2019-06-13, 12:24
Medlem
dialektikers avatar

Hennes val. Skulle ni också kunna prioritera så?
Jag vill förstå. För mig räcker en modell för ett par tusen.

Hon kommer väl få ut 8000 netto från sitt lilla sommarjobb, så man får väl skjuta till pengar till mobilen för henne.

Men jag trodde hon skulle tycka om att ha pengarna som tillskott till lite andra saker?

Men förklara för mig ni som förstår.
Citera
2019-06-13, 12:26
Bannlyst
sommarlön? sommarn har ju inte börjat knappt. menar du förra sommaren
Citera
2019-06-13, 12:28
Medlem
lemonzhellos avatar
Jag hade ägnat mig mer åt självrannsakan om jag hade varit du.

Jag har fyra barn. Den äldste är 26. Alla fyra har lärt sig pengars värde. Men inte av sig själva eller av sina vänner.
Citera
2019-06-13, 12:30
Bannlyst
ts kanske tycker det är viktigare att sitta framför datorn på flashback än att lära sina barn pengars värde?
Citera
2019-06-13, 12:31
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av creepingdeath
sommarlön? sommarn har ju inte börjat knappt. menar du förra sommaren

Nej, hon har ju precis börjat sitt jobb, så vi får hoppas att hon inte blir sjuk eller nåt utan får ut de där pengarna.
Citera
2019-06-13, 12:32
Medlem
Bättre än att lägga de på bira i alla fall.
Citera
2019-06-13, 12:34
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lemonzhello
Jag hade ägnat mig mer åt självrannsakan om jag hade varit du.

Jag har fyra barn. Den äldste är 26. Alla fyra har lärt sig pengars värde. Men inte av sig själva eller av sina vänner.

Citat:
Ursprungligen postat av creepingdeath
ts kanske tycker det är viktigare att sitta framför datorn på flashback än att lära sina barn pengars värde?

Hon är väldigt ekonomisk på andra sätt.

Hon klarar sig på sitt studiebidrag typ under terminerna och det tycker jag är strongt jobbat av en 17-åring.

Hon är inte som min generation var där det var poppis att köpa massa dyra märkeskläder och dylikt, utan hon vill värna om att inte konsumera så himla mycket. Och hon gillar second-hand-modet.

Men denna mobil har jag inte förstått mig på.
Citera
2019-06-13, 12:34
Medlem
jbswebecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Nej, hon har ju precis börjat sitt jobb, så vi får hoppas att hon inte blir sjuk eller nåt utan får ut de där pengarna.

Och du lär henna att köpa sakewer för pengar hon inte har? Lär bli lyxfällan i framtiden. Nu tror jag i och för sig att du är ett troll.
Citera
2019-06-13, 12:35
Medlem
Hur gammal är din dotter?
På min tid kostade mobiler inte så mycket. Men min föräldrar la aldrig till pengar. Jag fick stå över eller jobba ihop ännu mer. Lär din dotter att en telefon för 12 000 är helt orimligt...
Den jag har kostar 4k...

Ett förslag till dig är att göra en budget och visa vad hon skulle kunna göra för sina pengar istället!
Typ
4k mobil
2k spara
2k (kläder, nöjen, osv)

Min dotter kommer aldrig få en mobil för 12k! Vansinne och galenskap
Citera
2019-06-13, 12:35
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jbswebeck
Och du lär henna att köpa sakewer för pengar hon inte har? Lär bli lyxfällan i framtiden. Nu tror jag i och för sig att du är ett troll.

Det var pappan som var med, och de fixade det hela med ett abonnemang. 500 spänn per månad.

Nä, jag förstår mig inte på det hela.
Senast redigerad av dialektiker 2019-06-13 kl. 12:46.
Citera
2019-06-13, 12:36
Medlem
covfefe...s avatar
Jag fattar inget. Det är väl bättre att hon lägger pengarna på en ny telefon än på restaurangbesök, droger eller vad kidsen numera sysslar med?
Vet dock inte varför du ska lägga till. Säg till henne att köpa något hon har råd med.
Citera
2019-06-13, 12:36
Bannlyst
jag vet inte vad som skiljer den dyra mobilen från en billigare. MEN om det är så att det är stora skillnader så kanske det är bättre att lägga alla pengarna på något rejält och få det bästa av det bästa av något man verkligen vill ha, snarare än att dela upp det på halv-bra grejer...

mobilen är ju viktigare för kidsen också idag än, tja, nästan nånting annat...

dessutom en mobil idag är ju både dator, telefon, musikspelare, filmkamera, kamera, tv-spel osv vad skulle det inet kostat att köpa massa sånt separat förr om åren
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in