2019-06-13, 12:36
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunisastar
Hur gammal är din dotter?
På min tid kostade mobiler inte så mycket. Men min föräldrar la aldrig till pengar. Jag fick stå över eller jobba ihop ännu mer. Lär din dotter att en telefon för 12 000 är helt orimligt...
Den jag har kostar 4k...

Ett förslag till dig är att göra en budget och visa vad hon skulle kunna göra för sina pengar istället!
Typ
4k mobil
2k spara
2k (kläder, nöjen, osv)

Min dotter kommer aldrig få en mobil för 12k! Vansinne och galenskap

Jag ska tala om det för henne. Jag försöker säga att det finns rånrisk och sånt, men det viftar hon bort.

Hon är 17 år.
Senast redigerad av dialektiker 2019-06-13 kl. 12:40.
Citera
2019-06-13, 12:38
Medlem
DaChiefs avatar
Ja men bättre att göra en bra investering än att spendera hälften på nöjen.
Citera
2019-06-13, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Hon är väldigt ekonomisk på andra sätt.

Hon klarar sig på sitt studiebidrag typ under terminerna och det tycker jag är strongt jobbat av en 17-åring.

Hon är inte som min generation var där det var poppis att köpa massa dyra märkeskläder och dylikt, utan hon vill värna om att inte konsumera så himla mycket. Och hon gillar second-hand-modet.

Men denna mobil har jag inte förstått mig på.

Typiskt kvinnligt beteende. De flesta unga kvinnor har iPhone, och hon vill vara som alla andra.

Spelar ingen roll att hon rent tekniskt skulle vara nöjd med en mobil för 1000:-.
Citera
2019-06-13, 12:39
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av creepingdeath
jag vet inte vad som skiljer den dyra mobilen från en billigare. MEN om det är så att det är stora skillnader så kanske det är bättre att lägga alla pengarna på något rejält och få det bästa av det bästa av något man verkligen vill ha, snarare än att dela upp det på halv-bra grejer...

mobilen är ju viktigare för kidsen också idag än, tja, nästan nånting annat...

dessutom en mobil idag är ju både dator, telefon, musikspelare, filmkamera, kamera, tv-spel osv vad skulle det inet kostat att köpa massa sånt separat förr om åren

Ja, hon har inte kört några lyxprylar annars. Hon är ekonomisk.

Tycker inte att dyra märkesgrejer är viktigt och så vidare.
Citera
2019-06-13, 12:40
Medlem
Ska vi förklara för dig varför ditt barn väljer att lägga 12000:- på en mobil?
Citera
2019-06-13, 12:40
Medlem
butofcourses avatar
Jag tycker inte du ska sticka till överskottet till telefonen, men annars kan jag tycka att flickan ska kunna få handla vad hon vill för sina pengar.

Du får väl förklara att du tycker det är onödigt osv, och att hon inte får mer pengar av dig om hon bränner allt på telefonen,.

Kommer ihåg en sommar jag jobbade enbart för att köpa ett SNES, känslan att få handla något för egna intjänade penningar är bättre än att få något utan motkrav.
Citera
2019-06-13, 12:41
Medlem
Varför ska du skjuta till pengar åt henne?

Låt henne betala själv, med egna pengar, så kanske hon med tiden inser att ingen telefon är värd så mycket pengar.

Telefon är idag en stark status symbol, så du kan ju diskutera med henne om status är värd priset...samt vad hon kunde köpt för pengarna istället.
Citera
2019-06-13, 12:43
Medlem
Låt henne köpa mobilen för 12k, men pytsa inte in 4... När jag var i den åldern köpte jag en dator för 24k, det tyckte jag va värt, sitter hon på mobilen 24/7 är det kanske värt för henne
Citera
Medlem
jbswebecks avatar
Citat:
Det var pappan som var med, och de fixade det hela med ett abonnemang. 200 spänn per månad.

Nä, jag förstår mig inte på det hela.

Är hon student annars? 200kr i månaden kan va mycket om man studerar väldigt farligt det där.
Citera
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaChief
Ja men bättre att göra en bra investering än att spendera hälften på nöjen.

Det där får du gärna utveckla, en mobil för 12k kan ju knappast ses som en investering.
Citera
2019-06-13, 12:44
Medlem
Citat:
Nej, hon har ju precis börjat sitt jobb, så vi får hoppas att hon inte blir sjuk eller nåt utan får ut de där pengarna.
Har hon köpt en mobil direkt eller ska hon, du säger nämligen olika.
Citera
2019-06-13, 12:44
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odiskadmugg
Varför ska du skjuta till pengar åt henne?

Låt henne betala själv, med egna pengar, så kanske hon med tiden inser att ingen telefon är värd så mycket pengar.

Telefon är idag en stark status symbol, så du kan ju diskutera med henne om status är värd priset...samt vad hon kunde köpt för pengarna istället.

Jo, jag får vara hård. Men jag fattar inte, jag tycker typ att studiebidraget som hon klarar sig på är snävt. 1000 spänn och så snackar hon om att hon ska ta 500 spänn av dessa och betala av mobilen per månad sen. 500 spänn i månaden att leva på får hon då! Jag tycker inte det är drägligt för en 17-åring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in