2019-08-03, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Du fortsätter med dina halmgubbar. Jag har inte sett en enda person skriva här att Rocky "inte borde utretts av polis". Har det förekommit så är det en extrem åsikt i denna tråden. Du får citera den personen som skrivit det isåfall, och inte kleta åsikten på hela motståndarsidan.

Du använder en väldigt ohederlig och polariserande debattteknik. Vi ser tyvärr prov på detta allt mer i Sverige inom massmedia och politik. Det är djupt skadlig för demokratin. Om ena sidan anser att andra sidan inte har avvikande åsikter som man kan diskutera, utan är ondskefull och måste stoppas till varje pris ("30-talet upprepar sig!"), då riskerar vi i slutändan att landet går sönder.

Tänk dig följande scenario:

Nazistiska skinheads, Soldiers of Odin, etc trappar upp sina våldsamheter allt mer. De förföljer invandrare på stan, startar bråk, och knivar ihjäl invandrare som försöker freda sig med lagom mycket våld. Det blir allt värre, och händer i princip dagligen.

Nu blir fyra helt vanliga fredliga skötsamma invandrare trakasserade av två st galet aggressiva och påtända skinheads. Invandrarna försöker lugna ner situationen och gå därifrån, men det funkar inte vad de än gör. Skinheadsen blir allt mer påflugna, och börjar knuffa på dem.

Vad ska dessa invandrare göra om de är i ett trängt läge, och inte kan gå därifrån?

Är det OK för dem att förutsätta att de snart blir angripna, och därför får slå till först för att avvärja angreppet? Hur mycket våld får de använda? Ska de bara brottas och boxas lite? Eller får de förutsätta att skinheadsen kommer att försöka kniva dem, och därför har invandrarna rätt att slå skinheadsen stenhårt i huvudet med några flaskor de hittar?

Självklart ska de inte åtalas om det klart och tydligt är som jag beskriver, eller hur?

Rocky-fallet var långt ifrån så glasklart som detta. Men jag tycker det har dragningar däråt, och därför är jag inte lika glad i att säga att de självklart ska fällas för misshandel.

"USA is the best country in the world! Love it or leave it! USA, USA, USA!!!!"

Känns detta igen?

Om Sverige hade styrts av en SD-majoritet så hade det varit du som spydde galla över allt. Som svar hade du säkert fått "du föraktar Sverige, dra härifrån".

Din attityd påminner både om den man ser hos patriotiska amerikaner, och den som beskrevs i TV-serien Tjernobyl. Landets anseende är det viktigaste som finns, fan ta den som kritiserar något dåligt.

Varför ska man tänka sig in i ett scenario som inte det minsta liknar det diskuterade fallet?

Sen det här med att inte ta lagen i sina egna händer, det har du aldrig hört talas om eller? Man ringer polisen, man ber andra att ringa polisen när man inte vet hur man gör. Det fanns folk runtom, de kunde ha gått in på Max etc. Dom var aldrig i någon trängd position med två obeväpnade halvt vid medvetande hazarungar i släptåg när dom var fler och var och en av dom totalt fysiskt överlägsna.

Man kan inte utgå från att folk är beväpnade och inleda ett anfall och kalla det nödvärn.
Citera
2019-08-03, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RonJeremyClarks
Mustafas fattigdom är självförvållad.

1. Absolut! Han har ju själv valt att födas och växa upp i ett krigshärjat land med human kris och han har ju själv valt att fly för sitt liv till Sverige och har ju själv valt att ha "en ryggsäck" med mycket skit och oro i, vilket präglat och präglar hans liv.

(...eftersom jag vet dina åsikter och vad du tycker fortsätter jag gärna...)
2. Om så är fallet, så är han väl knappast ensam om det i Sverige? Dom flesta som fälls i svensk domstol passar ju in under beskrivningen "självförvållat".

3. Vad spelar det för roll om det är självförvållat då?
Man skulle ju kunna vara korkad och naiv och säga "varsågod att betala rättegångskostnaderna". Med följd att dessa pengar ALDRIG skulle komma in och advokater skulle bli utan ersättning (lön), att vittnen blir utan reseersättning/förlorad arbetsersättning mm.
Citera
2019-08-03, 13:32
Medlem
RonJeremyClarkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Om man har pengar ja. Jag fick en chock när jag var i LA och såg alla hemlösa. Dom låg överallt, på stranden, i stan, t.o.m på paradgatan Hollywood Walk of Fame. En skam för USA.
Jag var till Stockholm nyss. Hemlösa låg utspridda lite varstans, fanns en hel park som ockuperades av dem, bajskorvar på gatorna överallt. Vad var skillnaden nu igen?
Citera
2019-08-03, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Trump har ö h t inte nämnt borgen. Det är fake news som spridits för att underblåsa förakt för honom och ge bilden av en okunnig och inskränkt president.
https://twitter.com/realDonaldTrump/status/1152577021668728832?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5 Etweetembed%7Ctwterm%5E1152577021668728832&ref_url =https%3A%2F%2Fwww.vox.com%2F2019%2F7%2F29%2F89316 06%2Fasap-rocky-sweden-trial-trump

Vadå fake news?

Citat från Trumps tweet den 20 juli.
Citat:
Just had a very good call with @SwedishPM Stefan Löfven who assured me that American citizen A$AP Rocky will be treated fairly. Likewise, I assured him that A$AP was not a flight risk and offered to personally vouch for his bail, or an alternative....
Citera
2019-08-03, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
1. Absolut! Han har ju själv valt att födas och växa upp i ett krigshärjat land med human kris och han har ju själv valt att fly för sitt liv till Sverige och har ju själv valt att ha "en ryggsäck" med mycket skit och oro i, vilket präglat och präglar hans liv.

(...eftersom jag vet dina åsikter och vad du tycker fortsätter jag gärna...)
2. Om så är fallet, så är han väl knappast ensam om det i Sverige? Dom flesta som fälls i svensk domstol passar ju in under beskrivningen "självförvållat".

3. Vad spelar det för roll om det är självförvållat då?
Man skulle ju kunna vara korkad och naiv och säga "varsågod att betala rättegångskostnaderna". Med följd att dessa pengar ALDRIG skulle komma in och advokater skulle bli utan ersättning (lön), att vittnen blir utan reseersättning/förlorad arbetsersättning mm.
Är du en batikhäxa som blir knullad av en liten afghan eller varför är du så besatt av att försvara dem? Han uppskattat inte hjälpen han fått här i Sverige när han dräller runt på gatorna med kniv och trakasserar tjejer.
Citera
2019-08-03, 13:37
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonJeremyClarks
Jag var till Stockholm nyss. Hemlösa låg utspridda lite varstans, fanns en hel park som ockuperades av dem, bajskorvar på gatorna överallt. Vad var skillnaden nu igen?

Det betyder att du inte har varit i LA. Som det var där är inget vi ska sträva efter.
Citera
2019-08-03, 13:39
Medlem
Citat:

Potatishjärna. Fly för sitt liv och sedan åka semester till Landet. 4-5 år i Sverige och väljer att vara kriminell. Oro och skit? Bullshit.
Citera
2019-08-03, 13:40
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cazzette
https://twitter.com/realDonaldTrump/status/1152577021668728832?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5 Etweetembed%7Ctwterm%5E1152577021668728832&ref_url =https%3A%2F%2Fwww.vox.com%2F2019%2F7%2F29%2F89316 06%2Fasap-rocky-sweden-trial-trump

Vadå fake news?

Citat från Trumps tweet den 20 juli.
Nej! "Vouch for his bail" betyder alltså inte "betala hans borgen", utan "gå i god för att han inställer sig till rättegång (om han försätts på fri fot)".

Du har i likhet med många andra svenskar och inkompetenta journalister missförstått vad begreppet "bail" betyder i det engelska språket och i det amerikanska rättssystemet. Du hade kunnat kontrollera med Wikipedia:
Citat:
Bail is a set of pre-trial restrictions that are imposed on a suspect to ensure that they comply with the judicial process. Bail is the conditional release of a defendant with the promise to appear in court when required.

In some countries, especially the United States, bail usually implies a bail bond. This is money or some form of property that is deposited to the court by the suspect, in return for the release from pre-trial detention.
https://en.wikipedia.org/wiki/Bail

Det är alltså "bail bond" som motsvarar det svenska begreppet "borgen", och detta har alltså Trump aldrig nämnt. Tyvärr förkortas ofta "bail bond" – bl a i amerikanska TV-serier – till bara "bail", vilket förvirrat och gjort att många som överskattar sina kunskaper i det engelska språket och det engelska rättssystemet inbillat sig att Trump talat om "borgen" för Asap Rocky.

Jag har redan skrivit två anmälningar till granskningsnämnden mot SvT Rapport för att de sprider fake news om vad Trump erbjudit sig att göra.
Senast redigerad av Grisbrottaren 2019-08-03 kl. 13:45.
Citera
2019-08-03, 13:41
Avslutad
Tror vi kommer höra disslåtar nu framöver.

ASAP ROCKY vs. THE KING OF SWEDEN.
Citera
2019-08-03, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anabolahajen
Är du en batikhäxa som blir knullad av en liten afghan eller varför är du så besatt av att försvara dem? Han uppskattat inte hjälpen han fått här i Sverige när han dräller runt på gatorna med kniv och trakasserar tjejer.

Nej det är jag inte.

Men läs mina argument (eller be någon annan läsa för dig, om du tycker det är svårt!) och svara på:
Hur hade svenskt rättsväsende fungerat om man sa till alla missbrukare, hemlösa, tidigare kriminella, återfallsförbrytare att betala hela rättegångskostnaden vid fällande dom? Vare sig det handlar om en pundare, en person som inte uppskattar hjälpen den får, en moralisk förkastlig person och/eller knivbeväpnad person så hade ju aldrig pengarna kommit in!!!??? Det vill jag att du svarar på!

(Detta är egentligen en icke-fråga, eftersom han var målsägande OCH INTE TILLTALAD i detta målet. Men är ju tvungen att bemöta detta....)
Citera
2019-08-03, 13:42
Moderator
-Info-s avatar
Citat:

Flytt för sitt liv? Driver du med oss?

Han har ju invandrat från Iran och brukar åka dit på semester varje sommar. Han har kommit till Sverige för att höja sin levnadsstandard. Genom att kombinera bidrag med brott.

Han bör naturligtvis utvisas omedelbart. Han saknar helt asylskäl.
Citera
2019-08-03, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killercan1
Potatishjärna. Fly för sitt liv och sedan åka semester till Landet. 4-5 år i Sverige och väljer att vara kriminell. Oro och skit? Bullshit.

Hänvisar till inlägg 19907
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in