• 1
  • 2
2019-06-09, 14:49
Medlem
speedygonsalezs avatar
Hej, satt 2015-2017 rättspsyk i lite mer än 2 år för ett par misshandlar, bl a på en knekt och vid ett annat tillfälle på krogen.

Fick rättspsykiatrisk vård pga tidigare drogutlösta psykoser. Jag sa efter ca halva tiden där att mina räkningar slutat komma och att de bör kolla upp detta, vilket personal sa att de skulle.

Efter jag muckat kom en räkning i brevlådan på mer än 30 000SEK.

Ringde rättspsyk och frågade om de mindes att jag berättat att räkningarna slutat komma (då man själv ej styr sin post där inne är det deras ansvar) De hade de glömt.

Hade 10 dagar på mig att betala räkningen.

Tycker ni detta är rätt?

MVH speedy
Citera
2019-06-09, 14:52
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av speedygonsalez
Hej, satt 2015-2017 rättspsyk i lite mer än 2 år för ett par misshandlar, bl a på en knekt och vid ett annat tillfälle på krogen.
Citat:
Tycker ni detta är rätt?

Ja, det tycker jag. Som man sår får man skörda. Eller tycker du att fordringsägarna snällt skulle efterskänkt alla skulderna eftersom du fått dig själv inlåst?
Citera
2019-06-09, 15:01
Medlem
Jag kan inte se att det är fel att du avkrävs att betala dina räkningar. Dock bör du kontakta fordringsägarna och förklara din situation så att onödiga räntor, påminnelseavgifter osv inte läggs till i ärendet.
Citera
2019-06-09, 15:03
Medlem
Fenjal888s avatar
Ja, det är rätt.
Citera
2019-06-09, 15:40
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Tycker ni detta är rätt?

MVH speedy

Ja, såväl juridiskt som moraliskt rätt.
Citera
2019-06-09, 15:46
Medlem
CC75s avatar
Nej. Jag tycker inte att det är rätt, även det juridiskt kanske är det. Då de styr din post och i princip är "gode män" åt dig, har de ett ansvar för att dessa saker sköts på ett bra sätt för dig som klient. Dock tveksamt om du kan göra något åt det. Dvs kräva rättspsyk på något. Bästa tipset är som Magban sa, kontakta fordringsägare, förklara läget och sätt upp en avbetalningsplan.

// CC
Citera
2019-06-09, 15:52
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ringde rättspsyk och frågade om de mindes att jag berättat att räkningarna slutat komma (då man själv ej styr sin post där inne är det deras ansvar) De hade de glömt.
Hade du pengar när du satt inne så att räkningarna kunde betalas då?
Citera
2019-06-09, 15:58
Medlem
Den samlade skulden för obetalda vårdavgifter är 5,3 miljoner kronor och skulderna ökar, säger överläkare Kaufner Karel.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/t...ift-skuldsatts
Citera
2019-06-09, 16:19
Medlem
Ja, helt rätt. Du är vuxen och om du är så dum i huvudet att du lägger allt i händerna på någon annan så får du skylla dig själv om de klantar till det. När jag åkte in var allt löst, kontot fyllt med pengar och alla räkningar på autogiro. Inte särskilt svårt.
Citera
2019-06-09, 16:23
Medlem
Nej, det är inte rätt. Och bry dig inte om alla här inne som försöker knäcka folk. Man undrar ju vad de får ut av det? Vi är i alla fall många som är glada så länge du inte begår nya brott.

Det har var alltså två år sedan. Antar att du redan betalat räkningen? Då är det lite sent att göra något. Men du kan lämna in en JO-anmälan så att de lär sig att inte göra samma fel igen.
Citera
2019-06-09, 17:07
Medlem
Lite oklart vad det gäller för slags räkning (det verkar röra sig om en enda räkning). Är det en räkning för vårdavgiften? När man är inlagd på sjukhus brukar det väl kosta en hundring per dag. Är det likadant på Rättspsyk?
Citera
2019-06-09, 17:55
Medlem
QkNNs avatar
skattebetalarna har fått betala 180 000kr x 24 för dina upptåg.

är det rätt?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in