• 1
  • 2
2019-06-15, 14:34
Medlem
KnHunDeNs avatar
Har lite pengar som jag borde frvalta bttre (inne p ett vanligt konto nu).

Sker ett sparande som inte krver mycket av kunskap eller aktivitet frn min sida, och relativt riskfritt och lngsiktigt.

Tar tacksamt emot alla tips!
Citera
2019-06-15, 14:36
Medlem
Greenhouse-Defects avatar
Indexfonder r det tips som alla fr, bra avvgning mellan arbetsinsats och avkastning. Det finns hundratals trdar som berr mnet s kika i forumen om privatekonomi och fonder. Jag gillar frdelningen 90% indexfonder och 10% rntefonder, eller 60%/40% om du vill ha lgre risk.

Mnadsspara och omfrdela en till tv gnger per r, tar kanske tre timmar om ret fr dig, resterande tid arbetar pengarna.
Citera
2019-06-15, 15:02
Medlem
SYSTEMexes avatar
d r en fondrobot perfekt. Jag skulle rekommendera lysa.se.
Citera
2019-06-15, 15:29
Medlem
KnHunDeNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SYSTEMexe

Lste lite p hemsidan, och det dr verkar intressant! Det r allts en fondfrvaltare i form av en robot som skter ens investeringar?

Jag knner mig pinsamt okunnig kring detta. S pass okunnig att de mest grundlggande begreppen knns oklara fr mig. Dremot r jag rtt duktig p att spara och leva sparsamt...
Citera
2019-06-15, 15:39
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnäHunDeN
Lste lite p hemsidan, och det dr verkar intressant! Det r allts en fondfrvaltare i form av en robot som skter ens investeringar?

Jag knner mig pinsamt okunnig kring detta. S pass okunnig att de mest grundlggande begreppen knns oklara fr mig. Dremot r jag rtt duktig p att spara och leva sparsamt...

Ls rikatillsammans-bloggen. Dr finns info om samt svar p en del frgor kring robotar. Samt ven en jmfrelse mellan olika robotar.

// CC
Citera
2019-06-15, 16:05
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greenhouse-Defect
Indexfonder r det tips som alla fr, bra avvgning mellan arbetsinsats och avkastning. Det finns hundratals trdar som berr mnet s kika i forumen om privatekonomi och fonder. Jag gillar frdelningen 90% indexfonder och 10% rntefonder, eller 60%/40% om du vill ha lgre risk.

Mnadsspara och omfrdela en till tv gnger per r, tar kanske tre timmar om ret fr dig, resterande tid arbetar pengarna.
Ja, en global indexfond och en svensk indexfond skulle nog vara en perfekt start fr ts.
Kan inte bli enklare och tryggare om han vill ha avkastning.
Citera
2019-06-15, 16:12
Medlem
krigsoffrets avatar
ett ord - Utdelningsbolag.
Citera
Medlem
svampdamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SYSTEMexe

Kan du tminstone argumentera fr varfr? Kollar jag p Lysas avkastning ser den ut att flja MSCI vrldsindex.
Citera
Medlem
Citat:

Sker ett sparande som inte krver mycket av kunskap eller aktivitet frn min sida, och relativt riskfritt och lngsiktigt.

Stt inte in alla pengarna p en gng utan stt in dem under t.ex 10 mnader med 20,000 kr/mnad fr att undvika att du stter in dem just nr brsen str p topp och sedan kraschar mnaden efter.

Brserna r manodepresiva och gr i skov tokuppt fr att sedan krascha ned i depression. Om du som jag inte har nerver av stl s satsa inte allt p brsen.
Senast redigerad av Evilius 2019-06-15 kl. 16:15.
Citera
2019-06-15, 16:19
Medlem
Ska du verkligen lgga alla dina pengar p marknaden? Det vore inte s klokt.
Citera
2019-06-15, 16:23
Medlem
Citat:

Amerikanska fonder gr bra just nu. Finns flera amerikanska indexfonder att vlja p. S lnge Trump sitter kvar kommer USA tuffa p.
Citera
2019-06-15, 16:26
Medlem
OHSCHNAPs avatar
Bara lgga pengarna i billiga, breda fonder. Uppfyller alla dina kriterier.

Fr vrigt borde du skilja mellan sparande och investerande. Det du egentligen ber om r investeringstips, "spartips" lter som att du behver hjlp att spara ihop 200k.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in