Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-11-06, 11:40
  #541
Medlem
GG99Slayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Fredag 21. oktober 2022 la Riksadvokat Jørn Sigurd Maurud ned påstand om at Viggo Kristiansen skulle frifinnes for drapene i Baneheia.

Det er ingen tvil.

Kommentator Hege Utstein i Dagsavisen skriver 9. august 2022 at Baneheia-saken er det verste justismordet i moderne norsk rettshistorie.

Link. https://www.dagsavisen.no/debatt/kom...tte-er-bevist/

Dagbladet har en artikkelserie kalt Baneheia: Spillet om sannheten, som beskriver sentrale detaljer fra Oslo-politiets nye avhør av både Jan Helge Andersen og Viggo Kristiansen.

Det finnes ikke en skygge av tvil rundt Viggo Kristiansens uskyld i drapene på Lene Sløgedal Paulsen (10) og Stine Sofie Sørstrønen (8) i Baneheia 19. mai 2000.

Det fantes ingen beviser mot VK da han ble dømt heller. VK ble dømt på JHAs falske og løgnfulle forklaring, et ekspertvitne som løy om dna-bevisene i saken, et annet ekspertvitne som plasserte mobilaktiviteten til VK utenfor Baneheia på gjerningstidspunktet ble ikke trodd av retten, en gjerningsmannsprofil til fordel for VK ble ikke lagt frem for retten, og, et generelt slett og mangelfullt og uærlig stykke arbeid fra Agder-politiet (ved kriminalsjef Arne Pedersen) og påtalemyndigheten.




"ingen tvil" er ganske rart formulert og jeg er ikke enig.


Dette beviset som reinvasker viggo er dette mobil sporet..

Som viser at han ikke kunne være tilstede?
En halvtime etter eller før drapene ble begått?


En halvtime som reinvasker hele fyren?


Er det sånn at de kan ta feil av draps tidspunktet eller er dem så sikre på akkurat tidpunkt?

Umulig å ta feil, med en time her å der?



Ingen tvil er værtfall ett meget rart utsagn, når den tidligere etterforskings ledelsen nekter å beklage, i tilegg mener viggo enda er skyldig?




Å nå skal kisen få 30mill?



Vet ikke om du leser dette viggo, men hadde du hatt litt selvrespekt å vært en "mann".

Hadde du gått offentlig ut å sagt: jeg var ett svin uansett på den tiden, jeg fortjener all tiden jeg har sittet i fengsel, jeg fortjener ingen penger, jeg er kun ute etter å reinvaske navnet mitt for drapene.

Hadde du sagt dette, hadde jeg faktisk hatt littegrann respekt for deg, nå not so mutch
Citera
2022-11-06, 12:51
  #542
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hambograh
Tragisk hvordan NRK fremdeles holder på med sin håpløse dekning av saken.

Forferdelig tafatt intervju med Hallgren av Fredrik Solvang, og denne «beklagelsen» til NRK virker å være er spill for galleriet, som redegjort for her:

https://journalisten.no/kan-nytt-pa-...saken-1/543511

Uforståelig at NRK, helt sikkert etter avtale med Hallgren, fremførte saken med det perspektivet. Å forsøke å ta æren for en gjenåpning man var imot … hun eier virkelig ikke skam i livet. Hege Ulstein inne på det samme og flere andre påfallende momenter her:

https://www.dagsavisen.no/debatt/kom...tter-baneheia/

Resten av media? Lite eller ingenting om dette. Så utrolig slapt.

Mediene må nå gå aktivt på og be enkeltpersoner som er ansvarlige for justismordet på Viggo Kristiansen, om å svare for seg. Til mediene. Og til det norske folk.

Jeg har tidligere linket til en artikkel i VG som ramset opp en del navn på offentlige personer involvert, og som i dag ikke vil svare mediene. Innlegg #444. VG 25.10.22

Saken kan få mer vidtrekkende konsekvenser. Eksempel. Bente Mevåg, enten hun forsettlig løy om to GM i retten, eller, om hun var så faglig inkompetent at hun trodde hun vitnet sant om to GM, så vil det kunne settes spørsmålstegn ved andre saker der Mevåg har opptrådt som ekspertvitne. Det samme gjelder de andre enkeltpersonene som var involverte. Enten var de uærlige og løy, eller, de var inkompetente og uaktsomme, uansett vil det kunne bli stilt spørsmål ved andre saker der de har vært involvert.

Som nevnt tidligere, justismordet på VK ligner en konspirasjon. Enten det er embetsverket som lyver sammen, eller, en hel rekke med inkompetente personer som har gjort grove feil på rekke og rad i samme sak, så svekker dette tilliten til alle saker der disse har vært involvert.

Justisministeren har sagt at hun ser til utlandet når hun nå skal sette ned en granskningskommisjon. Det synes fornuftig.



Citat:
Ursprungligen postat av GG99Slayer
"ingen tvil" er ganske rart formulert og jeg er ikke enig.


Dette beviset som reinvasker viggo er dette mobil sporet..

Som viser at han ikke kunne være tilstede?
En halvtime etter eller før drapene ble begått?


En halvtime som reinvasker hele fyren?


Er det sånn at de kan ta feil av draps tidspunktet eller er dem så sikre på akkurat tidpunkt?

Umulig å ta feil, med en time her å der?



Ingen tvil er værtfall ett meget rart utsagn, når den tidligere etterforskings ledelsen nekter å beklage, i tilegg mener viggo enda er skyldig?




Å nå skal kisen få 30mill?



Vet ikke om du leser dette viggo, men hadde du hatt litt selvrespekt å vært en "mann".

Hadde du gått offentlig ut å sagt: jeg var ett svin uansett på den tiden, jeg fortjener all tiden jeg har sittet i fengsel, jeg fortjener ingen penger, jeg er kun ute etter å reinvaske navnet mitt for drapene.

Hadde du sagt dette, hadde jeg faktisk hatt littegrann respekt for deg, nå not so mutch

Hvis Riksadvokaten ikke kan overbevise deg, så skal ikke gjøre noen ytterligere anstrengelser i den retningen.

Vi kan være enige om å være uenige.
Citera
2022-11-06, 23:28
  #543
Medlem
Jeg leser folk skriver t Andersen hadde trening fra militær og hadde sett på film hvordan han skulle ta liv av jentene, men under ransaking var Kristiansen i besittelse av filmer som viste grov knivdrapsvideo med kutting av struper? Han sa til flere vitner at han skulle drepe dem og han sa han likte å lure små barn fordi de var lettlurte.
Citera
2022-11-07, 15:12
  #544
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CitroenDS19
Dette er forumet der man deler identiteten til kriminelle. Det skal ikke være nødvendig å opplyse om hvorfor man ønsker å vite det. Nysgjerrighet er en helt legitim begrunnelse.

Det har du helt rett i. Var ikke klar over at man kunne dele slike opplysninger her.
Citera
2022-11-08, 10:37
  #545
Medlem
tjallabaiss avatar
Jeg synes kanskje ikke det er så veldig rart at VK blir dømt i retten, om det stemmer slik enkelte jurymedlemmer har uttalt at Mevåg i sin vitneforklaring har sagt at det var så godt som helt sikkert at det var to gjerningsmenn. Da er det jo ingen andre kanidater enn VK som GM nr 2.

At JHA sitt DNA var overalt, på og inni jentene, på åstedet, og at VK sitt DNA ikke skulle være å finne når han var den mest aktive iflg JHA, burde jo være en klar indikasjon på at noe ikke stemte med JHA sin forklaring, noe som Mevåg/politiet trolig har vært klar over.

En ting som jeg mener mangler litt i denne diskusjonen er - hvor har forsvaret til VK vært, hva har forsvarerne gjort. Hvorfor har de ikke klart å få alternative synspunkter på DNA beviset. Det er jo tydelig at Mevåg har uttalt seg langt utover det hun hadde belegg for, hvorfor har ikke forsvaret klart å avdekke dette ?

så det er et berettiget spørsmål hvorfor Mevåg uttalte seg så klart, når hun trolig ikke hadde belegg for dette. inkompetanse eller uerlighet ?

jeg har desverre ikke lest boken til Jahr, kanskje noen som har, har synspunkter på dette?
Citera
2022-11-08, 13:13
  #546
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjallabais
Jeg synes kanskje ikke det er så veldig rart at VK blir dømt i retten, om det stemmer slik enkelte jurymedlemmer har uttalt at Mevåg i sin vitneforklaring har sagt at det var så godt som helt sikkert at det var to gjerningsmenn. Da er det jo ingen andre kanidater enn VK som GM nr 2.

At JHA sitt DNA var overalt, på og inni jentene, på åstedet, og at VK sitt DNA ikke skulle være å finne når han var den mest aktive iflg JHA, burde jo være en klar indikasjon på at noe ikke stemte med JHA sin forklaring, noe som Mevåg/politiet trolig har vært klar over.

En ting som jeg mener mangler litt i denne diskusjonen er - hvor har forsvaret til VK vært, hva har forsvarerne gjort. Hvorfor har de ikke klart å få alternative synspunkter på DNA beviset. Det er jo tydelig at Mevåg har uttalt seg langt utover det hun hadde belegg for, hvorfor har ikke forsvaret klart å avdekke dette ?

så det er et berettiget spørsmål hvorfor Mevåg uttalte seg så klart, når hun trolig ikke hadde belegg for dette. inkompetanse eller uerlighet ?

jeg har desverre ikke lest boken til Jahr, kanskje noen som har, har synspunkter på dette?

Jeg har ikke lest boken til Jahr jeg heller. Men har noen tanker rundt temaet allikevel.

Det har vært en meget vanskelig, tung og tidkrevende oppgave å få frem sannheten i Baneheia-saken. En faktor er at alle som forsøkte å tale VKs sak, ble angrepet og anklaget for å ikke ta hensyn til de drepte jentenes foreldre og etterlatte. VK selv, og de som trodde VK var uskyldig, ble anklaget for å rippe opp de gamle sårene hos jentenes pårørende. Forsvar for VK ble tiet ihjel. En form for mobbing.

Om Mevåg og løgnene hennes. Konformitetskrav?

Hele "systemet", politi, påtalemyndighet, påtalemyndighetens ekspertvitner. Det eksisterte en overbevisning om at VK var skyldig.

En tenkt forklaring: Den enkelte aktør som var involvert, kan ha trodd at alle andre snakket sant, men den enkelte risikerte å velte hele saken mot VK ved å vitne den hele og fulle sannhet. Så den enkelte aktør ga litt avkall på egen integritet, og tilpasset egen forklaring for å få VK dømt. Ingen tok sjansen på å vitne 100% sannferdig av frykt for å få skylden for at VK slapp unna.

Om det skulle være noe lignende som har skjedd, så er det helt forkastelig. Og skremmende. Kan det være flere lignende saker.

Personlig tror jeg at mange involverte vet at de måtte "justere" på ting og tang, eller direkte lyve, for å få VK dømt. Nettopp derfor har gjenopptakelsen av saken til VK blitt møtt med så ekstremt sterk og langvarig motstand.
Citera
2022-11-19, 19:38
  #547
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GG99Slayer
"ingen tvil" er ganske rart formulert og jeg er ikke enig.


Dette beviset som reinvasker viggo er dette mobil sporet..

Som viser at han ikke kunne være tilstede?
En halvtime etter eller før drapene ble begått?


En halvtime som reinvasker hele fyren?


Er det sånn at de kan ta feil av draps tidspunktet eller er dem så sikre på akkurat tidpunkt?

Umulig å ta feil, med en time her å der?



Ingen tvil er værtfall ett meget rart utsagn, når den tidligere etterforskings ledelsen nekter å beklage, i tilegg mener viggo enda er skyldig?




Å nå skal kisen få 30mill?



Vet ikke om du leser dette viggo, men hadde du hatt litt selvrespekt å vært en "mann".

Hadde du gått offentlig ut å sagt: jeg var ett svin uansett på den tiden, jeg fortjener all tiden jeg har sittet i fengsel, jeg fortjener ingen penger, jeg er kun ute etter å reinvaske navnet mitt for drapene.

Hadde du sagt dette, hadde jeg faktisk hatt littegrann respekt for deg, nå not so mutch
Foreslår at du snur på problemstillingen. Det eneste som binder ham til drapene er de ville påstandene fra lystløgneren Jan Helge Andersen. Ingenting annet. Altså har aldri Viggo vært der. Husk at moren ga Viggo alibi.
Hvis Viggo har voldtatt begge, og drept den ene. Hvordan forklarer du da at det KUN er Jan Helges DNA Som er funnet inni og på BEGGE jentene, inkl sæd fra ham. Enda JHA "bare var så vidt bortpå den ene jenta UTEN EREKSJON"? Det står svart på hvitt både i JHAs politiforklaring og i dommen. Foreslår at du leser deg opp på saken.
Citera
2022-11-23, 15:08
  #548
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antiviken
Foreslår at du snur på problemstillingen. Det eneste som binder ham til drapene er de ville påstandene fra lystløgneren Jan Helge Andersen. Ingenting annet. Altså har aldri Viggo vært der. Husk at moren ga Viggo alibi.
Hvis Viggo har voldtatt begge, og drept den ene. Hvordan forklarer du da at det KUN er Jan Helges DNA Som er funnet inni og på BEGGE jentene, inkl sæd fra ham. Enda JHA "bare var så vidt bortpå den ene jenta UTEN EREKSJON"? Det står svart på hvitt både i JHAs politiforklaring og i dommen. Foreslår at du leser deg opp på saken.

Da Riksadvokat Jørn Sigurd Maurud la ned påstand om frifinnelse av Viggo Kristiansen, så oppfatter jeg det slik at forklaringen til Jan Helge Andersen er totalt underkjent.

Forklaringen er åpenbart verdiløs i dag, og forklaringen var like åpenbart verdiløs i 2000.

Andersens forklaring var ikke blitt ettergått og kvalitetssikret på normal måte, av politi og påtalemyndighet. Det er så grov svikt at det må vurderes strafferettslige følger for de enkeltpersoner som begikk helt uforklarlige og åpenbare feilslutninger. I stedet ble "de ville påstandene" fra Andersen presentert som "dokumentert sannhet" i retten. Og villedet retten. Og førte til at Viggo Kristiansen ble feilaktig dømt for drap han ikke har begått.

Riksadvokatens frifinnelse bekrefter nettopp dette. At Andersens forklaring er løgn og "ville påstander". Uten noen som helst rot i virkeligheten.
Citera
2022-12-13, 20:45
  #549
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjallabais
Jeg synes kanskje ikke det er så veldig rart at VK blir dømt i retten, om det stemmer slik enkelte jurymedlemmer har uttalt at Mevåg i sin vitneforklaring har sagt at det var så godt som helt sikkert at det var to gjerningsmenn. Da er det jo ingen andre kanidater enn VK som GM nr 2.

At JHA sitt DNA var overalt, på og inni jentene, på åstedet, og at VK sitt DNA ikke skulle være å finne når han var den mest aktive iflg JHA, burde jo være en klar indikasjon på at noe ikke stemte med JHA sin forklaring, noe som Mevåg/politiet trolig har vært klar over.

En ting som jeg mener mangler litt i denne diskusjonen er - hvor har forsvaret til VK vært, hva har forsvarerne gjort. Hvorfor har de ikke klart å få alternative synspunkter på DNA beviset. Det er jo tydelig at Mevåg har uttalt seg langt utover det hun hadde belegg for, hvorfor har ikke forsvaret klart å avdekke dette ?

så det er et berettiget spørsmål hvorfor Mevåg uttalte seg så klart, når hun trolig ikke hadde belegg for dette. inkompetanse eller uerlighet ?

jeg har desverre ikke lest boken til Jahr, kanskje noen som har, har synspunkter på dette?

VK's forsvarer i byretten drev ikke med strafferett men er visst forretningsadvokat VK ville helst hatt Staff, men politiet sa til ham at han bare jobbet i Oslo. Dermed ble det plukket ut tilfeldig lokal advokat fra telefonkatalog i stedet. Advokaten brakte mobilbeviset til saken, men var ikke dreven i rettsaken.
Citera
2022-12-13, 21:01
  #550
Medlem
[quote=GG99Slayer|82300538]

Hvordan har janhelge klart å holde styr på 2stykker sånn, alene er veldig vanskelig å forstå.
Man ser i alle andre saker, i hele verden i slike overgrep saker at "overgriperen" kun tar 1 offer..
Dette er statistikk, du finner ikke en slik sak der en overgriper har tatt 2stykker slikt.
/QUOTE]

Det punktet har vært vanskelig å forstå fordi JHAs forklaringer om dette aldri kom ut i detalj i media. Av hensyn til de pårørende.

Den ene jenta ble truet til å stå helt stille med jakke over hodet mens ugjerningen ble begått mot den andre. Dermed ville det ikke vært nødvendig med to GM, Jenta med jakka er naturligvis livredd, og våger ikke gjøre noe av frykt for at venninna skal bli drept.
Citera
2022-12-15, 10:08
  #551
Medlem
I dag blir Viggo frikjent fullstendig for Baneheiamordene.
__________________
Senast redigerad av Antiviken 2022-12-15 kl. 10:13.
Citera
2022-12-15, 19:31
  #552
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GG99Slayer
"ingen tvil" er ganske rart formulert og jeg er ikke enig.


Dette beviset som reinvasker viggo er dette mobil sporet..

Som viser at han ikke kunne være tilstede?
En halvtime etter eller før drapene ble begått?


En halvtime som reinvasker hele fyren?


Er det sånn at de kan ta feil av draps tidspunktet eller er dem så sikre på akkurat tidpunkt?

Umulig å ta feil, med en time her å der?



Ingen tvil er værtfall ett meget rart utsagn, når den tidligere etterforskings ledelsen nekter å beklage, i tilegg mener viggo enda er skyldig?




Å nå skal kisen få 30mill?



Vet ikke om du leser dette viggo, men hadde du hatt litt selvrespekt å vært en "mann".

Hadde du gått offentlig ut å sagt: jeg var ett svin uansett på den tiden, jeg fortjener all tiden jeg har sittet i fengsel, jeg fortjener ingen penger, jeg er kun ute etter å reinvaske navnet mitt for drapene.

Hadde du sagt dette, hadde jeg faktisk hatt littegrann respekt for deg, nå not so mutch
Spesialister kunne heller ikke utelukke at den slo inn på basestasjon osv, det er avhengig av værforhold, det er ikke et 100% bevis den ene eller andre retningen. De løy i avhør begge to, de husket lite hva som hadde skjedd på den tiden. Selv om Viggo muligens ikke gjorde selve overgrepene, er det ikke umulig at han har medvirket, at JHA og VK snakket om å gjøre det i forkant, jeg tror det, men tro holder ikke i retten
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback