2019-08-15, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akrylforlibbad
Det verkar vara en rätt bra affärsidé det här. Först förföljer man och trakasserar kända människor. Sedan när de får nog och slänger ner en på trottoaren stämmer man dem och tjänar 10-15 000 kronor.

Med tanke på att skadeståndet syftade på en sjukdomstid på en månad så är det ju inte så lysande affärside. Jag förväntar mig en månadslön på mer än 10-15tkr i månaden...
Citera
2019-08-15, 08:07
Medlem
RonJeremyClarkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Med tanke på att skadeståndet syftade på en sjukdomstid på en månad så är det ju inte så lysande affärside. Jag förväntar mig en månadslön på mer än 10-15tkr i månaden...
Aldrig hört talas om Bum Fights? Vissa utsätter sig för nästan vad som helst för småpengar.
Citera
2019-08-15, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anarkia
https://www.expressen.se/nyheter/nu-doms-asap-rocky/
”De tilltalade har gjort en invändning om nödvärn. Mot bakgrund av uppgifter från två vittnen anser tingsrätten det klarlagt att det inte funnits något påbörjat eller överhängande brottsligt angrepp som gett de tilltalade rätt att använda våld. Någon nödvärnssituation har alltså inte förelegat. Inte heller kan de tilltalade ha uppfattat situationen så.”

Jag håller inte med Tingsrätten.
Domen ger utrymme till att förföljelse och trakasserier är Ok.
Tänk om en tjej går på en gata och får en efterhängsen, påtänd, karl efter sig som dessutom måttar slag mot eventuellt sällskap.
Har man då inte rätt att freda sig mot det hotet utan att riskera rättslig påföljd själv?

Domen ger ju inget utrymme för att det är OK. Du missförstår ju det så helt uppåt väggarna.

Domstolen tyckte det var visat att det inte förelåg något pågående eller överhängande angrepp. Då duger inte nödvärnsinvändning helt enkelt. Du drar felaktig slutsats av domen även på den punkten.
Citera
2019-08-15, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShinyScot
Var inte afghanen dömd för knivmisshandel tidigare! Låter som att skadeståndet bör vara högre i en sådan dom! Samtidigt tror jag inte att afghanen har betalat ett enda öre till den som blev knivskuren! Nu är det ju bara att vidarebefordra dessa 12000 till dess rättmätige ägare utan att passera afghanens händer!

Nej, det skadeståndet skall AR&Co m.fl. betala...
Citera
2019-08-15, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Jag fick 24,000 i böter, 2 års fängelse och dömdes att betala 12,000 i skadestånd efter att ha läxat upp en kaxig fåntratt som inför ett dussin vittnen hotade mig med stryk i 30 minuter och sedan efter att ha kallat min flickvän för en handfull obegripligt otrevliga saker valde att göra upp. Han var 30-40kg större än jag. Jag utdelade inte ett enda slag när han inte stod på fötterna.

Jag betalade varenda krona. Jag flyttade från Sverige och har aldrig återvänt.
Sverige är ett clusterfuck utan dess like.

Du skulle gjort ett envarsgrip så hade du kanske sluppit straff?
Citera
2019-08-15, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glochester
Hur mycket har denna rättegången kostat.Säkert ofantliga summor.Det var ju afganen som startade bråket.Han skulle ha en enkel biljett till afganistan

Räcker 12500kr till en enkelbiljett? Av det som nämnts om honom i tråden så undrar jag lite vad han gör här? Och det har inte med detta fallet att göra...
Citera
2019-08-15, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PixelGuy
Ja, men en negativ publicitet där många skulle vilja banka skiten ur honom.

Ja, den kan nog visa sig vara värd miljarder med tiden, han behöver bara åka på däng 80000 gånger så blir han miljardär
Citera
2019-08-15, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mensverket
Nu när Rocky och hans 2 livvakter blivit dömda. Vad skulle hända om de nu inte betalade? Alltid undrat över ekonomiska skulder i annat land.
Edit: 12500 är piss i sjön. En jag känner fick betala 14000 för att ha prylat 2 personer och då fick den ena bara en örfil.

Skillnaden i detta fallet är att AR får antas komma till EU för uppträdande någon gång i framtiden, kanske till och med i sverige. De kommer alltså ha pengaflöde från EU som går att utmäta.

Fordringsägarna behöver alltså inte förlita sig på amerikansk verkställelse för att få in pengarna. Skulle gissa att de av den anledningen helt enkelt betalar pengarna snart (när skulden vunnit laga kraft).
Citera
2019-08-15, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av balong.
Han blev ju släppt för han är OSKYLDIG + tjänat 1,8 miljarder kr i PR på hel soppan. Han är 2,3miljarder rikare nu i augusti än 30 juni 2019. "Källa NY TIMES"

Uppenbarligen är NY TIMES ingen trovärdig källa...
Citera
2019-08-15, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Jag har sett några och jag kan hålla med om att de var skyldiga till misshandel men det jag däremot inte förstår är hur afghanen inte blev dömd för misshandel mot livvakten.

Slog han inte livvakten medan han blev lyft av honom? Tycker det är solklart fall av nödvärn eller nöd.
Citera
2019-08-15, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Uppenbarligen är NY TIMES ingen trovärdig källa...

Jag kan hålla med om att det inte handlar om reda pengar dvs. Cash.
Citera
2019-08-15, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeepThroat007
Jag har än så länge bara läst sammanfattningar av domen, men som jag förstår det kan Rocky o hans gäng nu söka skadestånd för bl.a. den ekonomiska skada det har inneburit att varit frihetsberövade (då flera spelningar fick ställas in). De blev ju inte dömda till någon frihetsberövande påföljd.

Den som har läst mycket i tråden förstår bättre att nödvärn/putativt nödvärn inte var något påhitt och jag förstår inte varför rätten inte klarade att ta till sig innehållet i denna film (som "hela världen har sett"):

https://www.youtube.com/watch?v=m2OLIowzwQI

Efter att ha snabbspolat den, var ser du nödvärnsituationen? De verkar ju klippt bort misshandeln...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in