2019-06-17, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Kp en liten men vlplanerad bra stuga och hyr ut. Dr har du avkastning hela livet och dina ungar sen. Skattefri inkomst r den bsta.
Hyr man ut hus som privatperson s fr man gra 40000:- kronor i avdrag per r, oavsett vilka utgifter man har..
Citera
2019-06-17, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av messiasibid
Bra att du investerar i indexfonder. Dock skulle jag avrda att investera frmst i Sverige med indexfonderna. Det r faktiskt ett klassiskt misstag s pass att det ftt namnet "home biasis" i endel bcker. Diversifiering r A-0, men framfr allt s r det mrkligt att ha s stor andel i ett s litet land som Sverige. Lite som att man skulle ha 60% investerat i sg Schweiz. Varfr just Schweiz eller rttare sagt hr varfr just Sverige? Jag skulle rekommendera dig att minska din andel i Sverige och sprida ut det mer.

Edit: Det knns sklart tryggt att investera i ett land som man bor i. Men det har vldigt lite att gra med hur avkastningen kommer bli framver p den marknaden.
Fast alla stora svenska bolag har ju sin strsta inkomet frn andra lnder n sverige.. s det du skriver stmmer inte
Citera
2019-06-17, 07:48
Medlem
mespingvins avatar
50% global
50% Sverige fr att bli av med valutarisken I globalfonden.

Kp antingen Nordnet Superfond 0% avgift eller SEB Sverigeindex 0.25% avgift som fljer alla cirkus 300 bolag p Stockholmsbrsen.
Citera
2019-06-17, 07:58
Medlem
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Hyr man ut hus som privatperson s fr man gra 40000:- kronor i avdrag per r, oavsett vilka utgifter man har..

Men sjlvklart i hela helvetet deklarerar man inte inkomsten ht. Ska du tjna pengar med s lite som 200tkr i startkapital mste du skita i staten!
Citera
2019-06-17, 08:29
Medlem
Citat:
Men sjlvklart i hela helvetet deklarerar man inte inkomsten ht. Ska du tjna pengar med s lite som 200tkr i startkapital mste du skita i staten!
Jag gr allt enligt regelboken.. och s gr det bra ox... tnk om du hyr ut svart och de frdrvar hela kken.. hur skall du kunna krva ersttning frn hyresgster som inte finns?
Citera
2019-06-17, 11:36
Medlem
Citat:
Jag gr allt enligt regelboken.. och s gr det bra ox... tnk om du hyr ut svart och de frdrvar hela kken.. hur skall du kunna krva ersttning frn hyresgster som inte finns?
Du menar att staten skulle hoppa in och erstta din stuga bara fr att du betalat skatt?

Din hyresgst kommer ej ha rd att betala den utdmda ersttningen, och du fr acceptera att du blivit knullad av hyresgsten, staten och rttssamhllet.
S frstr ej hur det avgr om man betalat in sin skatt? Eller missar jag ngot? Du kommer ju bli knullad oavsett i en sn situation, man lser det igenom att inte vara en feg jvla drrmatta och hlla kontrollen ver sina investeringar s det inte hnder.

Skulle det hnda kan man nd krva folk p ersttning direkt, vilket antagligen r den vg jag tagit om jag haft s sumpiga gster d den rttsliga uppenbarligen bara skulle vara ett slseri med tid och pengar.
Citera
2019-06-17, 12:26
Medlem
YP4XQs avatar
Citat:

Vad menar du.. Man fr ju hyra ut som privatperson och redovisa det ret efter i deklarationen. Har inget hnt s deklarerar du inte hyresgsten, till exempel. Finns hundra variabler o ta hnsyn till s klart ja. Men klart man gr det svart.
Citera
2019-06-17, 12:32
Medlem
OHSCHNAPs avatar
Citat:

Hller med om att man sover bttre av att gra allt enligt regelboken men detta problem r i princip icke-existerande om man:

1. Inte hyr ut till vem som helst utan gr valet av hyresgst till en gedigen process,
2. Krver deposition som skalar med kostnaden och underhllet fr objektet.

Men om det skulle vara s att man hyr ut till ngon som gr skador som inte kan tckas av depositionen s har man frmodligen brustit i antingen 1) eller 2), eller haft rejlt med otur. D sitter man sklart i skiten. Ett alternativ r att gra ett frskringsbedrgeri och ta en del av hyran svart och ha sjlva uthyrningen vit men under fribeloppet.
Citera
2019-06-17, 12:52
Bannlyst
t inte ute kp billiga rvaror och laga mat sjlv
Citera
2019-06-18, 11:41
Medlem
Citat:
Vad menar du.. Man fr ju hyra ut som privatperson och redovisa det ret efter i deklarationen. Har inget hnt s deklarerar du inte hyresgsten, till exempel. Finns hundra variabler o ta hnsyn till s klart ja. Men klart man gr det svart.
r du osker s tar det dig 2 minuter att finna infon hos skatteverket.. det r som jag skrev.
Citera
2019-06-18, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myztico
Du menar att staten skulle hoppa in och erstta din stuga bara fr att du betalat skatt?

Din hyresgst kommer ej ha rd att betala den utdmda ersttningen, och du fr acceptera att du blivit knullad av hyresgsten, staten och rttssamhllet.
S frstr ej hur det avgr om man betalat in sin skatt? Eller missar jag ngot? Du kommer ju bli knullad oavsett i en sn situation, man lser det igenom att inte vara en feg jvla drrmatta och hlla kontrollen ver sina investeringar s det inte hnder.

Skulle det hnda kan man nd krva folk p ersttning direkt, vilket antagligen r den vg jag tagit om jag haft s sumpiga gster d den rttsliga uppenbarligen bara skulle vara ett slseri med tid och pengar.
Skall du ringa snuten och polisanmla hyresgsten som inte finns om han frdrvar hela hyresrtten?
Jag fljer regelboken, har aldrig haft ngra problem med vare sig hyresgster eller annat.
Citera
2019-06-18, 11:46
Medlem
O
Citat:
Ursprungligen postat av OHSCHNAP
Hller med om att man sover bttre av att gra allt enligt regelboken men detta problem r i princip icke-existerande om man:

1. Inte hyr ut till vem som helst utan gr valet av hyresgst till en gedigen process,
2. Krver deposition som skalar med kostnaden och underhllet fr objektet.

Men om det skulle vara s att man hyr ut till ngon som gr skador som inte kan tckas av depositionen s har man frmodligen brustit i antingen 1) eller 2), eller haft rejlt med otur. D sitter man sklart i skiten. Ett alternativ r att gra ett frskringsbedrgeri och ta en del av hyran svart och ha sjlva uthyrningen vit men under fribeloppet.
Otur skapar man sjlv
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in