• 1
  • 2
2019-06-18, 10:12
Medlem
Vad?
För 3 år sedan sålde jag en bostad i Malmö. Jag gick plus 400 000 kr ungefär.

Under loppet av ett år gled jag oväntat in i en utmattning och depression, vilket resulterade i ökad konsumtion och spelberoende. Jag spelade bort allt och mer än så.

Varför?
Okej, så den här tråden skapar jag för att få lite överblick på min rutinerade ekonomi. Hoppas kunna hjälpa andra i framtiden dessutom.

Nu?
Så här 3 år senare är jag på banan. Avstängd genom spelpaus och ur både depression och utmattning. Jag har ett totalt privatlån på 200 000 kr, vilket enligt kalkyl är fullt återbetalt om 12 månader.

Förutsättningar
Lön: 41 000 kr / mån
Sparkonto: 20 000 kr
Utgifter: 12 000 kr / månad (hyra, räkningar, mat)
Amortering: 10 000 - 15 000 kr / mån

Ålder: 32

Frågeställningar
1. Kommer jag komma upp på banan och komma ikapp livet?
2. Hur mycket "borde" jag ha sparat/investerat i min ålder för att vara redo för familj, hus etc. ?
3. Några tips för att detta ska gå så smidigt som möjligt och att jag ska kunna lägga det här bakom mig?

Tack!
Senast redigerad av Fotbad 2019-06-18 kl. 10:15.
Citera
2019-06-18, 10:19
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Självklart kan du komma ikapp livet. I synnerhet när lånet är betalt om ett år.

Det jag reagerar över är att du har stora levnadskostnader - 12000 kr/månad. Det borde rimligtvis under det år som återstår av lånet, dvs de månader du måste amortera massor, vara möjligt att dra ner på dina kostnader på mat etc.
Citera
2019-06-18, 10:19
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fotbad
Vad?

Under loppet av ett år gled jag oväntat in i en utmattning och depression, vilket resulterade i ökad konsumtion och spelberoende. Jag spelade bort allt och mer än så.

Varför?
Okej, så den här tråden skapar jag för att få lite överblick på min rutinerade ekonomi. Hoppas kunna hjälpa andra i framtiden dessutom.

Nu?
Så här 3 år senare är jag på banan. Avstängd genom spelpaus och ur både depression och utmattning. Jag har ett totalt privatlån på 200 000 kr, vilket enligt kalkyl är fullt återbetalt om 12 månader.

Förutsättningar

Frågeställningar
2. Hur mycket "borde" jag ha sparat/investerat i min ålder för att vara redo för familj, hus etc. ?
3. Några tips för att detta ska gå så smidigt som möjligt och att jag ska kunna lägga det här bakom mig?

Tack!

Du har en bra lön, helt OK utgifter, bra amortering, ett litet sparande och lån på under halva din bruttoårsinkomst. Det ser ju jättefint ut, bra jobbat att du tagit dig ur ditt beroende och verkligen kommit på upp banan igen!

Bor du i hyresrätt idag, efter försäljningen för några år sedan? Om du fortsätter din "spartakt" på 10-15 tkr/mån har du snart betalat av lånat och sedan sparat ihop en bra slant! Vill du bli av med lånet ännu snabbare och sedan spara ihop ett bra sparkonto ännu snabbare kan du se över din utgifter. Jag antar att en stor del av de 12 000 kr per månad är hyra för din hyresrätt? Har du förstahandskontrakt? Bor du kvar i Malmö?
Citera
2019-06-18, 10:22
Medlem
Citat:
Vad?

Varför?

Nu?

Förutsättningar

Frågeställningar

Tack!

Förstår inte riktigt. Du verkar ju ha klarat det där bra och ser ut att ha allt under ordning. Är väl bara och köra på. Du ligger bra till.
Citera
2019-06-18, 10:31
Medlem
"Jag har ett totalt privatlån på 200 000 kr, vilket enligt kalkyl är fullt återbetalt om 12 månader."

Om du betalar av 10-15 per månad, så är du inte av med lånet om 12 månader.....
Citera
2019-06-18, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
"Jag har ett totalt privatlån på 200 000 kr, vilket enligt kalkyl är fullt återbetalt om 12 månader."

Om du betalar av 10-15 per månad, så är du inte av med lånet om 12 månader.....

Tack för svar och bra poäng! Jag kommer dock betala mer vissa månader pga. bonusutdelning av lön osv. Men i runda slänga 10-15 000 kr / månad och sedan extra under vissa månader.
Citera
2019-06-18, 10:52
Medlem
Använd denna trista erfarenhet som orsak till att ändra något annat i ditt liv. Kanske något delvis eller helt orelaterat som du vet är bra att börja, eller sluta med.
Då har du skapat något positivt ur det negativa.
Citera
2019-06-18, 11:11
Medlem
Stones avatar
Jag ser det som du redan är ute ur din knipa. Folk som inte ordnat upp det som du har sitter i knipan. Du klarar dig. 32 år är ingen ålder. Sen spela aldrig mer, även om du har allt på det torra.
Citera
2019-06-18, 11:48
Medlem
Strongmanx2s avatar
Jag blir rent utav förbannad när jag läser sådana här trådstartar.
Vad exakt är det som är ruinerat för dig? Att du spelat bort din fastighetsvinst på 400k?

Du har en bra stabil lön, en jävligt hög amortering och kort återbetalningstid.

Du skriver ju själv att du kommer vara skuldfri på ca 1år, vad är det vi ska hjälpa dig med mer än allmänna råd om att försöka släppa det som skedde för 3år sedan?

Börja träna, fiska, lär älska dig själv etc.

Det är bara att gratulera att du lyckats sluta spela och att du är på banan igen, men du vet inte innebörden av "ruinerad ekonomi".
Citera
2019-06-18, 11:59
Medlem
Citat:
Vad?

Varför?

Nu?

Förutsättningar

Frågeställningar

Tack!
41 tusen netto?
Citera
2019-06-18, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
41 tusen netto?

Brutto. Tack för svar!
Citera
2019-06-18, 12:10
Medlem
Grollarens avatar
Varför sparar du istället för att betala av privatlånet först?
Låter mer som en skryttråd än en fråga i mina öron.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in