Citat:
Ursprungligen postat av
Ovcharka
Firmino har en intressant roll. Han sjunker lite i position, tar emot boll och skarvar direkt till Salah eller Mané som i sin tur kommit förbi sin försvarare och nu har full fart mot mål.
Stort av Firmino som anfallare att ta den rollen och kanske inte göra lika många mål som han skulle i en klassisk anfallsroll.
F.ö. ett klart exempel på spelidé/taktik i Klopps taktik/spelidé. Det och den aggressiva återerövringen av boll.
Spelidé, små detaljer och taktik. Något OGS helt saknar. Pogba vet inte vad han ska göra. Rashford springer bara rakt mot mål. Mittbackarna ser lika undrande ut var gång de får bollen. Otroligt tafatt. Noll idé.
Storheten med Firmino - utöver att han är en väldigt bra fotbollsspelare - är att han accepterar rollen som vattenbärare åt de andra två. Stoppa in en spelare med stort ego som vill göra målen själv mellan Mane och Salah och det kommer inte funka. Firmino har egenskaperna och personligheten för att ta det där grovjobbet i pressen, skickligheten att skapa ytor åt lagkamrater med dribblingar och passningar - och ett bra avslut när det är han själv som får chansen.
Som du säger, skulle Firmino vakna upp en dag och känna - fan jag är ju bäst, jag ska göra målen! Så kommer han göra mycket mer mål. Men Liverpool kommer bli sämre som lag av det.
Jag ser det som mycket troligt att Barcelona och Real blir sugna på Firmino när Benzema och Suarez ska slussas ut. Fenomenal spelare som accepterar andrafiolen till stora egon. Hade Messi och Ronaldo varit yngre och kvar i klubbarna hade de älskat en Firmino bredvid sig.
Jag funderar lite på om Klopps taktik skulle blomstrat i United. Vi får aldrig veta men roligt att spekulera.
Ddg
AWB Maguire ? Shaw
McTominay Lingard ?
? ? Martial
De tror jag hade gått in i ett Klopp-system. AWB och Shaw har arbetskapaciteten för att passa, Maguire passningsfoten. McTominay och Lingard arbetskapaciteten han vill åt, tveksamt om de har skickligheten i andra avseenden. Martial tror jag skulle kunna ta Mane-rollen rätt väl, i ett fungerande lag skulle även han kunna funka och vara vass. Rashford mer oklart. Pogba skulle absolut inte passa in, Klopp vill ha lungor och inställning på mitten.