Citat:
Ursprungligen postat av
Grollaren
Jaha.
Men du betalar ju kostnader för ditt lån som indirekt tuggar på ditt sparkapital.
Istället för att skänka de pengarna till dem som lånat ut pengarna är det väl bättre att betala lånet först och behålla pengarna själv?
Vad exakt var det du inte förstod i hans inlägg? En vuxen människa behöver en buffert precis som CC skrev, och den halva månadslön TS stoppat undan är uppenbarligen alldeles för liten givet de utgifter han uppger. Det är fan så mycket viktigare att han har pengar att kunna fortsätta betala sina amorteringar i händelse av sjukdom, arbetslöshet osv. än att han undviker att betala några tusen för mycket i ränta.
Med det sagt: ts, du har redan styrt upp din ekonomi och tjänar extremt bra med tanke på din ålder och att du bor i Skandinaviens fattigaste stad, så jag undrar nog också vad exakt det är du vill ha hjälp med här? Ditt problem är ju att du är en spelmissbrukare, villket du nog får ta med psykvården. Som uppvuxen med en patologisk speltorsk till förälder menar jag inte att låta tarvlig, men tillåt mig blygsamt flagga för att det förr eller senare kommer blåsa motvind i din tillvaro igen och om inte du tagit ett par rejäla kliv på självrannsakelsens smala stig så kommer du göra bort dig igen. Men det är OT.
Hoppas det löser sig för dig
Edit
Citat:
Ursprungligen postat av
CC75
Absolut men en buffert är alltid bra att ha för att slippa ta ännu sämre lån ifall något oväntat händer.
TS har ganska hög månadskostnad (12 tkr). Med en buffert på 40 tkr kan han klara sig runt 2½ månad på sin buffert. Min åsikt är att man alltid bör ha minst 3 månads löner hyfsat lättillgängligt eller åtminstone så länge som F-kassans handläggningstider är (vilket jag erkänner att jag inte har någon aning om men man hör ofta hur långa de är).
Den extra kostnad som han får pga sin buffert (jämfört med att betala av lånet) kan ses som en slags "försäkringskostnad".
// CC
Hade inte sett ditt svar när jag skrev.
Tre månader är rimligt.
TS lär ha haft färsk kontakt med FK i närtid om han varit sjukskriven för utmattningssyndrom, när jag gjorde min egen insats i den ligan för några år sen fick jag vänta två månader på FK.
Det kan också vara värt att tänka på att försäkringsbolagen (jag hade en privat sjukförsäkring som gav lite pengar) inte betalar ut några försäkringspengar förrän efter FK fattat beslut om sjukpenning, så - det var i alla fall min erfarenhet - man bör inte gå runt och tro att man inte är beroende av det allmänna sjukförsäkringssystemet och dess handläggning även om man har andra försäkringslösningar privat eller genom arbetsgivaren.
Bor man i hyresrätt gör det detsamma om man får pengar retroaktivt om man bommar att betala (hela) hyran t ex.