Citat:
Ursprungligen postat av
BossMode
Hej! Ska försöka kortfatta det.
Är 21 år , har tillsvidare anställning .. ett jobb som jag inte trivs med men behåller det för att det är bra med fast jobb och OK lön för mig.
Tjänar ca 25k efterskatt per månad. Inga lån (förutom min mobil på delbetalning).
Bor i hyresrätt just nu men målet är att köpa en lägenhet med låg hyra , börja plugga och befria mig från det jobbet jag hatar så jag kan få ett jobb jag älskar.
För att komma till punkt .. JAG HAR SVÅRT OCH FÅ IHOP KONTANTINSATSEN!! Jag slösar pengar ALLTID. Jag skulle behöva låna ca 100k bara.
Jag känner att jag har MYCKET lättare att betala av saker än spara ihop. Räntan är bara ca 4500kr vilket är ingenting.
Men min bror är helt emot den idén.
Jag vill gärna köpa lägenhet snart så jag kan börja plugga.
Should i go for it or not?
Ett blancolån för kontantinsatsen är ju direkt korkat
Inte nog med att du kommer bli tvungen att betala ränta på bostadslånet sen, men då har du även en jätteränta på blancolånet som du helt hade kunnat undvika om du tänkt lite innan och snålat lite under en viss period istället för att strössla pengar på en massa annat jox.
Det andra joxet som du föredrar att kasta pengar på lär dessutom alla gånger minska betydligt fortare i värde än vad din framtida bostad kommer göra.
Ditt resonemang är ju rätt typiskt för de som står med brallorna nere i lyxfällan sen för att försöka reda ut sin havererade sits på grund av att de inte klarade av att tänka i tid.
Gör inte det där med andra ord.