2019-06-17, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Köp en liten men välplanerad bra stuga och hyr ut. Där har du avkastning hela livet och dina ungar sen. Skattefri inkomst är den bästa.
Hyr man ut hus som privatperson så får man göra 40000:- kronor i avdrag per år, oavsett vilka utgifter man har..
Citera
2019-06-17, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av messiasibid
Bra att du investerar i indexfonder. Dock skulle jag avråda att investera främst i Sverige med indexfonderna. Det är faktiskt ett klassiskt misstag så pass att det fått namnet "home biasis" i endel böcker. Diversifiering är A-0, men framför allt så är det märkligt att ha så stor andel i ett så litet land som Sverige. Lite som att man skulle ha 60% investerat i säg Schweiz. Varför just Schweiz eller rättare sagt här varför just Sverige? Jag skulle rekommendera dig att minska din andel i Sverige och sprida ut det mer.

Edit: Det känns såklart tryggt att investera i ett land som man bor i. Men det har väldigt lite att göra med hur avkastningen kommer bli framöver på den marknaden.
Fast alla stora svenska bolag har ju sin största inkomet från andra länder än sverige.. så det du skriver stämmer inte
Citera
2019-06-17, 07:48
Medlem
mespingvins avatar
50% global
50% Sverige för att bli av med valutarisken I globalfonden.

Köp antingen Nordnet Superfond 0% avgift eller SEB Sverigeindex 0.25% avgift som följer alla cirkus 300 bolag på Stockholmsbörsen.
Citera
2019-06-17, 07:58
Medlem
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Hyr man ut hus som privatperson så får man göra 40000:- kronor i avdrag per år, oavsett vilka utgifter man har..

Men självklart i hela helvetet deklarerar man inte inkomsten öht. Ska du tjäna pengar med så lite som 200tkr i startkapital måste du skita i staten!
Citera
2019-06-17, 08:29
Medlem
Citat:
Men självklart i hela helvetet deklarerar man inte inkomsten öht. Ska du tjäna pengar med så lite som 200tkr i startkapital måste du skita i staten!
Jag gör allt enligt regelboken.. och så går det bra oxå... tänk om du hyr ut svart och de fördärvar hela kåken.. hur skall du kunna kräva ersättning från hyresgäster som inte finns?
Citera
2019-06-17, 11:36
Medlem
Citat:
Jag gör allt enligt regelboken.. och så går det bra oxå... tänk om du hyr ut svart och de fördärvar hela kåken.. hur skall du kunna kräva ersättning från hyresgäster som inte finns?
Du menar att staten skulle hoppa in och ersätta din stuga bara för att du betalat skatt?

Din hyresgäst kommer ej ha råd att betala den utdömda ersättningen, och du får acceptera att du blivit knullad av hyresgästen, staten och rättssamhället.
Så förstår ej hur det avgör om man betalat in sin skatt? Eller missar jag något? Du kommer ju bli knullad oavsett i en sån situation, man löser det igenom att inte vara en feg jävla dörrmatta och hålla kontrollen över sina investeringar så det inte händer.

Skulle det hända kan man ändå kräva folk på ersättning direkt, vilket antagligen är den väg jag tagit om jag haft så sumpiga gäster då den rättsliga uppenbarligen bara skulle vara ett slöseri med tid och pengar.
Citera
2019-06-17, 12:26
Medlem
YP4XQs avatar
Citat:

Vad menar du.. Man får ju hyra ut som privatperson och redovisa det året efter i deklarationen. Har inget hänt så deklarerar du inte hyresgästen, till exempel. Finns hundra variabler o ta hänsyn till så klart ja. Men klart man gör det svart.
Citera
2019-06-17, 12:32
Medlem
OHSCHNAPs avatar
Citat:

Håller med om att man sover bättre av att göra allt enligt regelboken men detta problem är i princip icke-existerande om man:

1. Inte hyr ut till vem som helst utan gör valet av hyresgäst till en gedigen process,
2. Kräver deposition som skalar med kostnaden och underhållet för objektet.

Men om det skulle vara så att man hyr ut till någon som gör skador som inte kan täckas av depositionen så har man förmodligen brustit i antingen 1) eller 2), eller haft rejält med otur. Då sitter man såklart i skiten. Ett alternativ är att göra ett försäkringsbedrägeri och ta en del av hyran svart och ha själva uthyrningen vit men under fribeloppet.
Citera
2019-06-17, 12:52
Bannlyst
ät inte ute köp billiga råvaror och laga mat själv
Citera
2019-06-18, 11:41
Medlem
Citat:
Vad menar du.. Man får ju hyra ut som privatperson och redovisa det året efter i deklarationen. Har inget hänt så deklarerar du inte hyresgästen, till exempel. Finns hundra variabler o ta hänsyn till så klart ja. Men klart man gör det svart.
är du osäker så tar det dig 2 minuter att finna infon hos skatteverket.. det är som jag skrev.
Citera
2019-06-18, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myztico
Du menar att staten skulle hoppa in och ersätta din stuga bara för att du betalat skatt?

Din hyresgäst kommer ej ha råd att betala den utdömda ersättningen, och du får acceptera att du blivit knullad av hyresgästen, staten och rättssamhället.
Så förstår ej hur det avgör om man betalat in sin skatt? Eller missar jag något? Du kommer ju bli knullad oavsett i en sån situation, man löser det igenom att inte vara en feg jävla dörrmatta och hålla kontrollen över sina investeringar så det inte händer.

Skulle det hända kan man ändå kräva folk på ersättning direkt, vilket antagligen är den väg jag tagit om jag haft så sumpiga gäster då den rättsliga uppenbarligen bara skulle vara ett slöseri med tid och pengar.
Skall du ringa snuten och polisanmäla hyresgästen som inte finns om han fördärvar hela hyresrätten?
Jag följer regelboken, har aldrig haft några problem med vare sig hyresgäster eller annat.
Citera
2019-06-18, 11:46
Medlem
O
Citat:
Ursprungligen postat av OHSCHNAP
Håller med om att man sover bättre av att göra allt enligt regelboken men detta problem är i princip icke-existerande om man:

1. Inte hyr ut till vem som helst utan gör valet av hyresgäst till en gedigen process,
2. Kräver deposition som skalar med kostnaden och underhållet för objektet.

Men om det skulle vara så att man hyr ut till någon som gör skador som inte kan täckas av depositionen så har man förmodligen brustit i antingen 1) eller 2), eller haft rejält med otur. Då sitter man såklart i skiten. Ett alternativ är att göra ett försäkringsbedrägeri och ta en del av hyran svart och ha själva uthyrningen vit men under fribeloppet.
Otur skapar man själv
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in