2011-10-24, 21:30
Medlem
Cleptos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av engl
Freud - mannen som tog en spegel för ett fönster.

http://www.vof.se/folkvett/20024var-freud-vetenskapsman
Och vad bidrar du med i tråden? Eller vill du spela smart när du länkar till VoF.
Har du någon länk vad de säger om Behaviourismen, eller Maslows behovstrappa? Maslow sa att bara 2% når behovet av självförverkligande. En av de som har gjort det är bl.a Einstein och Abraham Lincoln. Hans favoritfysiker och president.
Nu säger jag inte att kritik är dåligt men det kan du ta någon annanstans.
Citera
2011-10-24, 22:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Clepto
Är det bara jag eller har ni fel när ni säger undermedvetna?
Jag säger det omedvetna. Undermedvetna förknippar jag med det förmedvetna.
Det lär ju syfta till samma begrepp. Men om man smakar på ordet så låter det logiskt. Under-medvetna. Under det medvetna. Där samlas alla hemskheter som den medvetna tankeprocessen filtrerar bort.
Citera
2011-10-25, 08:44
Medlem
Citat:
Och vad bidrar du med i tråden? Eller vill du spela smart när du länkar till VoF.
Har du någon länk vad de säger om Behaviourismen, eller Maslows behovstrappa? Maslow sa att bara 2% når behovet av självförverkligande. En av de som har gjort det är bl.a Einstein och Abraham Lincoln. Hans favoritfysiker och president.
Nu säger jag inte att kritik är dåligt men det kan du ta någon annanstans.
Jepp, jag försökte spela smart, u got me. Vad jag ville ha sagt är att Freud inte framlade några vetenskapliga teorier i strikt bemärkelse. Hans teorier är felaktiga. Resultat som stödjer hans teorier är fabricerade. Et cetera! Med detta faktum i åtanke anser jag det onödigt att ens diskutera Freuds teorier i sådant syfte att försöka lära sig. Att diskutera den gamla psykoanalysen för dess experimentella värde är väl mer okej.

Vad gäller Maslow så har inte heller hans teorier det helt torrt bakom öronen. Maslows teorier har också blivit tämligen söndersågade. Men som vanligt här på flashback så bryr man sig inte om något är korrekt eller inte. Personers subjektiva tyckande väger såklart tyngre
Citera
2011-10-25, 11:27
Medlem
Citat:
Är det bara jag eller har ni fel när ni säger undermedvetna?
Jag säger det omedvetna. Undermedvetna förknippar jag med det förmedvetna.

det förmedvetna har jag inte superbra koll på, men det undermedvetna är det freudianska uttrycket för den del av oss som vi av olika anledningar trycker bort. omedvetet är något helt annat. vi har många omedvetna kognitiva och fysiologiska processer som pågår hela tiden, de kallas omedvetna för att vi inte är medvetna om att det sker, tillexempel betingning kan ske omedvetet.
det är däremot svårt att definera det omedvetna, eftersom det ännu inte finns en helt fullgod förklaring på vad medvetande är. om du är intresserad av att se exempel kan jag länka dig en föreläsning om detta.
Citera
2011-10-25, 12:32
Medlem
ser nu hur klumpigt jag skrev mitt förra inlägg, nyvaken är inte mitt klipskaste tillstånd. och nu har det gått för länge för att kunna editera så här är ett förtydligande:

det undermedvetna är det freudianska uttrycket för den del av oss som vi av olika anledningar trycker bort. hur/om "omedvetet" ingår i den psykodynamiska läran är jag inte helt 100% säker på, men när man generellt pratar om det omedvetna inom psykologi är något helt annat. vi har många omedvetna kognitiva och psyko-fysiologiska processer som pågår hela tiden, de kallas omedvetna för att vi inte är medvetna om att det sker, tillexempel betingning kan ske omedvetet.

eftersom det ännu inte finns en helt fullgod förklaring på vad medvetande är, är det också ganska svårt att definera exakt vad det omedvetna är.

om du är intresserad kan jag länka dig en föreläsning om medvetande från en psykologikurs jag läser just nu. jag har inte blivit mer på det klara om vad medvetande är efter den eftersom ingen egentligen vet exakt vad medvetande är, utan det är i dagsläget fortfarande mer en filosofisk än vetenskaplig fråga.

och så skriver jag en note to self att i framtiden dricka morgonkaffe INNAN jag börjar härja på flashback.
Citera
2011-10-25, 20:22
Medlem
Joangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mollan
Är inte det Jung?

Vad jag har förstått så är Freuds psykoanalys baserad på det undermetvetna ja, men också på att gå tillbaka till barndomen där han menar all psykisk obalans har sitt ursprung. Psykoanalys är både kostsamt och långdraget, tar flera år eller till och med en livstid. Vanlig terapi behöver inte fokusera lika mycket på barndomen, det undermedvetna eller vara länge. Finns väldigt många olika inriktningar.

Kanske det, men Freud trodde ju att allt i drömmarna var symboler för våra sexuella begär på något vis. De begär som vi inte vågar visa eller erkänna i den verkliga världen visas istället i våra drömmar enligt Freud.
Citera
2012-06-23, 07:33
Medlem
http://sv.wikipedia.org/wiki/Psykosexuell_utvecklingsteori
Citera
2012-06-24, 06:07
Medlem
Överklassnöje.
Citera
2012-06-24, 14:01
Medlem
Kan vara bra för skådisar
Citera
2012-06-24, 17:31
Medlem
Ja nu har jag gått i analys och vet varför men symtomen är kvar.
Oftast blir det så.
Mer en livsstil som att spela golf eller samla på barn som kändisar gör,
eller blir buddister.
Citera
2017-04-09, 13:58
Medlem
LivingOnlyOnces avatar
Podd om Freud.

http://www.bildningspodden.se/avsnitt/17-sigmund-freud/
Citera
2017-10-01, 15:49
Medlem
Hans idéer gäller inte längre.
Den dog efter Margit Norell sekten samt annat.
Barndomen kan tolkas hursomhelst och det kommer väldigt konstiga slutsatser eller så bestämmer analytikern över ditt känsloliv .
Så ska det vara fast du tycker annat.
Jag plågades i flera år av barndomsrotande där psykologen drog helflummiga slutsatser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in