2019-06-18, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Varför sparar du istället för att betala av privatlånet först?
Låter mer som en skryttråd än en fråga i mina öron.
20 tusen sparat låter ju inte precis som skryt
Citera
2019-06-18, 12:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fotbad
Tack för svar och bra poäng! Jag kommer dock betala mer vissa månader pga. bonusutdelning av lön osv. Men i runda slänga 10-15 000 kr / månad och sedan extra under vissa månader.
Äre int så att du hittar på här litt........Egentligen så äru ett fetto som aldrig tar dig ut, förutom på kvällen näru smyger till Coop/Ica å köper ännu mer av ditt fett beroende dritt, slikt chips/cola å godis påsarna fulla.
Citera
2019-06-18, 13:03
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Varför sparar du istället för att betala av privatlånet först?
Låter mer som en skryttråd än en fråga i mina öron.

Även om man har skulder är en buffert alltid bra att ha. I TS fall hade jag t.o.m. rekommenderat det dubbla.

// CC
Citera
2019-06-18, 13:05
Medlem
CC75s avatar
Hur gammal är du Fotbad?

// CC
Citera
2019-06-18, 13:06
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Även om man har skulder är en buffert alltid bra att ha. I TS fall hade jag t.o.m. rekommenderat det dubbla.

// CC

Jaha.
Men du betalar ju kostnader för ditt lån som indirekt tuggar på ditt sparkapital.
Istället för att skänka de pengarna till dem som lånat ut pengarna är det väl bättre att betala lånet först och behålla pengarna själv?
Citera
2019-06-18, 13:12
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Jaha.
Men du betalar ju kostnader för ditt lån som indirekt tuggar på ditt sparkapital.
Istället för att skänka de pengarna till dem som lånat ut pengarna är det väl bättre att betala lånet först och behålla pengarna själv?

Absolut men en buffert är alltid bra att ha för att slippa ta ännu sämre lån ifall något oväntat händer.
TS har ganska hög månadskostnad (12 tkr). Med en buffert på 40 tkr kan han klara sig runt 2½ månad på sin buffert. Min åsikt är att man alltid bör ha minst 3 månads löner hyfsat lättillgängligt eller åtminstone så länge som F-kassans handläggningstider är (vilket jag erkänner att jag inte har någon aning om men man hör ofta hur långa de är).

Den extra kostnad som han får pga sin buffert (jämfört med att betala av lånet) kan ses som en slags "försäkringskostnad".

// CC
Citera
2019-06-18, 13:15
Medlem
Citat:
Brutto. Tack för svar!

Hur mycket får du ut netto?

Har du varit i kontakt med någon bank för att baka ihop dåliga lån?

Edit: hur mycket går till räntor varje månad?
Senast redigerad av gakka 2019-06-18 kl. 13:16. Anledning: Tillägg
Citera
2019-06-18, 13:32
Medlem
polseks avatar
Citat:
Jaha.

Vad exakt var det du inte förstod i hans inlägg? En vuxen människa behöver en buffert precis som CC skrev, och den halva månadslön TS stoppat undan är uppenbarligen alldeles för liten givet de utgifter han uppger. Det är fan så mycket viktigare att han har pengar att kunna fortsätta betala sina amorteringar i händelse av sjukdom, arbetslöshet osv. än att han undviker att betala några tusen för mycket i ränta.

Med det sagt: ts, du har redan styrt upp din ekonomi och tjänar extremt bra med tanke på din ålder och att du bor i Skandinaviens fattigaste stad, så jag undrar nog också vad exakt det är du vill ha hjälp med här? Ditt problem är ju att du är en spelmissbrukare, villket du nog får ta med psykvården. Som uppvuxen med en patologisk speltorsk till förälder menar jag inte att låta tarvlig, men tillåt mig blygsamt flagga för att det förr eller senare kommer blåsa motvind i din tillvaro igen och om inte du tagit ett par rejäla kliv på självrannsakelsens smala stig så kommer du göra bort dig igen. Men det är OT.
Hoppas det löser sig för dig
Edit

Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Absolut men en buffert är alltid bra att ha för att slippa ta ännu sämre lån ifall något oväntat händer.
TS har ganska hög månadskostnad (12 tkr). Med en buffert på 40 tkr kan han klara sig runt 2½ månad på sin buffert. Min åsikt är att man alltid bör ha minst 3 månads löner hyfsat lättillgängligt eller åtminstone så länge som F-kassans handläggningstider är (vilket jag erkänner att jag inte har någon aning om men man hör ofta hur långa de är).

Den extra kostnad som han får pga sin buffert (jämfört med att betala av lånet) kan ses som en slags "försäkringskostnad".

// CC

Hade inte sett ditt svar när jag skrev.
Tre månader är rimligt.
TS lär ha haft färsk kontakt med FK i närtid om han varit sjukskriven för utmattningssyndrom, när jag gjorde min egen insats i den ligan för några år sen fick jag vänta två månader på FK.

Det kan också vara värt att tänka på att försäkringsbolagen (jag hade en privat sjukförsäkring som gav lite pengar) inte betalar ut några försäkringspengar förrän efter FK fattat beslut om sjukpenning, så - det var i alla fall min erfarenhet - man bör inte gå runt och tro att man inte är beroende av det allmänna sjukförsäkringssystemet och dess handläggning även om man har andra försäkringslösningar privat eller genom arbetsgivaren.
Bor man i hyresrätt gör det detsamma om man får pengar retroaktivt om man bommar att betala (hela) hyran t ex.
Senast redigerad av polsek 2019-06-18 kl. 13:41.
Citera
2019-06-18, 14:41
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Du skall ta all lärdom du kan av detta. Det är delar av din personlighet som har skapat detta. Genom att ta fullt ansvar för ditt liv (dvs handlingar, känslor, tankar osv) så kommer du bli en helt ny människa. Nyttja situationen.
Citera
2019-06-18, 14:53
Medlem
Du har redan gjort allt jobb själv! Du behöver inte vår hjälp. Otroligt bra gjort att kämpa sig ur dålig mående och ekonomiska sitsen, tycker du bara ska fortsätta på samma sätt.

Försök att satsa på att förebygga mer psykisk ohälsa genom motion, vara osocial osv.
Citera
2019-06-18, 20:03
Medlem
johnny_viciouss avatar
Citat:
Frågeställningar
1. Kommer jag komma upp på banan och komma ikapp livet?
2. Hur mycket "borde" jag ha sparat/investerat i min ålder för att vara redo för familj, hus etc. ?
3. Några tips för att detta ska gå så smidigt som möjligt och att jag ska kunna lägga det här bakom mig?
1. Det har du redan gjort.
2. I Malmöområdet - mellan 300 000-500 000 så du kan köpa något vettigt boende utanför stan. För att skaffa familj behöver man inte ha mycket till buffert egentligen, men fast jobb, stabil ekonomi och tryggt boende är ju någon slags grundpremiss kan jag tycka.
3. Bor du i bostadsrätt eller hus nu? Se om du kan få en ny värdering, skriv upp lånet och betala av din skuld.
Citera
2019-06-18, 20:11
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Vad?
För 3 år sedan sålde jag en bostad i Malmö. Jag gick plus 400 000 kr ungefär.

Under loppet av ett år gled jag oväntat in i en utmattning och depression, vilket resulterade i ökad konsumtion och spelberoende. Jag spelade bort allt och mer än så.

Varför?
Okej, så den här tråden skapar jag för att få lite överblick på min rutinerade ekonomi. Hoppas kunna hjälpa andra i framtiden dessutom.

Nu?
Så här 3 år senare är jag på banan. Avstängd genom spelpaus och ur både depression och utmattning. Jag har ett totalt privatlån på 200 000 kr, vilket enligt kalkyl är fullt återbetalt om 12 månader.

Förutsättningar
Lön: 41 000 kr / mån
Sparkonto: 20 000 kr
Utgifter: 12 000 kr / månad (hyra, räkningar, mat)
Amortering: 10 000 - 15 000 kr / mån

Ålder: 32

Frågeställningar
1. Kommer jag komma upp på banan och komma ikapp livet?
2. Hur mycket "borde" jag ha sparat/investerat i min ålder för att vara redo för familj, hus etc. ?
3. Några tips för att detta ska gå så smidigt som möjligt och att jag ska kunna lägga det här bakom mig?

Tack!

Ålder? 64 år? I så fall bör du se till att betala av lånet innan du går i pension.

Är du ung så betala tillbaks lånet på ett år och börja aedan månadspara lämpligt belopp i aktier och spela aldrig mer!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in