2019-10-05, 09:57
Medlem
EnLitenFryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyberkalle
Det han gjorde i den lilla klubben med det materialet var världsklass, stirra dig inte blind på statistiken.
Om han blivit bättre i Liverpool har jag svårt att avgöra då jag inte följer dom men du har säkert rätt och han har tagit ett kliv ytterligare.

Ok, jag litar på dig. Jag tycker han tagit stora kliv i Liverpool.

Citat:
Ursprungligen postat av MartinDahlinsMamma
Jag vill inte vara den men

Sadio Mané: 7 goals ⚽ 1 assist 🎯 8 poäng
Mohamed Salah: 6 goals ⚽ 3 assists 🎯 9 poäng
Roberto Firmino: 3 goals ⚽ 7 assists 🎯 10 poäng

Var inte blygsam nu. Finns det något du gillar mer än att vara just DEN som är DEN?

I Liverpool:
Firmino: 203 matcher - 69 mål, 54 assists. 123p. 0,61p per match.
Mane: 133 matcher - 66 mål, 23 assists. 89p. 0,67p per match.
Salah: 115 matcher - 77 mål, 32 assists. 109p. 0,95p per match.
Citera
2019-10-05, 11:07
Medlem
Ovcharkas avatar
Firmino har en intressant roll. Han sjunker lite i position, tar emot boll och skarvar direkt till Salah eller Mané som i sin tur kommit förbi sin försvarare och nu har full fart mot mål.

Stort av Firmino som anfallare att ta den rollen och kanske inte göra lika många mål som han skulle i en klassisk anfallsroll.

F.ö. ett klart exempel på spelidé/taktik i Klopps taktik/spelidé. Det och den aggressiva återerövringen av boll.

Spelidé, små detaljer och taktik. Något OGS helt saknar. Pogba vet inte vad han ska göra. Rashford springer bara rakt mot mål. Mittbackarna ser lika undrande ut var gång de får bollen. Otroligt tafatt. Noll idé.
Citera
2019-10-05, 11:33
Medlem
EnLitenFryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ovcharka
Firmino har en intressant roll. Han sjunker lite i position, tar emot boll och skarvar direkt till Salah eller Mané som i sin tur kommit förbi sin försvarare och nu har full fart mot mål.

Stort av Firmino som anfallare att ta den rollen och kanske inte göra lika många mål som han skulle i en klassisk anfallsroll.

F.ö. ett klart exempel på spelidé/taktik i Klopps taktik/spelidé. Det och den aggressiva återerövringen av boll.

Spelidé, små detaljer och taktik. Något OGS helt saknar. Pogba vet inte vad han ska göra. Rashford springer bara rakt mot mål. Mittbackarna ser lika undrande ut var gång de får bollen. Otroligt tafatt. Noll idé.

Storheten med Firmino - utöver att han är en väldigt bra fotbollsspelare - är att han accepterar rollen som vattenbärare åt de andra två. Stoppa in en spelare med stort ego som vill göra målen själv mellan Mane och Salah och det kommer inte funka. Firmino har egenskaperna och personligheten för att ta det där grovjobbet i pressen, skickligheten att skapa ytor åt lagkamrater med dribblingar och passningar - och ett bra avslut när det är han själv som får chansen.

Som du säger, skulle Firmino vakna upp en dag och känna - fan jag är ju bäst, jag ska göra målen! Så kommer han göra mycket mer mål. Men Liverpool kommer bli sämre som lag av det.

Jag ser det som mycket troligt att Barcelona och Real blir sugna på Firmino när Benzema och Suarez ska slussas ut. Fenomenal spelare som accepterar andrafiolen till stora egon. Hade Messi och Ronaldo varit yngre och kvar i klubbarna hade de älskat en Firmino bredvid sig.

Jag funderar lite på om Klopps taktik skulle blomstrat i United. Vi får aldrig veta men roligt att spekulera.

Ddg
AWB Maguire ? Shaw
McTominay Lingard ?
? ? Martial

De tror jag hade gått in i ett Klopp-system. AWB och Shaw har arbetskapaciteten för att passa, Maguire passningsfoten. McTominay och Lingard arbetskapaciteten han vill åt, tveksamt om de har skickligheten i andra avseenden. Martial tror jag skulle kunna ta Mane-rollen rätt väl, i ett fungerande lag skulle även han kunna funka och vara vass. Rashford mer oklart. Pogba skulle absolut inte passa in, Klopp vill ha lungor och inställning på mitten.
Citera
2019-10-05, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av preben12
Här tycker jag faktiskt inte man kan skylla på Levy. Från vad jag läst och förstått så fanns det erbjudanden för Eriksen som Levy kunde tänka sig acceptera men Eriksen sa blankt nej till allt som inte var Real Madrid. Inte mycket Levy kan göra då.

Tycker Kane ser okej ut men han får ju spela i en betydligt djupare roll nu än för två år sen. Alli har sett risig ut men var faktiskt en av de bättre mot Bayern i mitt tycke.

Hittar inte länken nu men läste att Sissoko sagt i en intervju att spelarna tröttnar mycket fortare av att spela diamanten på mittfältet. Nu när spelarna och även pressen uppmärksammat det här hoppas jag innerligen att det här är början på slutet för det här absurda experimentet av Poch.

Och håller helt klart med om Winks/Dier. Tottenham har varit odugliga sen årsskiftet 18/19. Tror inte att det är en slump att det var precis då Dier blev skadad och Dembele lämnade. Dier fick blindtarmsinflammation i december och var därefter sjuk eller skadad nästan hela säsongen. I de föregående säsongerna startade han 103 av 114 matcher i PL för Tottenham. Förra säsongen startade han 13 av de första 16 matcherna (varav Tottenham vann 10 av 13).
Kanske har du rätt angående Levy, jag har läst en rad olika saker. Att sätta en prislapp motsvarande en miljard kronor på en spelare med ett år kvar på kontraktet är dock ganska magstarkt och för mig ett sätt att göra sig omöjlig. Vilka kan eller är villiga att lägga en sådan summa under omständigheterna? Hazards kontraktsituation var väl identisk med Eriksens och hans summa är den dyraste för någon med bara ett år kvar på kontraktet som jag förstått det. Inte en chans att Real Madrid gör två sådana affärer i samma fönster. Hur som helst tror jag tyvärr att Eriksen går i januari.

Vad mittfältet anbelangar tror jag du just satt huvudet på spiken vad gäller Dier. Jag har själv suttit och funderat när, hur och varför det gått åt pipan för Tottenham och kommit till samma slutsats. Jag har varit en av Diers stora kritiker de senaste åren då jag tycker han har för många misstag i sig men det går inte att komma ifrån vilken viktig kugge han har varit och hur mycket sämre laget spelat utan honom. Så jag får snällt käka upp all skit jag kastat på honom.
Den defensive mittfältarens ständiga dilemma - alltid underskattad och förbisedd (undantaget N'Golo Kanté).

Om några minuter släpps startelvan mot Brighton så det ska bli intressant att se hur laget formeras
Citera
2019-10-05, 14:00
Medlem
paplinkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ville91
United borde ha värvat mer i somras. Hade som sagt rätt. Forward: Dembele från Lyon vore ett klokt val.
ytter: Madddison och Sancho
Central mittfältare Dier,Rice
Vänster ytterback: Jamal Lewis
Mittback: Varane

Det finns alltid utrymme för fler hypotetiska värvningar men varför i hela friden skulle Varane lämna Real för United? Samtidigt som han sitter på en rejält saftig utköpsklasul. En anledning till att man sprängde transferrekordet på Maguire.
Citera
2019-10-05, 15:36
Medlem
Ovcharkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av radiopanna
Om några minuter släpps startelvan mot Brighton så det ska bli intressant att se hur laget formeras

Det gick ju lite sådär. Läge byta tränare nu när landslagsuppehållet infaller?
Citera
2019-10-05, 15:38
Avstängd
Vatos.Locoss avatar
Snackas om att ole fått tre bra värvningar men ändå spelar man lika dåligt. Vad mer behöver han? Tror helt enkelt han tappat omklädningsrummet. Svårt att tro att inte dagens united spelare sitter med mobilen och flinar åt det ole säger. En norsk dvärg tar ingen seriöst.
Citera
2019-10-05, 15:40
Medlem
Ovcharkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
Snackas om att ole fått tre bra värvningar men ändå spelar man lika dåligt. Vad mer behöver han? Tror helt enkelt han tappat omklädningsrummet. Svårt att tro att inte dagens united spelare sitter med mobilen och flinar åt det ole säger. En norsk dvärg tar ingen seriöst.

En anfallare (Varför såldes Lukaku?)
En ytter.
En högerback.
En mittback.
Tre innemittfältare.
Ev. En vänsterback.

Typ.
Citera
2019-10-05, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ovcharka
En anfallare ( Varför såldes Lukaku? )
En ytter.
En högerback.
En mittback.
Tre innemittfältare.
Ev. En vänsterback.

Typ.

Lukaku blev en gnällspik och ville lämna när han inte längre var förstahandsvalet eftersom att OGS inte ansåg honom passa in i klubbens framtidsplaner, sen läckte han även konfidentiell information. Minns jag rätt så vägrade Lukaku även att infinna sig i Manchester/Carrington vid avtalat tillfälle i samband med att han tränat med Anderlecht.

Man kan tycka att det är småsaker men det är sjukt oproffsigt och en väldig brist på respekt från Lukaku.

Planen var såklart att ersätta honom omgående vilket förmodligen är varför vi såg en helt del om potentiella spelarbyten mellan Juventus och United innan Interaffären blev av.

Man valde nog att göra sig av med Lukaku även fast man inte fått tag i en ersättare för att man inte ville sprida negativ stämning och mentalitet i omklädningsrummet.
Senast redigerad av Logisksvensk 2019-10-05 kl. 16:30.
Citera
2019-10-05, 18:17
Medlem
Svarta-Skatans avatar
Jävligt trist för ligan att Liverpool fortsätter vinna, med dom ser äckligt stabila ut, påminner om det gamla United under sir Alex. Spelmässigt var dom ju betydligt bättre än Leicester.
Citera
2019-10-05, 18:32
Avslutad
United-fansen får börja fila på att håna Liverpool redan nu, för den kommande PL-vinsten. Det kommer låta i stil med att: Kom tillbaka när ni vunnit 13 PL-guld.

Och visst, det kommer dröja lång tid innan Liverpool går om där, om de ens gör det inom en livstid. Men samtidigt markerar det hur unik och viktig SAF var för United och hur hans tid och hans United snarare var en avvikelse än något att bygga vidare på och förvänta sig igen, men den ekonomin som styr engelsk fotboll i dag och tränarna som kommit in och implementerat konkurrenskraft på riktigt.

Är det en slump att Liverpool kan vakna igen efter att SAF är borta? Inte helt, skulle jag vilja påstå.
Citera
2019-10-05, 18:41
Medlem
Samizdats avatar
Jag har ingen aning om hur spelet såg ut i dag då jag inte har sett någonting från matchen (ens i efterhand), men nu har Liverpool 17 vinster i rad i PL. Det vore rekord om inte för ett visst ljusblått lag.

Vinner man även nästa match (mot Manchester United) tangerar man såväl Citys rekord (18 vinster i rad, 2017/18) som Chelseas (flest vinster i rad från säsongsstart, 2005/06).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in