2019-07-17, 00:47
Bannlyst
Så det är alltså straffbart....
Som sagt: avskaffa hets mot folkgrupp. Inte för att jag vill hälsa som en maktfullkomlig galning, utan för att förbättra yttrandefriheten.
Citera
2019-07-17, 00:48
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Är det inte att dom håller i sig med en hand och inte vågar stäcka ut båda armar? Underhållande fenomen i vilket fall och en sjuk överreaktion. Fan, det rycker i armen nu och jag som hade glömt bort att det var staffbart med vissa rörelser. Dom får lägga ner HMF nu innan samhället går överstyr med lagar och kränkta människor överallt.

Trenden pekar nog mot en motsatt utveckling.
Det kan bara bli värre, HMF kommer att spåra ur bortom absurdum i framtida Sverige.
Citera
2019-07-17, 00:56
Medlem
Men alltså va? När jag var liten och nyss fått lära mig om andra världs kriget, dvs när allt var helt nytt så tyckte också jag och mitt kompisgäng att det var ”kul”. kanske inte att man själv gick runt och gjorde det, men skulle man se någon på rasten så hade man skrattat. Dock helt utan uppsåt, man är typ 10 år och vet inte bättre för att man är ett barn. Tror inte vi har att göra med ett gäng nazistbarn.
Citera
2019-07-17, 01:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Ja, hon den gamla svenska nazisten blev väl frikänd för en 'hitlerliknande' hälsning? Minns inte vad hon heter i detta nu.

Citat:
Ursprungligen postat av A.Ericsson
Vera Oredsson fotograferades när hon utförde en vinkande gest och hade armen utsträckt. Det räckte för åtal, dock friades hon i hovrätt vill jag minnas.

Någon som INTE är nazist menade jag. Tex en man som bara vinkar till någon.
Det måste väl finnas avsikt att just hälsa Hitler, för att man ska kunna dömas för det?
Eller kan man fällas även om man bara tex vill visa hur högt något är?

Sen vill jag säga att jag ABSOLUT INTE sympatiserar med nazisterna.
Men det finns ju risk att sådana här bisarra polisanmälningar riktade mot barn skapar ännu mer nazism, vilket den här tråden är ett bevis på.

Sen tycker jag att Liseberg borde visa maskerade exempel, om de inte redan gjort det, för att människor ska kunna göra en ordentlig bedömning av dessa "Hitlerhälsningar".
Senast redigerad av a987 2019-07-17 kl. 01:11.
Citera
2019-07-17, 01:14
Medlem
Lova33s avatar
Alltså är det ett skämt eller? Om de överhuvudtaget gör någon gest alls så är det väl för fan "dab"-gesten. Högerarmen upp/ut och ansiktet ner mot den böjda vänsterarmen (kanske svårt/obehagligt i farten att få ner huvudet bara). Dagens ungar gör inte gamla skåpmatsgester som "Hitlerhälsningar". Skärpning.
Citera
2019-07-17, 01:51
Medlem
Sam.Boyds avatar
Om nu detta är sant. Vilket somliga påstår så är det snarare ett avslöjande av vad makten prioriterar.

Och när resurserna krymper så blir maktens sanna natur o väsen allt tydligare. Politruker som jagar barn som roar sig på nöjesfällt.
Citera
2019-07-17, 02:19
Medlem
MartinDahlinsMammas avatar
Småkul att de knappt pallar rycka ut när de gäller personrån och våldtäkt men när ett antal pojkar misstänks kanske gjort en gest så är man där direkt. Pojkar som säkerligen inte ens är straffmyndiga. Härligt att dag för dag se vad ens skattepengar pissas bort på.
Citera
2019-07-17, 02:24
Medlem
konstits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BummingAround
är det ok att göra Hitlers svarshälsning, dvs höger handen lite käckt uppåt i brösthöjd med handflatan utåt ? ”tänkte inte på det...” 😂

Det är väl bara ett vedertaget "klartecken" inom försvarsmakten, och att Hr. H. använde det ändrar inte på det...

Korpral H. åt morötter också, det är såvitt bekant forfarande tillåtet.
Citera
2019-07-17, 02:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av a987
Någon som INTE är nazist menade jag. Tex en man som bara vinkar till någon.
Det måste väl finnas avsikt att just hälsa Hitler, för att man ska kunna dömas för det?
Eller kan man fällas även om man bara tex vill visa hur högt något är?

Sen vill jag säga att jag ABSOLUT INTE sympatiserar med nazisterna.
Men det finns ju risk att sådana här bisarra polisanmälningar riktade mot barn skapar ännu mer nazism, vilket den här tråden är ett bevis på.

Sen tycker jag att Liseberg borde visa maskerade exempel, om de inte redan gjort det, för att människor ska kunna göra en ordentlig bedömning av dessa "Hitlerhälsningar".
Det är nog det som är tanken, helt osannolikt att det rör sig om nåt dödsknarkarnazi heilande alls utan snarare vinkningar o likn som på bild av pantade får kan tas för Hitler hyllning sett från viss vinkel.
Alla dessa förgrymmade aldrig glömma skattepengar budgetar måste rättfärdigas o hållas vid liv på nåt sätt
Citera
2019-07-17, 02:45
Medlem
Bert-Gunvalds avatar
Det finns alltså hopp i di yngre generationerna. Men jäkla rättshaverister å slösa skattepengar på å ringa kling å klang för att någon i smyg viftar lite me armen.
Citera
2019-07-17, 03:06
Avslutad
De ringer inte polisen för att de är upprörda över "rasismen" i deras åkattraktioner, förmodligen så skiter de flesta anställda helt och hållet i detta utan de agerar helt och hållet på order uppifrån. Man vill vill rädda sitt varumärke så till den grad att de inte reflekterar rationellt kring sitt agerande mot det ev. brottet. Om något kommer detta bara att trigga fler till att heila i karusellerna, jag blir lite sugen själv skall erkännas 😁

Den här ängsligheten måste få ett slut.
Senast redigerad av RobRoys 2019-07-17 kl. 03:14.
Citera
2019-07-17, 04:06
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ollebolle1g
Edit: Att heila, vadå hets mot folkgrupp? Vilken folkgrupp???? Har någon blivit dömd för att kallat Amerikaner nånting?? Typ att ALLA Amerikaner är feta grisar. Skulle jag kunna dömas för det?

Osäker. I HMF ingår "nationellt ursprung" som gruppkriterie. Är USA en nation, eller en samling nationer? Avser ordet ursprung tidsperspektivet 50 år eller 500 år tillbaka?

Oavsett så visar denna barnnazistchock att HMF fungerar bra att skydda judarna effektivt, vilket var huvudsyftet med lagen. Att lagen fungerar ungefär som en allergikers kropps immunförsvar och är hyperkänsligt för minsta ofarliga pollenkorn, och gör kroppen sjuk istället, tycker jag dock är ett problem i sig. Det borde vi bota.

En lag mot uppvigling till i sig olagliga handlingar tycker jag räcker.

Citat:
Ursprungligen postat av No-n-sence
Är det verkligen försvarbart att ta dessa foton med tanke på GDPR?

GDPR handlar väl mest om lagring och behandling av data?

Det tillkom dock nyligen en lag som reglerar huruvida man kan fotografera "person i utsatt situation". Osäker på om att vara fastspänd i en åkattraktion kan anses som en utsatt situation?

Men om kameran inte sköts av en fotograf borde den klassas som övervakningskamera, som man då måste ha tillstånd för. Har de sökt och fått tillstånd beviljat för denna kamera och detta syfte?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in