Flashback bygger pepparkakshus!
2019-06-11, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BossMode
Jag vill gärna köpa lägenhet snart så jag kan börja plugga.

Men du, hur hade du tänkt betala både ränta/amortering på ett blancolån och ränta/amortering på ett bolån när du pluggar? Dessutom kan ju ränterna sticka, vill du sitta där med ett blancolån då?

Bättre att bo kvar i hyres medan du pluggar för då behöver du inte betala om massa saker som faktiskt kan haverera i en lägenhet gör det. Man måste faktiskt tänka på sånt också när man äger sitt boende, och bankerna lär ju inte vara sugna att låna ut pengar till höger och vänster om du pluggar och behöver pengar till någon renovering.
Citera
2019-06-12, 10:29
Medlem
Den verklighet TS strävar efter är ju att leva på CSN - men med aningens lägre boendekostnad.

Ca 9.000kr/mån (CSN?) och 1.500kr lägre boendekostnad, skulle motsvara 10.500kr netto med dagens hyra.

Förslag; simulera denna levnadsstandard redan nu; klarar du det så är det bra - då kommer du palla studierna OCH sparar ihop kontantinsatsen på typ 6mån. Klarar du det inte - låna inte blanco för studietiden kommer ändå gå åt helvete ekonomiskt.
Citera
2019-06-12, 11:35
Medlem
SYSTEMexes avatar
Lyssna på din bror. Du kan få problem med bobelåning ifall banken ser att du har ett blancolån på 100.000.

Lägg över 10.000 i månaden på en annan bank eller till din mor. Då kan du inte nalla av pengarna
Citera
2019-06-13, 12:50
Medlem
BossModes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psike
Den verklighet TS strävar efter är ju att leva på CSN - men med aningens lägre boendekostnad.

Ca 9.000kr/mån (CSN?) och 1.500kr lägre boendekostnad, skulle motsvara 10.500kr netto med dagens hyra.

Förslag; simulera denna levnadsstandard redan nu; klarar du det så är det bra - då kommer du palla studierna OCH sparar ihop kontantinsatsen på typ 6mån. Klarar du det inte - låna inte blanco för studietiden kommer ändå gå åt helvete ekonomiskt.

Äntligen någon som förstår. Tack.
Citera
2019-06-13, 21:16
Medlem
Pudersockers avatar
Hajjar inte, du skriver 2 500-3 000 hyra, 2 500 lån, totalt 5 000-5 500, sen skriver du lån 4 500 kr, det blir väl 7 000-7 500 kr/månaden då? Om du får ut 9 000 CSN ska du leva på 2 000/månaden? Det går ju inte, men om du hittar en lägenhet med totalkostnad på 5 laxar så klarar du ju det, men försök spar lite fr o m nu. Eller hitta en billigare hyreslägenhet, där jag bor finns såna från 4 500 ung. Då är du friare och inte bunden för livet till nån bank. Blir det pengar över sätt in dem på Avanza å köp fonder.
Citera
2020-09-28, 13:05
Medlem
100K i blanco är ingenting.

Det bankerna kan haka upp sig på vid ev bostadsköp är antalet UC förfrågningar samt UC score,
det kan du själv kolla på minuc.

Så bestämmer du dig för att ta ett blanco, gör det via en låneförmedlare så blir det bara en UC förfrågning.
Citera
2020-09-29, 07:34
Medlem
Något man alltid bör tänka på med bostadsrätt är att det tillkommer underhåll som inte ingår i avgiften till föreningen. Slitaget på kök och badrum kostar tillsammans ca 400 kr/månad om man slår ut renoveringen på 40 år. Lägg till golv, dörrar, el och tapeter så landar man strax under 1000 kr/månad totalt.

En till kostnad som tillkommer är mäklarrvodet när du säljer. Det blir ca 50000 kr som du kan slå ut på tiden du har bott där. Bor du fyra år så kostar mäklaren 1000 kr/månad.

Som student är detta kanske ointressant just nu, men det är kostnader som slår mot din långsiktiga förmögenhet.

Sen kan man ha tur och få en värdeökning på bostaden. Men det ska du inte räkna med. Kan lika gärna gå back.
Senast redigerad av lajm 2020-09-29 kl. 08:02.
Citera
2020-09-29, 14:54
Medlem
BossModes avatar
Hej , dags för lite update.

Är 22 år och jag tog ett privatlån på ca 100k lite innan nyår. Köpte lägenhet då och använde pengarna ja lånade plus lite egna pengar som kontant insats.

Har sedan nyår arbetat ett heltids jobb samt extra jobb för att betala tillbaka lånet. Betalade tillbaka allt slutet av augusti. Fick en del pengar tillbaka på skatten vilket hjälpte. Har sparat en hel del också sen dess.

Bor i dagsläget i en bostadsrätt med en boende kostnad på 4500kr med mycket bättre villkor än vad jag hade när jag bodde i hyresrätt.
Citera
2020-09-29, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
100K i blanco är ingenting.

Det bankerna kan haka upp sig på vid ev bostadsköp är antalet UC förfrågningar samt UC score,
det kan du själv kolla på minuc.

Så bestämmer du dig för att ta ett blanco, gör det via en låneförmedlare så blir det bara en UC förfrågning.
Helt fel! Folk verkar ha någon övertro på antalet kreditupplysningar är något avgörande, men det ligger väl i linje med vad Lendo och andra företag vill framhäva för att sälja mer...

Citat:
Ursprungligen postat av BossMode
Hej , dags för lite update.

Är 22 år och jag tog ett privatlån på ca 100k lite innan nyår. Köpte lägenhet då och använde pengarna ja lånade plus lite egna pengar som kontant insats.

Har sedan nyår arbetat ett heltids jobb samt extra jobb för att betala tillbaka lånet. Betalade tillbaka allt slutet av augusti. Fick en del pengar tillbaka på skatten vilket hjälpte. Har sparat en hel del också sen dess.

Bor i dagsläget i en bostadsrätt med en boende kostnad på 4500kr med mycket bättre villkor än vad jag hade när jag bodde i hyresrätt.
Bra jobbat. Om du nu ska göra allvar av dina studieplaner är det ett bra tips att downsize:a din ekonomi redan nu, och börja bygga en buffert. Tråkigt att behöva tacka nej till grejer och leva som en råtta för man inte har någon tusing extra i månaden.

Off topic, men säg inte upp dig från ditt jobb, ta bara tjänstledigt för studier, så kan du komma tillbaka över sommarlov mm.

Lycka till
Citera
2020-09-29, 19:02
Medlem
elbels avatar
Låter jättesmart kör på
Löser säkert dina bajsproblem (FB) Ett bajs problem!!!

Vilken karriär, när kommer boken?
(FB) Hur mycke tjänar man på att köra linas matkassar ?
Citera
2020-09-30, 14:28
Medlem
Lite OT kanske men är du säker på att du får ut 25 varje månad? Vad gör man som outbildad(?) 21-åring för att få en så hög inkomst. Anledningen till att jag undrar är dels för att jag är imponerad och dels för att jag är lite rädd att du betalar alldeles för lite skatt.
Citera
2020-10-01, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidgetMolester
Helt fel! Folk verkar ha någon övertro på antalet kreditupplysningar är något avgörande, men det ligger väl i linje med vad Lendo och andra företag vill framhäva för att sälja mer...

Bra jobbat. Om du nu ska göra allvar av dina studieplaner är det ett bra tips att downsize:a din ekonomi redan nu, och börja bygga en buffert. Tråkigt att behöva tacka nej till grejer och leva som en råtta för man inte har någon tusing extra i månaden.

Off topic, men säg inte upp dig från ditt jobb, ta bara tjänstledigt för studier, så kan du komma tillbaka över sommarlov mm.

Lycka till

Helt fel, kreditvärdighet är A & O, ex många förfrågningar då är det tvärstopp såtillvida man inte
ligger på något fetarv bankat i samma bank.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in