Citat:
Ursprungligen postat av
Yanii
Ja, de berättade sin version.
Om den är sann vet vi inte
Du måste inte tro på deras berättelse men det är lite korkat att fråga oss om saker de redan har svarat på, speciellt om du nu som du säger har lyssnat på deras vittnesmål.
Citat:
Ursprungligen postat av
Astrid36
Ja, villkorligt verkar troligt.
Det skulle väl innebära att om han begår ett nyt brott inom två år (?) så måste han sitta av sitt fängelsestraff

(?)
Men eftersom vi inte har utlämningsavtal (vad heter det på svenska?) med USA så blir han "bara" efterlyst av interpool i Europa, vilket innebär att han inte kan dra till Europa på hur länge vet jag inte..
Det är ju ett stort ekonomiskt straff
(Jag skriver massa frågetecken därför att jag inte orkar få personangrepp på sakfel.. så please..)
Sverige och USA har utlämningsavtal med varandra men det anger att ett utdömt straff måste vara minst 6 månader för att utlämning ska bli aktuell. Det är alltså ett straff i åklagarens nivå men det kommer det med all sannolikhet inte bli.
Angående internationell efterlysning skriver lawline så här:
Kort svar: För att man ska kunna efterlysas internationellt krävs att man är häktad i sin frånvaro och för detta krävs att man är sannolikt misstänkt för ett brott med ett fängelsestraff på minst ett år. Svaret är alltså att det räcker att man är sannolikt misstänkt för ett brott med ett års fängelsestraff för att man ska kunna bli efterlyst internationellt.
För att en internationell efterlysning ska utfärdas kräva alltså att personen är häktad i sin frånvaro.
https://lawline.se/answers/vad-kravs-for-en-internationell-efterlysning
Möjligen är det annorlunda när personen redan är dömd så den som vet får väl fylla i med källor på vad som gäller då.
Ytterligare en det kommer begäras att Rocky infinner sig i rätten för att ta emot domen eller om han får stanna kvar i USA och ta emot domen av sin advokat. Om det är sannolikt att han blir friad eller dömd till ett straff som han redan avtjänat vill han kanske komma och ta emot domen om det begärs, i annat fall kan han bestämma hur han ska agera efter att ha fått domen.