2019-06-29, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laserhajen
Har du en källa på detta? Vore intressant att se.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/PKU-registret
Citera
2019-06-29, 07:48
Medlem
laserhajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theyarekillingus
Haha den var bra.
Jo, tjena!
Pku tester!

Hittade källan jag frågade om tidigare, du har rätt i att det har börjat:

Citat:
Utöver de syften som registret upprättades för, har även polisen fått tillgång till det, vilket har ifrågasatts och lyft frågan om ändamålsglidning. Efter ett uttag av ett prov 2003 (under Anna Lindhs mordutredning), utvecklades en praxis där polisen får tillgång till prover i registret om de erhåller tillstånd i ett domstolsbeslut. Därefter har polisen (2016) inte tagit ut ett enda prov.[1] Både borgerliga regeringar (regeringen Reinfeldt, 2008) och rödgröna regeringar (regeringen Löfven I, 2016) tillsatte utredningar för att undersöka utökade möjligheter för myndigheter och försäkringsbolag att få tillgång till biobanken.

https://sv.wikipedia.org/wiki/PKU-registret

Hemskt

Debattartikel (2017) om ämnet också: https://www.lakartidningen.se/Opinion/Debatt/2017/04/Freda-PKU-registret/
Citera
2019-06-29, 07:55
Medlem
Antimentals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gzLX8Om5
Hur tänker alla dessa idioter till människor som frivilligt ger bort sitt DNA till MyHeritage, Ancestry och andra släktforskningsföretag? Eller rättare sagt, varför tänker de inte?

Jag har länge ansett att människor som använder produkter och tjänster av Facebook och Google är de största idioterna som någonsin vandrat på denna vår jord. Varför skulle man frivilligt ge bort privat information om sig själv till vinstdrivande företag och sedan ge sig själv så begränsade möjligheter att påverka hur den här information används?

Nu visar det sig alltså att jag hade fel, det finns en grupp människor som är ännu större idioter än den första gruppen idioter. Idioter på en helt ny nivå. De ger inte bort platsen de befinner sig på eller röstinspelningar av sig själva till vänster och höger utan de ger bort sitt eget jävla DNA. Det mest unika och speciella för varje människa som någonsin existerat. Det heligaste av allt heligt. Det som gör du till du.

Man måste ändå ge en eloge till alla dessa förtag. Vanligtvis när man tar något av någon annan så betalar man för sig. Men de här företagen har lyckats vända på steken så att det är den som blir av med något som betalar för sig. Det räcker inte för idioterna att ge bort sitt DNA helt gratis, nej de ska betala för att ge bort sin värdefullaste egendom, sitt eget DNA. Och hästjäveln går framåt när moroten dinglar framför ögonen på den.

I den här tråden ska vi diskutera eventuella konsekvenser av att ge bort sitt DNA till släktforskningsföretag ur ett övervaknings- och integritetsperspektiv. Har man som gnäggande idiot något att oroa sig över om man gett bort sitt DNA till utländska vinstdrivande företag? Vad är det värsta som kan hända?

Denna tråd är startad av en idiot.
Men först:
Det är idiotiskt ur ett privatekonomiskt perspektiv att köpa tjänsten att få sin DNA läst av företag ja (gjorde det själv innan jag läste på mer vad som händer med sin DNA, ville bara veta vad de kunde läsa och fick veta. Egentligen borde företagen köpt min DNA). Sedan läste jag att de kommer använda den DNA:n för att skapa mediciner jag sedan kan komma att behöva betala för. Däremot kan det anses vara en humanitär tjänst baserat på det beskrivet inom parantesen, att man bidragit till viktig medicinsk forskning i alla fall. Forskning (konsekvensen) som kan hjälpa dig i framtiden.

Att denna tråd är idiotisk är att TS tror man kommer att använda informationen till att kränka din integritet via övervakning. Det har ingen råd eller tid med. Vad man från regeringars perspektiv vill är att förhindra terrorism och upprätthålla en välmående ekonomi. De flesta är inte terrorister.
Citera
2019-06-29, 08:03
Bannlyst
Citat:
Hittade källan jag frågade om tidigare, du har rätt i att det har börjat:

https://sv.wikipedia.org/wiki/PKU-registret

Hemskt

Debattartikel (2017) om ämnet också: https://www.lakartidningen.se/Opinion/Debatt/2017/04/Freda-PKU-registret/
Självklart använder de alla dessa register mot oss.

Den som har förtroende för Sveriges system är galen.

Total korruption råder.
De använder allt, tro mig.
Citera
2019-06-29, 08:09
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Det är ingen röd terror. Det är för att rädda mot en mycket svår sjukdom, phenylketonuri (PKU-test). Polismyndigheten har åtminstone inte hittills fått använda sig av det registret.

Jo, i samband med mordet på Anna Lindh.
Citera
2019-06-29, 08:11
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Har du en källa på detta? Vore intressant att se.

Håll till godo:
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/PKU-registret

Alla födda efter år 1975 är alltså registrerade.
Citera
2019-06-29, 08:41
Medlem
salvelinuss avatar
Vi sprider väl dagligen vår DNA kors och tvärs vare sig vi vill eller inte?
Tappar hår, svettas, spottar, blöder mm
Citera
2019-06-29, 08:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Cornelia92
Det är väl bra? Polisen kan använda företagens databaser för att matcha mot DNA från brottsplatser. Är bara för polisen att söka i GEDmatch. Har gått bra hittills, så får man fast lite mördare och annat skräp.

Det som kommer ske är att informationen bl.a. säljs till försäkringsbolag i form av en riskprofil så nästa gång du vill ha en försäkring får du betala fem gånger mer för att du lider större risk att drabbas av [xxx] sjukdom. Det är det absolut minsta problemet.

Det är inte kriminella du ska vara rädd för utan din egen stat. Den har mer blod på händerna än ett par gangsters i förorten.
Senast redigerad av GillJung 2019-06-29 kl. 08:57.
Citera
2019-06-29, 08:55
Medlem
goin-xxxls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salvelinus
Vi sprider väl dagligen vår DNA kors och tvärs vare sig vi vill eller inte?
Tappar hår, svettas, spottar, blöder mm
Det gör vi men vi lämnar inte en lapp med ett namn och en faktureringsadress på dessa.

Den enskilde kan begära att få sitt blodprov förstört eller anonymiserat (PKU-laboratoriet bestämmer vilket det blir). Detta görs skriftligen på en så kallad Nej-talong som finns på Biobanksverige.se [1] eller i brev som skall innehålla följande:

Eget namn och personnummer
Moderns namn och personnummer
Sjukhus man är född på och födelsedatum
Adress man vill ha bekräftelsebrevet skickat till.
Underskrift
Brevet skickas till: Stockholms Regionala Biobankscentrum, Box 4151, 141 04 Huddinge.

Själva kassationen tar cirka två månader och provet kommer inte att användas från och med den dag talongen mottagits av PKU-laboratoriet. Väljer man att ta bort sitt prov ur biobanken så är det definitivt och går inte att ångra.
Senast redigerad av goin-xxxl 2019-06-29 kl. 09:00.
Citera
2019-06-29, 09:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Antimental
Att denna tråd är idiotisk är att TS tror man kommer att använda informationen till att kränka din integritet via övervakning. Det har ingen råd eller tid med. Vad man från regeringars perspektiv vill är att förhindra terrorism och upprätthålla en välmående ekonomi. De flesta är inte terrorister.

Du måste vara den absolut mest korkade person jag någonsin sett på flashback...
Citera
2019-06-29, 09:12
Medlem
Gjorde test själv(96,2% skandinav o 3,8%finne)vilket var ganska trevligt. Åkte fast för rattonykterhet för 10 år sedan så polisen(staten) har ju redan mitt dna men håller med i sak att lämna ut så lite info som möjligt. Allt kommer att användas emot Dej.
Citera
2019-06-29, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av caca
PUK registret har funnits sen 1975, bara en lagändring ifrån och man kan göra om det till ett dna register.
Sen tycker jag vad fan spelar det för roll? Hittar man inte på något skit så har man inget och dölja. Tycker det vore bara bra om komplett dna register finns för befolkningen i landet. Våldtäktsmän, tjuvar å annat skit skulle åka dit snabbare, det är nog ingen mot och övriga, vad har vi frukta med ett dna register?
Tror även med framtidens utveckling så kommer man snabbt kunna spåra exempel en grupp med viss dna som riskerar nån sjukdom och sätta in insatser tidigt.

Pass och id-handlingar gissar jag på max 15 år så kommer dessa ha info om ens dna, bra då blir det extremt svårt ta någon annans identitet. Bästa vore en nationell databas med dna för alla som skaffar ett pass, körkort, id kort etc. dax för människan ta kontroll över vilka som finns på den här planeten. Skulle underlätta när id lösa ”Barn” dyker upp vid gränsen osv,

Så de som lämnar sitt dna till släktforskning och liknande, fortsätt med det, om sen farbror Gösta åker ditt för en våldtäkt, vem bryr sig?

Sen om dina barn barn inte håller med den totalitära regimen som styr i framtiden så har du hjälp staten att spåra och identifiera dem.

Bra jobbat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in