svensk media o s v så skulle du nog veta att domen och påföljden som gavs var förväntad, därför att den var i linje med vad som utdöms i liknande fall, d v s då någon döms för misshandel.

Då domen liknar tusentals, och de flesta, andra domar i misshandelsfall så blir det ju dumt att påstå det du gör ovan.

Det får dig att framstå som antingen helt jävla blåst, svagbegåvad och troligen lite knäpp, eller som ett litet troll som har en annan agenda där du försöker få folk att tro att domstolen i det här fallet är politiskt korrupt. Då jag inte vill kalla dig galen idiot bara för att ditt inlägg är det, så väljer jag att tro det sistnämnda och frågar: vad är klockan hos dig i Moskva nu?

En sanslöst korkad kommentar av dig.

"Om du bodde här i Sverige, visste lite om svensk juridik och kanske följde med lite i svensk media..."
Jag bor i Sverige och har studerat juridik på universitetsnivå. Framförallt vet jag hur systemet fungerar. Och till skillnad från dig köper jag inte mainstreammedias trams rakt av.

Den här domen blev precis som jag förväntade mig. Ett politiskt beställningsjobb där de olika kraven ovan skulle försöka jämkas samman. Motiveringen i domen är ett skämt. Att du påstår annorlunda visar att du inte kan ett smack om ämnet. Däremot är påföljden, villkorlig dom, i sig inte anmärkningsvärd för misshandelsfall. Det stämmer. Problemet är snarare hur de kommer fram till det.

De har inte lyckats visa någonting när det gäller amerikanernas skuld. Det korrekta hade då varit att fria dem. Och om nu amerikanerna gjort sig skyldiga till den hemska misshandel ni professionella gråterskor skrikit er hesa om är villkorlig dom ett alldeles för milt straff. Nej, den här domen var skräddarsydd för att Rocky skulle kunna åka hem (men juridiskt urusel). Det finns inte en chans att regeringen skulle offra relationen med USA på grund av en knivafghan.
Senast redigerad av borskungen 2019-08-16 kl. 18:31.
Citera
2019-08-16, 20:14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Castorchamp
Ja och för alla som anser att domen är rätt vill jag här ge ett tydligt ex på vad den leder till.
Igår längst Drottninggatan runt 18-tiden springer en kopia av bo rakt mot folkmassan med två skrikande poliser efter sig. - Stopp, polis, stanna, ta fast honom. Han håller hårt i något. Folk tvekar att ingripa. En person säger högt, inte en chans. Trillar han i backen blir det skadestånd och jag åker dit för misshandel. Jag tänkte likadant.

Rättegången mot ASAP visar hur galet det är. Domen ger helt fel signaler. Brottsprovokation, återfallsförbrytare, misshandlade livvakt, tafsade på tjejer, hög på droger, bedrägligt beteende. Den här personer kommer undan igen, och dessutom ska han nu ha skadestånd. Men enligt Löfven är det förstås skattebetalarna i Djursholm som bär ansvaret för att det gått så illa för den stackars asylsökande individen som gladeligen åker tillbaka på semester till ett land han flytt ifrån.
Det bästa av allt är att bo påstod att han kände sig tryggare där än här i Sverige i väntan på rättegången

Domen ger exakt de signaler den här korrupta regimen vill ge: afghaner är fridlysta i Sverige. Det är skyddslingar till Annie Lööf (medlem i Bilderberggruppen och Trilaterala Kommissionen) vi talar om.

Knivafghaner har rätt att vara påtända på stan, tafsa på tjejer, trakassera världsartister och misshandla livvakter med hörlurar utan att det händer något.
Citera
2019-08-17, 07:14
Medlem
Ördögs avatar
Rapparn**gern uppträdde igår i Tammerfors i Finland, och finska medier återger förtjust hur publiken visade fingret och skanderade Fuck Sweden! Men artisten själv brydde sig inte om att stämma in i pöbelkören ...

https://yle.fi/uutiset/3-10926038
https://www.is.fi/musiikki/art-2000006207447.html

(Det skreks Fuck Sweden också under högstdensammes konsert i Anaheim förra helgen, så avskyn mot rasse-Svärje är ett universellt fenomen.)
Citera
2019-08-17, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlutoJ

Som jag påpekat ett antal gånger måste man ha fog för sin uppfattning. Anledningen är att om det inte krävs så kan man ju gå omkring och puckla på folk lite som man känner för och sen hävda putativt nödvärn. Funkar inte att tillåta oberopande av putativt nödvärn utan fog för sin uppfattning med andra ord.

Om afghanen faktist inte angrep livvakten så måste man ju ha en ganska alternativ verklighetsuppfattning om man upplever att han angriper livvakten. Notera att angreppet är det som försvaret åberopade skedde. Har man bara upplevt att det skedde, men det inte alls skedde så håller inte det helt enkelt.
Citera
2019-08-17, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeepThroat007
Precis. Det fanns ju en befogad misstanke om att afghan-gärningsmännen bar kniv. Och detta fördes ju fram av de tilltalade. Åklagaren gjorde allt han kunde för att kniv-våldsdomarna gällande "Rocky-brottsoffret" inte skulle få användas som bevisning i målet. Det tilläts dock som bevisning men sedan avfärdade domstolen det som irrelevant därför att kniv-gärningarna som "Rocky-brottsoffret" blivit dömd för (hur mycket han gjort som han inte blivit dömd för?) var ifrån år 2015! Dvs. inom den femårsperiod domstolarna är skyldiga att beakta för att kunna bedöma personlighetskaraktären.

De viste ju inte om dessa domar så de kunde ju inte varit grund för deras uppfattning av situationen. Och det faktum att någon bär kniv är i sig inte grund för nödvärn.

Skall man behöva förklara vad nödvärnsrätten omfattar? Det verkar vara många som missförstår den rätt rejält och försöker använda dessa missförstånd som argument för att nödvärn förelåg. Det håller helt enkelt inte.

Möjligen kan AR&Co också ha missförstått detta, eller rättare sagt inte haft en susning om vad svenska nödvärnsrätten fungerar. Helt förståeligt, men det frigör inte en från straffansvar.
Citera
2019-08-17, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Rapparn**gern uppträdde igår i Tammerfors i Finland, och finska medier återger förtjust hur publiken visade fingret och skanderade Fuck Sweden! Men artisten själv brydde sig inte om att stämma in i pöbelkören ...

https://yle.fi/uutiset/3-10926038
https://www.is.fi/musiikki/art-2000006207447.html

(Det skreks Fuck Sweden också under högstdensammes konsert i Anaheim förra helgen, så avskyn mot rasse-Svärje är ett universellt fenomen.)

Jag tror inte han är korkad (även om många här tror det och tycker han skall agera korkat). Han har alltjämnt även svenska fans och att i en tid där videoklipp lätt sprider sig vore det rätt dumt av honom att dissa sverige och indirekt hans svenska fans...
Citera
2019-08-17, 10:08
Medlem
DeepThroat007s avatar
Citat:
De viste ju inte om dessa domar så de kunde ju inte varit grund för deras uppfattning av situationen. Och det faktum att någon bär kniv är i sig inte grund för nödvärn.

Skall man behöva förklara vad nödvärnsrätten omfattar? Det verkar vara många som missförstår den rätt rejält och försöker använda dessa missförstånd som argument för att nödvärn förelåg. Det håller helt enkelt inte.

Möjligen kan AR&Co också ha missförstått detta, eller rättare sagt inte haft en susning om vad svenska nödvärnsrätten fungerar. Helt förståeligt, men det frigör inte en från straffansvar.

Jaha. Du är helt enkelt helt bakom flötet.
Citera
2019-08-17, 10:19
Medlem
absolut-justices avatar
Citat:

Lägg ner dravlet:
Vi har en knivlag i Sverige-Mustafa har ingen laga rätt att bära kniv, varken öppet eller dolt.
https://imgur.com/ul30ayu. tidskod 03:13

Mustafa visar klart i videon när dom går uppför Apelbergsgatan mot Sveavägen, att han har något innanför byxlinningen vid midjan på sin högra sida dikt under höger arm, bara att detaljstudera videon. Man "kliar sig" normalt inte på detta sätt, han gör denna rörelse när han tror att ingen ser men fångades av kameran då personen som skymde kameran flyttade sig just under denna korta period.

I bråket tidigare på k-gatan indikerade också Mustafa genom sitt kroppspråk och rörelser i samband med "come on" att han hade något dolt på sig och det syns tydligt genom kläderna att han har något dolt:
https://imgur.com/N9qeKos. tidskod 00:12

Alltså fanns fullt fog att misstänka dold beväpning vilket i samband med bråket då anledning att tillgripa nödvärn då Mustafa helt klart uppför sig hotfullt. Sen hade han ett trackrecord från 2015 med just kniv, som sen "städades bort" i förhandlingen mot all vedertagen praxis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in